۰

نهى ارشادى سید الشهدا به زینب کبرى ‏

کد خبر: ۱۵۰۱۲۴
۰۹:۰۱ - ۱۸ مهر ۱۳۹۶
به گزارش «شيعه نيوز»،  آیت‌الله سیّد صادق روحانی به پرسشی درباره نهى ارشادى امام حسین‏ علیه السلام به زینب کبرى ‏علیها السلام‏ پاسخ گفته است.

متن پرسش مطرح شده وپاسخ این مرجع تقلید شیعیان بدین شرح است:

نهى ارشادى امام حسین‏ علیه السلام به زینب کبرى ‏علیها السلام‏
استفتاء:

مفهوم و مقصود امام حسین‏ علیه السلام از منع نمودن خواهر گرامى اش زینب کبرى‏ علیها السلام در این فرموده ایشان چیست: «خواهرم تو را سوگند مى دهم و از تو مى خواهم که سوگند مرا نشکنى، چون به شهادت رسیدم بر [مصیبت‏] من گریبان چاک نکن و صورت خود را خراش مده و ناله و شیون ننما» (۱)؟
جواب:

باسمه جلت اسمائه؛ آنچه به کمک قرائن بیرونى به دست مى آید این است که امام حسین‏ علیه السلام مى خواستند بانو زینب کبرى‏ علیها السلام و زنان همراهشان نقش ایشان را در زمان بعد از شهادت حضرتش ادامه دهند و از آنجا که ایفاى این نقش نیازمند قدرت و سرسختى زیادى می ‏باشد، حضرت‏ علیه السلام جهت راهنمایى ایشان این گونه آشکار نمودن ضعف و ناتوانى را منع فرمودند و این نهى یک نوع نهى ارشادى محسوب مى شود.

————————————————–

۱) قال‏ علیه السلام: «یا أُختاه، إنّى أَقْسَمْتُ عَلَیْکِ فَأَبِرّى‏ قَسَمى، لا تَشُقّى عَلَىَّ جَیباً، و لا تَخمِشى عَلَىَّ وجهاً، و لا تَدْعَى عَلَىَّ بِالوَیلِ و الثُّبُور إِذا أَنَا هَلکتُ».

الارشاد، ج ۲، ص ۹۳.
مستدرک، ج ۲، ص ۴۵۱.
بحار، ج ۴۵، ص ۲، بقیه باب ۳۷.
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: