۰
ادعای روزنامه کویتی:

۱۴ فرد محکوم به زندان به ایران فرار کردند

یک روزنامه کویتی مدعی شد که شماری از افراد محکوم به زندان در پرونده جاسوسی برای ایران و حزب الله لبنان، به کشورمان فرار کرده اند.
کد خبر: ۱۴۵۱۰۴
۰۹:۰۴ - ۲۷ تير ۱۳۹۶
به گزارش «شيعه نيوز»، روزنامه «السیاسه» کویت روز دوشنبه در پایگاه اینترنتی خود نوشته که در خطرناک ترین شکاف امنیتی تاریخ این کشور، منابع امنیتی بلندپایه در گفت و گو با این روزنامه ادعا کردند که ۱۴ فرد محکوم در پرونده موسوم به «هسته العبدلی» یک ماه پیش و در روز صدور حکم نهایی پرونده از سوی دیوان عالی کشور، از راه دریا راهی ایران شدند.

بر اساس این گزارش، منابع مذکور که نام آنها فاش نشدهدر این باره تاکید کردند که ۱۴ فرد مذکور پس از آن که محکومیت زندان آنها با حکم دادگاه استیناف لغو شد و تا زمان صدور حکم نهایی دیوان عالی از زندان آزاد شدند، تصمیم گرفتند اقدامات لازم را انجام دهند تا در صورت محکومیت دوباره، از کشور فرار کنند.

بنا بر ادعای منابع امنیتی، متهمان پرونده العبدلی که به آنها اتهام آسیب رساندن به وحدت و یکپارچگی کویت و همچنین تلاش و جاسوسی برای انجام عملیات خصمانه علیه این کشور با در اختیار داشتن مواد انفجاری، اسلحه و دستگاه های شنود بدون مجوز وارد شده، در همان روز لغو حکم تبرئه و محکومیت دوباره از سوی دیوان عالی کویت به تحمل پنج تا ۱۰ زندان، سوار بر ناوهایی که در ساحل منتظر آنها بودند، پا به فرار گذاشته و راهی ایران شدند.

منابع امنیتی با اعلام این که استعلام اسامی ۱۴ فرد مذکور نشان می دهد که در داخل کویت به سر می برند با این حال تنها چند ساعت پس از صدور حکم دیوان عالی در ۱۸ ژوئن گذشته (۲۸ خرداد) از راه دریا پا به فرار گذاشتند، تاکید کردند که سرویس های امنیتی به محض صدور حکم نام این ۱۴ نفر را در فهرست افراد تحت تعقیب و ممنوع از سفر قرار داده و به منازل و اماکن احتمالی حضور آنها حمله کردند با این حال نتوانستند هیچ یک از آنها را پیدا کنند.

به گفته این منابع و بنا بر حکم نهایی دیوان عالی کویت، چهار تن از افراد مذکور به تحمل پنج سال زندان محکوم شده و ۱۰ نفر دیگر نیز می بایست ۱۰ سال را در زندان بگذرانند و پنج سال دیگر نیز زیر نظر باشند.

این در حالی است که علاوه بر دو متهم پرونده العبدلی از جمله یک ایرانی که حکم اعدام در حق آنها صادر شده، هفت متهم دیگر این پرونده نیز در زندان به سر می برند جایی که یکی از آنها به حبس ابد، سه نفر به تحمل ۱۵ سال زندان و سه نفر دیگر نیز به ۱۰ سال زندان محکوم شده اند.

لازم به ذکر است که کویت در اواخر مرداد سال گذشته مدعی شد که اعضای یک گروهک تروریستی را در منطقه «العبدلی» در استان الجهراء در شمال این کشور بازداشت و مقادیر زیادی اسلحه و مهمات شامل راکت، راکت انداز ضد تانک، نارنجک، «آر پی جی»، «تی ان تی» و ماده منفجره بسیار قوی «پی ای ۴» از آنها کشف و ضبط کرده و به دنبال آن نیز برخی مسئولان و رسانه‌ های کویتی ادعا کردند که عناصر این گروهک شامل ۲۵ شهروند این کشور و یک شهروند ایرانی، با کشورمان و حزب الله لبنان ارتباط داشته و چگونگی استفاده از مواد منفجره و آر پی جی را یک سال پیش به وسیله افرادی ایرانی آموزش دیده اند.

با وجود ادعای مسئولان و رسانه های کویتی مبنی بر این که یکی از اعضای گروهک بازداشت شده در جریان بازجویی اعتراف کرده که به همراه شهروندان دیگری از بحرین و عربستان سعودی در جزیره ای در دریای سرخ و در نزدیکی سواحل یک کشور آفریقایی آموزش های نظامی دیده و افسران آموزش دهنده آنها نیز از ایران و حزب الله بودند، متهمان این پرونده تاکید کردند که در روند بازجویی مورد شکنجه قرار گرفته و به زور مجبور شده اند دست به اعترافات نادرستی بزنند، مسئله ای که دولت کویت آن را رد کرد.
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: