۰

آمریکا در رقه سوریه پایگاه نظامی ایجاد می‌کند

پنتاگون برای شبه نظامیان کرد سوریه بیش از ۱۰۰ کامیون سلاح فرستاده و با آنها در مورد ایجاد پایگاه نظامی در منطقه تبق در استان رقه به توافق رسیده که گویای هدف آمریکا برای جدا کردن شرق سوریه از سایر مناطق این کشور است.
کد خبر: ۱۴۳۵۵۷
۱۴:۰۷ - ۳۱ خرداد ۱۳۹۶
به گزارش «شيعه نيوز»، روزنامه «نیزاویسیمایا گازیتا» در تحلیلی نوشته است: همانطور که رسانه های گروهی به نقل از منابع خبری خود در سوریه خبر داده اند، آمریکا توافقنامه‌ای با شبه نظامیان کرد سوری در مورد ایجاد پایگاه نظامی در منطقه مسکونی «تبق» در استان رقه در خاک سوریه امضاء کرده است. البته این خبر هنوز بطور رسمی تایید نشده، ولی بعید نیست که چنین خبری صحت داشته باشد. این منطقه دقیقا جایی است که در تاریخ 18 ژوئن نیروی هوایی آمریکا جنگنده سوخوی-22 ارتش سوریه را سرنگون کرد و طی چند ماه اخیر آمریکایی ها بشدت در این منطقه فعال بوده و آمد و رفت دارند.

در استان رقه سوریه فرودگاه نظامی «تبق» هم وجود دارد که نیروهای ویژه آمریکایی آن را در اوایل ماه مارس سال 2017 به اشغال خود درآوردند و از آن بعنوان عرصه عملیات هوایی علیه شهر رقه، پایتخت گروه تروریستی داعش در سوریه استفاده می کنند.  

بر اساس اطلاعات منابع خبری عرب زبان، تقریبا ظرف چند هفته واحدهای مهندسی پنتاگون وضعیت این فرودگاه را سرو سامان داده و آن را آماده استفاده نمودند. تجهیزات پشتیبانی و وسایل ارتباطاتی مورد نیاز نیروی هوایی آمریکا، بالگردهای تهاجمی و حمل و نقل نیز به این فرودگاه فرستاده شد. واضح است که این تجهیزات هوایی برای حمایت از حملات تهاجمی نیروهای دموکراتیک سوریه به شهر رقه ضروری هستند. فرماندهان نیروهای مخالف سوری امکانات این فرودگاه را در حد پایگاه هوایی «اینجرلیک» در خاک ترکیه ارزیابی کرده اند.

آمریکا درصدد تقویت حضور نظامی در سوریه است

همانطور که همه می دانند آمریکا در پاییز سال 2016 از قبول پیشنهاد روسیه برای مبارزه مشترک با تروریسم در سوریه سرباز زد. آمریکایی ها در عوض به حمایت از نیروهای دموکراتیک سوریسه و شبه نظامیان کرد پرداختند که نه تنها تمایلات جدایی طلبانه در سوریه را افزایش می دهد، بلکه امکان دسترسی نیروهای دولتی سوریه به مناطق نفت خیز در مناطق تحت کنترل این نیروها را از بین برده است.

این در حالی است که روسیه به همراه ایران و ترکیه هم یک ائتلاف تشکیل داده و برنامه های خاص خود را برای حل و فصل بحران در سوریه پیش می برند. در حال حاضر نیروهای دولتی سوریه و نیروهای متحد آنها در حال مقابله با نیروهای داعشی در منطقه حلب در کرانه باختری رود فرات هستند و عملیات تهاجمی آنها به سمت دیرالزور ادامه دارد.

ارتش سوریه از لحاظ حقوقی کاملا حق دارد که به نیروهای کرد جدایی طلب و واحدهای نظامی آمریکا که بدون اجازه در خاک این کشور حضور دارند، حمله کنند. بدین ترتیب پیشروی نیروهای دولتی به سمت فرودگاه تبق و دیگر تاسیسات مهم شهری آن که توسط نیروهای ویژه آمریکایی تصرف شده، بعید نیست. البته فعلا اساس حملات ارتش روی مناطق غربی رود فرات تا دیرالزور متمرکز است تا مناطق نفت خیر و صنایع نفتی واقع در این منطقه از دست تروریستها آزاد شوند. نیروهای نظامی روسیه نیز فعلا نمی خواهند به مناطق شرق رود فرات بروند.

این در حالی است که بر اساس هشدار وزارت دفاع روسیه، منطقه کرانه باختری رود فرات خط قرمز برای فرماندهی نظامی روسیه در سوریه در نظر گرفته شده و بعد از اقدام آمریکا در سرنگونی جنگنده ارتش سوریه، هر نوع حضور دستگاههای پرنده در آسمان آن، هدف نظامی سامانه های دفاع ضدموشکی و ضدهوایی روسی تلقی خواهد شد. قابل ذکر است که فرودگاه نظامی تبق نیز در کرانه باختری رود فرات قرار دارد، بنابراین مسکو مایل نیست که هیچ نوع فعالیت نظامی از سوی ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا در آنجا دیده شود.

سوریه و روسیه قصد درگیری نظامی با آمریکا را ندارند

در واقع این منطقه از لحاظ راهبردی اهمیت زیادی دارد. بنابراین اگر منطقه تبق بدست آمریکایی ها بیفتد، وجود پایگاه نظامی آمریکا، آنجا را تبدیل به دروازه جداکننده شرق سوریه با سایر مناطق این کشور خواهد نمود. البته بعید است که مقامات دمشق و مسکو به رویارویی جدی با آمریکا بپردازند تا این پایگاه هوایی را سریعا در اختیار خود بگیرد. چرا که این به منزله درگیری مستقیم با پنتاگون خواهد بود که بدون این بهانه هم مدعی است که سوریه و روسیه مانع از مبارزه موثر با داعش می شوند. ولی مسئله اینجاست که خبر انتقاد توافقنامه واشنگتن با کردهای منطقه برای استفاده 10 ساله از فرودگاه نظامی تبق، بسیار هشدار دهنده و خطرناک است.

ضمن اینکه اخباری منتشر شده مبنی بر اینکه شبه نظامیان کرد و نیروهای دموکراتیک سوریه ازهم اکنون بیش از 100 کامیون سلاح از آمریکا تحویل گرفته اند. بر اساس اطلاعات منابع خبری ترکیه، تسلیحاتی که به نیروهای کرد تحویل داده شده شامل 12 هزار قبضه اسلحه اتومات، 6 هزار مسلسل، 3 هزار نارنجک دستی ضدتانک، 235 دستگاه خمپاره، 100 قبضه تفنگ ویژه تیراندازی شبانه و همچنین دستگاههای دید شبانه می شود.   

بدین ترتیب آمریکا شبه نظامیان کرد سوری را بطور جدی تامین تسلیحاتی کرده است. اکنون دیگر مانعی برای آنها وجود ندارد که بعد از نابودی داعش در منطقه، درصدد ایجاد کشور مستقل کردستان در خاورمیانه شوند.
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: