۰

حمایت حکومت افغانستان از گروه انشعابی ملا رسول علیه طالبان

روزنامه آمریکایی به نقل از یک مقام پلیس افغانستان اعلام کرد که اداره امنیت ملی این کشور از جنگجویان شاخه انشعابی «ملا رسول» حمایت مالی می‌کند تا از این گروه علیه طالبان استفاده کند.
کد خبر: ۱۴۳۴۷۶
۱۳:۰۴ - ۳۰ خرداد ۱۳۹۶
به گزارش «شيعه نيوز»، جنگ بین طالبان و شاخه‌ انشعابی ملارسول موضوع جدیدی نیست، اما حالا حکومت افغانستان با رویکرد «دشمن، دشمن تو، دوست توست» در این درگیری‌ها از شاخه‌های انشعابی علیه طالبان استفاده می‌کند.

نیویورک تایمز می‌نویسد: در ماه‌های اخیر، حکومت افغانستان به صورت چراغ خاموش با حمایت‌های تسلیحاتی، ارائه مسیر امن و حمایت‌های اطلاعاتی، از شاخه انشعابی ملارسول علیه گروه طالبان حمایت کرده است.

نتیجه این حمایت‌ها چندین پیروزی در مناطقی است که پیش از این حکومت با شکست‌های متعددی روبرو شده بود؛ به ویژه در هلمند که طالبان هنوز 90 درصد از مناطق آن را تحت کنترل خود دارد.

جنگجویان شاخه انشعابی طالبان حامیان «ملا محمد رسول» هستند که پس از مرگ «ملا محمد عمر» رهبر سابق طالبان، شاخه انشعابی خود را تشکیل دادند.

درگیری‌های بین شاخه انشعابی ملارسول و گروه طالبان در هفته گذشته زمانی آغاز شد که طالبان به یکی از پایگاه‌های این شاخه انشعابی در شهرستان «گرشک» ولای هلمند است حمله کردند.

«حمیدالله افغان» یکی از مقامات پلیس محلی درباره این درگیری‌ها گفت که دربرخورد کامیون حاوی مواد منفجره به پایگاه طالبان انشعابی، که راننده آن نیز یک عامل انتحاری بود، 11 جنگجوی آنان کشته شدند.

وی در ادامه گفت که پس از این حمله، مقامات پلیس مجروحان شاخه انشعابی طالبان را به بیمارستان لشکرگاه منتقل کردند.

از سوی دیگر، «قاری یوسف احمدی» سخنگوی طالبان در جنوب افغانستان گفت: گروهی که آنها در گرشک مورد حمله قرار دادند، یگانی تجهیز شده و آموزش دیده توسط امنیت ملی افغانستان بود.

وی تصریح کرد: گروهی که با آن جنگیده‌اند هیچ ارتباطی با طالبان نداشته است.

این در حالی است که «ملا عبدالمنان نیازی» سخنگوی شاخه انشعابی ملارسول، حمایت حکومت از این گروه را رد کرد و اظهار داشت این گروه جریانی خود جوش است که به خاطر خشم و نفرت علیه گروه طالبان به وجود آمده است.

وی در ادامه اظهار داشت که این گروه علیه طالبان در «غور» و «فراه» نیز جنگیده است.

ملا نیازی افزود  ما به ساکنین این ولایات گفتیم که به طالبان اجازه ندهند در روستای آنان اقامت کنند و در صورت مشاهده خانه‌های آنان سوزانده خواهد شد.

مقامات حکومتی در هلمند نیز هرگونه حمایت از شاخه انشعابی را تکذیب می‌کنند، اما چندین نفر از مقامات پلیس محلی تصدیق کرده‌اند که حکومت بعد از درگیری‌های هفته گذشته مجروحان شاخه انشعابی را به بیمارستان منتقل کرده است.

این در حالی است که یکی از مقامات پلیس مرزی که به شرط فاش نشدن نامش گفت که میان نیروهایی که از ورودی‌های «لشکرگاه» حمایت می‌کنند، یگانی از شاخه انشعابی وجود دارد که توسط اداره امنیت ملی افغانستان آموزش دیده و تجهیز شده است.

وی افزود که امنیت ملی افغانستان به این جنگجویان ماهیانه مبلغی به ارزش 150 تا 300 دلار حقوق پرداخت می‌کند و آنها را با غذا، سلاح و وسایل نقلیه نیز تجهیز کرده است.

طالبان نیز ابراز نگرانی می‌کنند که جنگجویان شاخه انشعابی که مانند دیگر طالبان لباس می‌پوشند و ظاهری مشابه آنان دارند، ممکن است به گروه آنان نفوذ کرده باشند.
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: