۰

مشاور اسلام‌ستیز دونالدترامپ را بشناسید

گورکا یک فرد چاپلوس و مخالف روشنفکری است که به طرز کلیشه‌ای و نخ‌نما شده‌ای قصد دارد تا از واژه تروریسم برای ایجاد اسلام‌هراسی در استفاده کند.
کد خبر: ۱۴۳۳۲۹
۱۶:۰۰ - ۲۸ خرداد ۱۳۹۶
به گزارش «شيعه نيوز»، دونالد ترامپ خنده‌دارترین کابینه را در تاریخ آمریکا تشکیل داده است که  این موضوع در عین خنده‌دار بودن می‌تواند عواقب بدی در پی داشته باشد. ترامپ برای ریاست سازمان محیط زیست فردی را انتخاب کرده است که خودش از طرفداران سوخت‌های فسیلی و مخالفان مقابله با تغییرات آب و هوایی است. وزیر آموزش و پرورش ترامپ فردی است که اعتقاد دارد معلمان برای دفع حملات خرس‌ها باید با خود اسلحه حمل کنند. وزیر کارش، جراحی معروف است که هرگز با کار ساختمانی آشنایی ندارد و بسیار خنده‌دارتر می‌شد اگر «کریس کریستی» به عنوان وزیر بهداشت منصوب می‌شد! و موارد دیگری که در کابینه ترامپ وجود دارد. یکی از انتصابات خنده‌دار و البته عجیب در کابینه ترامپ، انتخاب «سباستین گورکا» به عنوان مشاور رئیس‌جمهور است. گورکا فردی با تفکرات اسلام‌هراسی و ضدیهود است که در انگلستان متولد شده است و در حال حاضر، به عنوان فردی مخالف با تروریسم از سوی ترامپ معرفی شده که این نیز به نوبه خود مسأله‌ای خنده‌دار است.

اسلام‌هراسی، فرصتی برای ترقی سیاسی

گورکا در بین دانشگاهیان و پژوهشگران حوزه تروریسم و مبارزه با افراط‌گرایی مورد تمسخر است، زیرا او نتیجه تحقیقات کارشناسی شده و یافته‌های تجربی صدها نفر از محققان را که مجموعه‌ای کامل و گسترده در مبارزه با تروریسم است، رد کرده و نظراتی کامل متفاوت با نظر کارشناسان دارد. گورکا یک افراطی ضد اسلام است که از هر فرصتی برای اسلام‌هراسی استفاده می‌کند، مانند آنچه که در یازده سپتامبر اتفاق افتاد. در واقع مبارزه با تروریسم برای گورکا مانند فرصتی است که به اهداف خود برسد و اکنون بهترین راه برای رسیدن به اهدافش اسلام‌هراسی است.

گورکا اعتقاد دارد که تروریسم در اسلام و قرآن، کتاب مقدس مسلمانان ریشه دارد و این کتاب را منبع افراط‌گرایی و خشونت می‌داند، ولی در واقع هیچ محقق و یا فردی که تجربیاتی در مبارزه با تروریسم دارد، این دیدگاه احمقانه را قبول ندارد. در واقع تجزیه و تحلیل صدها نفر درباره افراط‌گرایی و خشونت و مطالعات انجام شده توسط سازمان‌های مختلف این مطلب را تکذیب می‌کند.

نتیجه یکایک بررسی‌ها درباره علوم رفتاری و سیاست در سال 2015 نشان می‌دهد «در حالی که ممکن است عده‌ای اعتقاد داشته باشند که به دلایل فراوان، دین محرک اصلی افراد و گروه‌های خشونت‌طلب و افراط‌گرا است، اما تحقیقات بر روی افراد خشونت‌طلب و افراط‌گرا نشان می‌دهد بسیاری از این افراد در امور دینی بسیار مبتدی و تازه‌کار هستند و آشنایی زیادی با مسائل دینی ندارند و یا به تازگی تغییر مذهب داده‌اند».

یک چاپلوس جاه‌طلب

برای افراط‌گرایی تنها یک مسیر وجود ندارد و یا اینطور نیست که ژن تروریستی وجود داشته باشد؛ بلکه این پدیده به دلیل فشارهای اجتماعی و روانی و همچنین تبلیغات جذاب گروه‌های افراط‌گرا در میان قشرهای آسیب‌پذیر از نظر اجتماعی و اقتصادی است. تحقیقات دانشگاهی به صورت مداوم و پیوسته از 11 سپتامبر به این سو مؤید همین موضوع است. در نتیجه، این موضوع که مشاوری با چنین رویکرد و دیدگاهی درست کنار رئیس جمهور ایالات متحده ایستاده است، بسیار خطرناک است؛ زیرا گورکا یکی از افراد مورد اعتماد و نزدیک به ترامپ در مورد موضوع مبارزه با تروریسم است و متأسفانه دید نادرستی نسبت به اسلام و قرآن دارد  وبه این موضوع نیز باید توجه کرد که گورکا سابقه بدی در زمینه تشویق و ترغیب نسبت به ایجاد یک جنگ مذهبی دارد.

دکتر «جان هورگان» استاد دانشگاه ایالتی جورجیا که ده‌ها جلد کتاب در زمینه بررسی رفتارهای تروریستی چاپ کرده است، و در عین حال روانشناس بسیار متبحری است، می‌گوید: «گورکا یک فرد چاپلوس و مخالف روشنفکری است که به طرز کلیشه‌ای و نخ‌نما شده‌ای قصد دارد تا از واژه تروریسم برای ایجاد اسلام‌هراسی در جامعه استفاده کند». یکی از راه‌هایی که ارزش کارهای آکادمیک و دانشگاهی را مشخص می‌کند، میزان استناد به مطالب یک استاد در مطالب و نوشته‌های دیگران است. اگر در این زمینه گورکا را با «میا بلوم» که یک محقق در زمینه تروریسم است، مقایسه کنیم؛ به این نتیجه می‌رسیم که تعداد ارجاعات به مطالب گورکا بسیار کمتر از میا بلوم است.

«مایکل اسمیت» مشاور کنگره آمریکا در مبارزه با تروریسم می‌گوید: «این واقعیت که او در حال کار کردن در کاخ سفید است، بسیار تعجب‌‌آور است. او با انتشار مصاحبه‌ای در توئیتر از مشاور ضدتروریسم کاخ سفید انتقاد کرد و پس از آن، گورکا او را به اقدام قانونی به خاطر مصاحبه‌ها و گفته‌هایش تهدید کرد.

یک اسلام‌ستیز در قلب کاخ سفید

اسمیت می‌گوید: «باید کسی از «استیو بانون» بپرسد که چرا او فکر می‌کند که سرمایه‌گذاری و مبارزه با سلاح با گروه‌های سلفی و جهادی می‌تواند آنها را از بین ببرد، در حالی منبع اصلی پیدایش این گروه‌های تروریستی، آمریکا و هم‌پیمانانش هستند». وی در ادامه می‌گوید «اگر بانون و گورکا افراد بامسئولیتی باشند، این را می‌فهمند که اقدامات آنها برای آمریکا بسیار خطرناک است! رئیس جمهور زمان زیادی را صرف کرده است تا بررسی کند چه کسانی را می‌خواهد وارد کاخ سفید کند، اما متاسفانه بخش بسیار کمی از این زمان را صرف کرده است تا متوجه شود آیا این افراد کارشناسان واقعی هستند و در موضوع امنیت ملی تخصص دارند یا خیر؟»

«آمارناس آماراسینگام» محقق ارشد مؤسسه گفتکوی استراتژیک که با ده‌ها تن از جنگجویان خارجی در عراق و سوریه مصاحبه کرده است، می‌گوید «گورکا اعتقاد دارد که مسلمان بودن نوعی مواد مخدر است و دروازه‌ای برای ورود به جهانی که سرشار از جنگ و حمله است؛ بنابراین هر مسلمان، یک مظنون است. او اعتقاد دارد باید بر آنها نظارت کنیم و آنها را دور از کشورمان نگه داریم. افرادی همچون او با این تفکرات، معمولاً در مراکز آکادمیک هم به حاشیه رانده می‌شوند، اما متاسفانه او اکنون در قلب کاخ سفید است». بدتر از همه اینها، سیاست‌های آمریکا است که بر مسلمانان متمرکز شده است و به آنها به عنوان مردمی جنگ‌طلب می‌نگرد و به آنها افراطی و خشونت‌طلب می‌گوید.

 بررسی‌های انجام شده درباره رفتار اجتماعی و سیاسی ملت‌هایی که قربانی افراط‌گرایی شده‌اند، می‌گوید: «مهاجرانی را یافتیم که نه به خاطر فرهنگ خود، بلکه به خاطر احساس اینکه آنها مهاجر هستند؛ به حاشیه رانده شده‌اند. تجربیات گذشته در مورد مبارزه با افراط‌گرایی نشان می‌دهد این گونه تبعیض‌هاست که باعث گسترش و حمایت افراد از رادیکالیسم می‌شود». بلایای اجتماعی به خاطر تصمیم‌گیری‌های غلط اتفاق می‌افتد. «هارالد ولزر»، نویسنده کتاب‌های تاریخی درباره آلمان نازی می‌نویسد «فرضیات و اعتقادات عجیب درباره نابرابری انسان‌ها تبدیل به قوانین و دستورات شد» واین موضوع باعث کشته شدن افراد زیادی گردید. در 15 سال گذشته ما تحقیقات فراوانی روی افراط‌گرایی انجام دادیم و در تحقیقات درس‌های زیادی یاد گرفتیم. بسیاری از افراد جان خود را برای درک این تهدید قرن 21 از دست دادند. ولی نتایج همه این کارها و این زندگی‌ها به دلیل سیاست‌های افراط‌گرایانه این سه نفر یعنی ترامپ، بانون و گورکا در حال نابودی است.
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: