۰

آخرین گزارش‌ها از تحولات میدانی عراق

نیروهای پلیس عراق با ادامه پاکسازی‌های خود در بخش قدیمی شهر موصل، به مسجد النوري نزدیک‌تر شدند.
کد خبر: ۱۴۲۶۲۵
۱۰:۰۸ - ۱۷ خرداد ۱۳۹۶
به گزارش «شيعه نيوز»، نیروهای پلیس فدرال عراق با ادامه پاکسازی‌های خود در بخش قدیمی شهر موصل، هم‌اکنون بیش از هر زمان دیگری به مسجد النوري نزدیک شده‌اند.
 
*انهدام دادگاه داعش در کرکوک
 
منابع محلی در استان کرکوک اعلام کردند: بالگردهای جنگنده ارتش عراق، ساختمان دادگاه داعش را در وسط منطقه الحویجة (55 کیلومتری جنوب غربی کرکوک) بمباران کردند که در این عملیات، 17 تن از تروریست‌ها، از جمله یکی از سرکردگان سرشناس تکفیری‌ها به‌هلاکت رسید.
 
این منبع افزود: داعش پس از افزایش یافتن شمار عناصر فراری خود از نبردهای سمت راست موصل، عناصر خود را در الحویجة افزایش داده، به‌گونه‌ای که این منطقه به پایگاه اصلی آنان تبدیل شده است.
 
*تثبیت تسلط پلیس بر 75 درصد محله الزنجیلي/ نیروهای عراقی در چند قدمی مسجد النوري قرار دارند  
 
 
به‌نقل از اعلام‌الحربي؛ سرلشکر رائد شاکر جودت فرمانده پلیس فدرال عراق اعلام کرد: نیروهای پلیس در بخش‌هایی از محور شمالی موصل توانستند تسلط خود را بر 75 درصد از محله الزنجیلي تثبیت کنند.
 
لازم به‌ذکر است هم‌اکنون نیروهای پلیس عراق از سمت محله «باب سنجار» در ورودی شمالی موصل قدیم، به مسجد جامع النوري بسیار نزدیک شده‌اند.
 
در عملیات روز گذشته، 34 تن از تروریست‌های داعش و ازجمله «البراء التونسي» مسئول کارگاه‌های ساخت بمب تکفیری‌ها در موصل قدیم، به‌هلاکت رسید.
 
هم‌چنین در حملات پلیس فدرال به محله قدیمی موصل، 4 خودروی بمب‌گذاری شده که به‌منظور انفجار در محل عبورومرور و تخلیه آوارگان درنظر گرفته شده بود، منهدم شد.

 
*مشارکت مبلغان دینی کمیته ارشاد نجف در عملیات غرب نینوا/ روستاهای «تل عواد» و «العانی» در مرزهای سوریه آزاد شدند
 
روحانیون و مبلغان دینی کمیته ارشاد دفاع از مقدسات عراق و وابسته به آستان مقدس علوی(ع)، با مشارکت نیروهای حشدالشعبی به آزادسازی روستاهای «تل عواد» و «العانی» در غرب استان نینوا و مرزهای عراق و سوریه پرداختند.
 
سید اباذر العوادی یکی از اعضای این کمیته دینی اظهار داشت: نیروهای حشدالشعبی با آزادسازی این دو روستا در غرب نینوا،  به پیروزی‌های بزرگ و گسترده‌ای نائل شدند.
 
وی ادامه داد: این آزادسازی درود و دعای مرجعیت دینی عراق را برای رزمندگان به‌همراه دارد، به‌علاوه دفاتر مرجعیت، پشتیبانی لجستیکی و گسترده‌ای در زمینه موادغذایی، آب آشامیدنی و محصولات کنسرو، به نیروهای بسیج مردمی عراق ارائه کرده است.
 
این عضو کمیته ارشاد افزود:‌ نیروهای بسیج عراق به آزادسازی‌های خود در مناطق و روستاهای باقیمانده هم‌چنان ادامه می‌دهند، هرچند که ممکن است خساراتی را متحمل شوند.
 
 
وزارت دفاع عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد: نیروهای لشکر نهم زرهی موفق شدند یک کارگاه بمب‌گذاری و انباری از انواع موشک‌ها را در منطقه «حاوي الکنیسة» کشف کنند.
 

این نیروها در ادامه عملیات بازرسی و پاکسازی مناطق آزادسازی شده در سمت راست موصل، با بهره‌گیری از تلاش‌های واحدهای مهندسی و به‌منظور از بین بردن بقایای عناصر داعش، یک کارگاه بمب‌گذاری، زره‌پوش کردن خودروها و انبار موشک‌های ساخت این محل را در منطقه حاوی الکنیسة کشف و ضبط کردند؛ گفتنی است که عناصر تکفیری از این تجهیزات در عملیات‌های تروریستی و علیه نیروهای امنیتی و شهروندان استفاده می‌کردند.
 
جاسم محمد، وزیر مهاجرت و آوارگان عراق اعلام کرد: 95 درصد از آوارگان نینوا به مناطق خود در ساحل راست شهر موصل بازگشته‌اند.
 
*آغاز عملیات گسترده حشدالشعبی به‌منظور آزادسازی جنوب غرب البعاج
 
دستاوردهای نظامی بخش تکمیلی عملیات محمّدرسول اللّه (2) برای آزادسازی جنوب غربی البعاج به‌شرح زیر است:
 
گردان‌های حشدالشعبی با پشتیبانی بالگردهای جنگی ارتش عراق، عملیات نظامی گسترده‌ای را در دو محور جنوب و جنوب غرب، به‌منظور تکمیل آزادسازی مجتمع‌های مسکونی و روستاهای واقع در منطقه البعاج به‌سمت مرزهای مشترک با سوریه آغاز کردند.
 
**اهداف تحقق یافته
 
-بخش زیادی از تسلط بر جنوب و غرب البعاج به‌سمت مرزهای مشترک عراق و سوریه تحقق یافت

-ارائه اسناد از سوی بسیج مردمی، نقش مهمی در ماموریت آزادسازی و تامین امنیت در مرزهای جنوبی به‌سمت منطقه «القائم» ایفا کرد.
 
**آزادسازی 17 روستا در جنوب البعاج
 
-آزادسازی 3 مجتمع مسکونی و 17 روستا از شر تروریست‌های داعش

این مجتمع‌های مسکونی عبارتند از: الخبازة، الحمدانية و الرسالة الجنوبي

اما اسامی روستاهای آزادسازی شده در این محور به‌شرح زیر است:  
ثري الأويسط، ام ضباع، السادة الزوبع، تل مسعدة، طوال، البهيري، ال بو محل الرواي، الفوارات، تل الريم، وسمي المروكي، النملة، والدويم، الصالحية، الجاير، حسنان، ام خراب و ابو راسين.
 
**هلاکت 47 تروریست داعشی در عملیات بالگردهای ارتش عراق  
 
-با عملیات بالگردهای جنگنده ارتش عراق، 47 تن از عناصر داعش به‌هلاکت رسیدند

-به‌کنترل درآوردن خودروهای آمبولانس بمب‌گذاری شده در مجتمع مسکونی الحمدانیة

-فروریختن استحکامات دفاعی تروریست‌ها در غرب البعاج و در نواحی مرزی
 
-تسلط بر پایگاه‌های عناصر داعش در روستاها و مجتمع‌های آزادسازی شده  
 
**بازگشایی خاکریزها و جاده‌ها در جنوب البعاج

-واحدهای مهندسی حشدالشعبی عراق توانستند خاکریزها و جاده‌ها را بازگشایی کرده و پیشروی‌هایی را به‌سمت روستاهای جنوبی و غربی البعاج صورت دهند، به‌علاوه عملیات استحکام و تثبیت مناطق در روستاهای آزادسازی شده، از دیگر اقدامات نیروهای بسیج مردمی عراق بود.
 
 -یگان‌های مهندسی میدانی پس از انجام عملیات آزادسازی روستاها و مجتمع‌های مسکونی ذکر شده، به تفکیک و خنثی کردن بمب‌های دست‌ساز و مین‌روبی در جاده‌ها و ساختمان‌ها اقدام کردند تا امنیت در این نقاط به‌صورت کامل برقرار شود.
 
**نجات 200 خانوار عراقی در عملیات جنوب البعاج

از ساعات اولیه اجرای عملیات در جنوب البعاج به‌سمت مرز سوریه، نجات 200 خانوار از تسلط تروریست‌های داعش پایان پذیرفته و 10هزار راس گوسفند متعلق به عشایر ناحیه نیز به مناطق آزادسازی شده منتقل شدند.

مدیریت مرکز پزشکی و پشتیبانی لجستیکی حشدالشعبی عملیات ارائه خدمات فوری به شهروندانی را که در محاصره داعش قرار داشتند، آغاز کرد.
 
گفتنی است که نیروهای بسیج مردمی چند روز قبل و در عملیاتی گسترده موفق شدند با ورود از چهار محور، منطقه استراتژیکی «البعاج» را از شر تروریست‌های داعش آزاد کنند.
 
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: