۰

همه چیز در مورد آوارگان بی‌پناه سوریه

خدایا تو بچه‌های کوچک را دوست داری. هر بچه‌ سوری برای تو یک گنج گرانبهاست. لطفاً از بچه‌ها در وسط این جنگ و درگیری‌ها محافظت کن. از تو می‌خواهیم به خاطر بچه‌ها صلح را به سوریه برگردانی.
کد خبر: ۱۴۲۳۰۵
۱۴:۴۹ - ۱۱ خرداد ۱۳۹۶
به گزارش «شيعه نيوز»، شش سال از جنگ داخلی سوریه که این کشور را چند تکه کرد، می‌گذرد. در اوایل سال 2011 واکنش‌های خشونت‌آمیز به اعتراضات مسالمت‌آمیز مردم سوریه در سراسر این کشور، سوریه را به هرج و مرج کشاند. کودکان سوری و خانواده‌هایشان تحت فشار درگیری‌های داخلی‌اند و مصائب را تحمل می‌کنند. صدها هزار نفر از آنها کشته شدند و نیمی از جمعیت سوریه، بیش از یازده میلیون نفر از خانه‌هایشان آواره شده‌اند.

شش سال آوارگی

پانزدهم ماه مارس 2017 ششمین سال وقوع جنگ است. از آن زمان تاکنون پنج میلیون سوری به کشورهای اطراف پناهنده شده‌اند و بیش از شش میلیون در داخل خاک سوریه آواره‌اند. در بسیاری از موارد کودکان در این بحران، گرفتار بدترین وضعیت هستند. از دست دادن اعضای خانواده یا دوستان به خاطر درگیری‌ها، درد و رنج‌های جسمی و آسیب‌های روحی و روانی و همچنین بازماندن از مدرسه مشکلات این کودکان است. در این نوشتار برخی از حقایق در مورد بحران سوریه و همچنین اثرات این بحران بر روی خانواده‌ها آورده شده است.
 
 13.5 میلیون نفر در سوریه به کمک‌های بشردوستانه به دلیل جنگ داخلی که از سال 2013 گرفتار آنند، نیاز دارند. 5 میلیون سوری پناهنده هستند. 6.3 میلیون در داخل سوریه آواره هستند. نیمی از جمعیتی که تحت تأثیر این مشکلات هستند، کودکان هستند. کودکان آواره سوری در معرض خطر بیماری، سوء تغذیه، مورد آزار قرار گرفتن، یا سوء استفاده و استثمار از سوی افراد غریبه و سودجو هستند. میلیون‌ها نفر از آنها مجبور به ترک مدرسه شده‌اند. این عکس‌ها، زندگی را از دریچه چشم کودکان آواره سوری نمایش می‌دهد.  

بیشتر پناهندگان سوری در خاورمیانه می‌مانند. ترکیه، لبنان، عراق، مصر و اردن باقی کشورهایی هستند که از آوارگان سوری میزبانی می‌کنند. اندکی بیش از 10% پناهندگان به اروپا گریختند. هرچند مذاکرات صلح با وجود آتش‌بس‌های نقض شده همچنان ادامه دارد، اما باید گفت این آتش‌بس‌ها، عملاً بی‌فایده است زیرا نمی‌تواند امنیت و ثبات را به سوریه بازگرداند، چرا که کشورهای غربی همچنان در پی آنند با حفظ ریشه مشکل یعنی تروریست‌ها، آن را حل کنند.

نقشه‌ بحران سوریه
 
مدیر سایت «چشم‌انداز جهانی» که در ترکیه و شمال سوریه فعال است، می‌گوید: «کودکان سوری بیش از هر کودکی دیگری در جهان، خشونت و ویرانی را تجربه کرده‌اند.» کارکنان و پرسنل سایت می‌گویند: «وضعیت در شهرستان حلب، وخیم‌ترین وضعیتی است که تاکنون دیده شده است. مواد بهداشتی و آب تمیز مورد نیاز است. اما از اواسط ماه جولای کمک‌های اولیه به این شهر نرسیده است.» «آنجلا هادستون»، از مدیران سایت گزارش می‌دهد: «شهروندان دائماً در معرض خطر هستند. سوری‌ها در خط تبادل آتش میان طرف‌های درگیر و تغییر خط مقدم نبرد گرفتار شده‌اند. زیر ساخت‌های غیرنظامی هدف قرار گرفته است که همین موضوع منجر به تلفات سنگین غیرنظامیان اعم از زنان و کودکان شده است». یکی از کودکان پناهنده سوری در نامه‌ای برای این سایت نوشته است: «خدایا تو بچه‌های کوچک را دوست داری. هر بچه‌ سوری برای تو یک گنج گرانبهاست. لطفاً از بچه‌ها در وسط این جنگ و درگیری‌ها محافظت کن. از تو می‌خواهیم به خاطر بچه‌ها صلح را به سوریه برگردانی. با امید بر تو. آمین».

چرا مردم سوریه خانه‌هایشان را ترک می‌کنند؟
 
خشونت: به گزارش رصدخانه حقوق بشر در سوریه از زمان آغاز جنگ داخلی سوریه در سال 2011، حدود چهارصد هزار نفر کشته شده‌اند. از جمله نزدیک به چهارده هزار کودک. جنگ قدرتمندتر از همه قدرت‌هایی است که برای متوقف کردن آن تلاش می‌کنند.
فروپاشی زیر ساخت‌ها در سوریه: 95% از مردم سوریه فاقد امکانات بهداشتی مناسب هستند. 70% از مردم به طور منظم به آب تمیز دسترسی ندارند. نیمی از کودکان به مدرسه نمی‌روند. اقتصاد در هم شکسته است و چهار پنجم جمعیت در فقر زندگی می‌کنند.

کودکان در معرض خطر و اندوه: کودکان سوری- که امید این کشور برای آینده بهتر هستند- عزیزانشان را از دست داده‌اند، سال تحصیلی را از دست داده‌اند و شاهد خشونت غیرقابل بیان و بی‌رحمی هستند. کودکان سوریه مستعد ابتلا به سوء تغذیه، و بیماری‌های دیگر در اثر وضعیت بهداشتی ضعیف از جمله بیماری‌های اسهالی مثل وبا هستند. آب و هوای سرد خطر ابتلا به ذات الریه و دیگر عفونت‌های تنفسی را افزایش می‌دهد. بسیاری از کودکان آواره سوری، باید برای حمایت از خانواده‌هایشان کار کنند، اغلب آنها در شریط بد و خطرناک برای به دست آوردن دستمزدی ناچیز کار می‌کنند. در ازدحام‌های پرجمعیت و ناآشنا، کودکان در معرض سوء استفاده جنسی و استثمار  هستند و از دیگر افراد آسیب‌پذیرترند. و درآمد کافی هم برای حمایت از خانواده‌های خود به دست نمی‌آورند. خانواده‌ها از آسیبی که دخترانشان را تهدید می‌کند، در رنج و عذابند به خصوص تک والدها (مادران) ممکن است برای دختران‌شان سن پایین ازدواج مثلاً 13 سالگی را انتخاب کنند. بین دو تا سه میلیون کودک سوری به مدرسه نمی‌روند، جنگ باعث شده تا  سال تحصیلی کودکان سوری 10 سال از تحصیل عقب بمانند.
 

بزرگترین نیاز آوارگان سوری

سوری‌هایی که از جنگ و درگیری فرار کرده‌اند، به تمام اقلام اساسی نیاز دارند: غذا، لباس، کمک‌های بهداشتی و نیز منبع آب تمیز و بهداشتی، و همین طور به مسکن نیاز دارند. کودکان نیز به محیطی امن برای بازی و مدرسه رفتن نیاز دارند. بزرگسالان نیز اولاً به ثبات و ثانیاً اگر استقرار آنها در کمپ‌ها طولانی شود، به شغل نیاز دارند.


ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: