۰

نجات ایزدی‌ها بهانه خوبی برای مقابله با افزایش نفوذ ایران

تایمز انگلیس نوشت: نجات دادن ایزدی‌ها می‌تواند بهانه خوبی برای رئیس‌جمهور آمریکا جهت مقابله با تشکیل هلال شیعی از ایران تا مدیترانه باشد.
کد خبر: ۱۴۲۲۱۴
۱۴:۲۵ - ۱۰ خرداد ۱۳۹۶
به گزارش «شيعه نيوز»، روزنامه انگلیسی «تایمز» در یادداشتی به بررسی عملیات آزادسازی مناطق مختلف در استان نینوی واقع در عراق توسط سازمان «الحشد الشعبی» پرداخته و مدعی شد که نباید مکان زندگی ایزدی‌ها را به شبه‌نظامیان وابسته به ایران واگذار کرد زیرا راه تهران به بیروت را هموارتر می‌کند.

در ابتدای این یادداشت با اشاره به جنایاتی که گروه تروریستی داعش در حق اقلیت ایزدی‌ها در شمال غرب عراق مرتکب شده، آمده است: «نبردهای شدید شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران در غرب موصل طی چند روز قبل، به آنها برتری کنترل روی روستاهای باستانی ایزدی‌ها در نزدیکی مرز سوریه-عراق اعطا کرده است.»

تایمز ادعا کرد: «این اولین جای پای (محکم) ایران در جبهه (نبرد با داعش) بعد از حمله ائتلاف آمریکایی به عراق در سال 2003 است. در همین حین، رقابتی از خاک سوریه به سمت مرز (با عراق) میان نیروهای تحت حمایت آمریکا و نیروهای دولتی سوریه وجود دارد. اگر دولت سوریه این (رقابت) را پیروز شود هلال 800 کیلومتری از ایران به لبنان تحت کنترل شیعیان قرار خواهد گرفت.»

این روزنامه انگلیسی در ادامه ادعاهاش با بیان اینکه مسئله فوق رویای طولانی مدت تهران برای ایجاد گذرگاه زمینی به مدیترانه را محقق می‌کند، افزود: «این یک کودتای ژئواستراتژیک است که اگر رئیس جمهور (دونالد) ترامپ برای چیدن بال‌های ایران بعنوان یک قدرت منطقه‌ای روبه رشد جدی باشد، تمایل خواهد داشت با آن مقابله کند. و اگر به یک بهانه اخلاقی نیز نیاز داشته باشد، وضعیت اسفناک ایزدی‌ها آن را تامین کرده است.»

در پایان این یادداشت آمده است: «رقابت برای تصرف کوچو (یکی از روستاهای ایزدی‌ها در مرز عراق و سوریه) از غرب بسیار نزدیک است. اگر ترامپ نیروی آمریکایی بیشتری برای رسیدن معارضان به آنجا ارسال کند، خطر درگیر شدن به نیروهای روسی که حامی (بشار) اسد (رئیس جمهور سوریه) هستند وجود دارد. اگر این کار را نکند، سرنوشت ایزدی‌ها را به دست اسد و ایران واگذار کرده است.»
منبع: FARS NEWS
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: