۰

عربستان قرارداد تسلیحاتی با ترکیه را لغو کرد

عربستان پس از امضای قرارداد تسلیحاتی میلیارد دلاری با آمریکا، خرید کشتی‌های جنگی از ترکیه را لغو کرد.
کد خبر: ۱۴۲۲۰۴
۱۲:۴۷ - ۱۰ خرداد ۱۳۹۶
به گزارش «شيعه نيوز»، عربستان سعودی، در پی امضای توافقنامه صنایع نظامی با آمریکا به ارزش 110 میلیارد دلار، سفارش خرید چهار ناو جنگی از ترکیه را لغو کرد.

پایگاه خبری شبکه «نبأ» با انتشار این خبر نوشت: این سرآغاز رها کردن متحدان منطقه‌ای از سوی عربستان است.

روزنامه حریت ترکیه نیز خبر داد که عربستان قرارداد درخواست 4 ناو جنگی از ترکیه را لغو کرده است. اما هنوز هیچ یک از طرف‌های رسمی این قرارداد درباره این خبر، موضع‌گیری نکرده‌اند اما منابع آگاه در ترکیه می‌گویند که  لغو سفارش این کشتی‌های جنگی که ترکیه دو میلیارد دلار از آن سود می‌برد، زرادخانه‌های «توزلا» که این کشتی‌ها را می ساخت را ناراحت کرده است.

زرادخانه‌های توزلا ترکیه از سال 2008 با مشکلات متعددی مواجه است و سود دو میلیارددلاری از این قرارداد می‌توانست به ترکیه این امکان را بدهد که این مرکز و کارخانه‌های جانبی آن را احیاء کند و فرصت‌های شغلی جدیدی ایجاد کند.

کارشناسان سیاسی بر این‌ باورند که لغو این قرارداد موجب تنش در روابط ریاض و آنکارا خواهد شد. این در حالی است که اخیرا، روابط ریاض با دوحه نیز تیره شده است و از زمان سفر ترامپ به عربستان، متحدان منطقه‌ای عربستان در حال در حاشیه رفتن هستند.

«فؤاد ابراهیم» کارشناس مسائل سیاسی عربستان، درباره سیاست کنونی ریاض گفت: عربستان به ترکیه، پاکستان و مصر در غیاب متحدان اصلی‌اش، نیاز داشت اما پس از دیدار با رئیس‌جمهور آمریکا در حال رها کردن ترکیه و پاکستان است و کلیه‌ وعده‌هایی را که به نمایندگان ترکیه و پاکستان داده بود، فراموش کرده است.
منبع: FARS NEWS
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: