۰

صندوق‌های بی‌دفاعی که طعمه سارقان می‌شوند

چند سالی است که معضل سرقت از صندوق‌های صدقات در کلانشهرهای بزرگ مانند تهران مشکلاتی را از جمله بی‌اعتمادی مردم نسبت به پرداخت صدقه ایجاد کرده است.
کد خبر: ۱۴۲۱۹۹
۱۲:۱۹ - ۱۰ خرداد ۱۳۹۶
به گزارش «شيعه نيوز»، مردم از گذشته‌های دور برای کمک به همنوعان و نیازمندان احساس وظیفه داشتند و هر کس با هر توان مالی سعی در باز کردن گره‌ای از مشکلات محرومان دارد که یکی از این راه‌ها، پرداخت صدقه در صندوق‌های صدقات است.

با وجود اشتیاق مردم نسبت به پرداخت صدقه در صندوق‌های صدقات، ولی چند سالی است که سرقت از این صندوق‌ها شایع شده تا جایی که سارقان در روز روشن به راحتی با ابزارهای خاص خود، وجوه داخل صندوق را تخلیه می کنند و متاسفانه دیدن این تصاویر برای مردم تبدیل به عادت شده است و عکس العملی نشان نمی دهند که  این روند موجب کاهش رغبت و اعتماد مردم نسبت به پرداخت صدقه در صندوق‌های صدقات می‌شود.

معمولا سارقان این صندوق‌ها معتادان و سارقان خرده پا هستند اما گاهی افرادی را نیز با ظاهری آراسته، مشغول به انجام این کار مشاهده می‌کنیم که شاید باورش برای انسان دشوار باشد که این شخص سارق باشد.

*ایمن سازی صندوق‌های صدقات برای جلوگیری از دستبرد سارقان

موضوع سرقت از صندوق‌های صدقات فراگیر نیست بلکه تنها 5 درصد از صندوق‌های بزرگ شهری موجود در معابر عمومی، میادین و مسیرهای پرتردد هستند که در سال‌های اخیر بیشتر در معرض دستبرد قرار گرفته‌اند.
 
بر این اساس کمیته فنی مطالعات کارشناسی، نحوه دستبرد و شیوه آسیب به صندوق ها را بررسی کرده که در نتیجه، فرآیند تغییر قفل و شیار ورودی برای وجوهات در دستورکار قرار گرفت و به دنبال آن تغییراتی در شیار ورودی صندوق‌ها با هدف جلوگیری از سرقت انجام شد و  تاکنون حدود 2 هزار صندوق دراستان تهران و البرز ایمن سازی شده که نتایج قابل قبولی هم داشته است. همچنین به منظور جلوگیری از دستبرد صندوق صدقات، طراحی صندوق‌ها با شکل و شمایل جدید، متناسب با مبلمان شهری  و ایمن سازی آن‌ها از برنامه ها و اقدامات آتی کمیته امداد است.

در سال گذشته 12 گام اساسی برای ساماندهی صندوق‌های صدقات از جمله استقرارصندوق ها در محل مناسب ، طبقه بندی مشترکان صدقات، نحوه ارتباط گیری و تجهیز امکانات صندوق‌ها به صورت الکترونیکی صورت گرفته که تا اوایل اسفند ماه سال 95 حدود 10 گام آن اجرایی شد.

ابوالقاسم رستگار مدیرکل صدقات و امور اجرایی مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی(ره) در این رابطه اظهار کرد: در جهت ایمن سازی صندوق‌های صدقات در سال 95، اقداماتی از جمله ساماندهی صندوق های نزدیک به یکدیگر و یا مستقر در اماکن نامناسب و ناایمن  صورت گرفته و صندوق های کم بازده به نقاط مناسب انتقال یافته‌اند که این روند به صورت مستمر در حال انجام است همچنین 30 هزار صندوق با قفل رمزی و تغییر شکل دهانه ورودی اصلاح شده اند.

وی توسعه صندوق های موجود در منازل و اماکن سربسته را از جمله اقدامات کمیته امداد در راستای ایمن سازی صندوق‌های صدقات عنوان کرد و افزود: به دنبال طراحی صندوق، متناسب با هر مکان مانند هتل ها، فرودگاه ها و غیره همچنین کاهش تعداد صندوق های موجود در سطح معابر و پیاده‌روها هستیم.

*پرداخت صدقه الکترونیکی تنها راه کوتاه کردن دست سارقان از صدقات

پرویز فتاح رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) گفت: از جمله مهم ترین اقدامات کمیته امداد برای جلوگیری از سرقت صندوق های صدقات، ایجاد صندوق الکترونیکی و دریافت صدقه از طریق پیامک و روش‌های الکترونیکی است که می تواند دست معتادان و سارقان را از سرقت صدقات کوتاه کند.

استفاده از روش‌های الکترونیکی برای پرداخت صدقات از سوی مردم نه تنها باعث کوتاه شدن دست سارقان از کمک‌های مردمی و حق نیازمندان شده بلکه موجب شفاف سازی عملکرد کمیته امداد، تسریع و سهولت جهت پرداخت صدقه  و در نهایت جلب اعتماد مردم به روند کمک رسانی به محرومان از طریق این نهاد می‌شود.

گفتنی است؛ از طریق شماره تماس گویای 7355 نیکوکاران می‌توانند در پرداخت صدقه الکترونیکی و سایر اقدامات خیرخواهانه شرکت کنند.


ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: