۰

تبیین ماهیت شیعه در فصلنامه اشپکتروم ایران

رایزنی فرهنگی ایران در آلمان نخستین شماره فصلنامه علمی و پژوهشی «اشپکتروم ایران» را با موضوع «ماهیت اسلام شیعی» چاپ و منتشر کرد.
کد خبر: ۱۴۱۹۶۲
۱۶:۰۸ - ۰۶ خرداد ۱۳۹۶
به گزارش «شيعه نيوز»، رایزنی فرهنگی ایران در آلمان در خبری اعلام کرد: شماره یکم از سال 2017 فصلنامه علمی و پژوهشی «اشپکتروم ایران»(Spektrum Iran)، با عنوان «ماهیت اسلام شیعی» توسط این نمایندگی چاپ و منتشر شده است.

در این شماره از فصلنامه «اشپکتروم ایران» مقالات و مطالبی با موضوع «ماهیت اسلام شیعی» گردآوری شده است و  ماهیت اسلام شیعی(تألیف سیدحسین نصر)، پدیدآمدن مذهب شیعه در دوران صفویه(سیدجواد ورعی)، جایگاه عدالت در تفکر شیعی(صدیقه خوانساری موسوی)، امام در تفکر شیعی(مهدی اصفهانی)، مذهب اسلام شیعی در دوران معاصر (محمد قربانپور دلاور) و  دیدگاه هرمنوتیک در حکومت اسلامی(سیدعلی موجانی) از عناوین مقالات این نشریه است.

در این شماره از فصلنامه «اشپکتروم ایران» تلاش شده است که موضوع «ماهیت اسلام شیعی» از دیدگاه‌های گوناگون مورد کنکاش قرار گیرد.
سیدحسین نصر در مقاله خود به زبانی ساده و همزمان در قالبی فلسفی و دقیق به ماهیت اصلی شیعه در اسلام می‌پردازد. هدف نویسنده این است که یک تصویر کامل از شیعه در اسلام ارائه کند. نصر نشان می‌دهد که افتراق و تفاوت بین شیعه و سنی نه تنها سیاسی، بلکه از دیدگاه فقهی و بینش دینی نیز وجود دارد. مطلب نامبرده بیش از هر چیز به تعالیم مکتب شیعی دوازده امامی و زندگی معنوی آنها می‌پردازد، که به چهار دوره اصلی تقسیم شده است.
سید‌جواد ورعی زمینه‌های گسترش تشیع در عصر صفوی و علل و عوامل آن را مورد بررسی قرار می‌دهد. صدیقه خوانساری موسوی به بررسی موضوع عدالت در تفکر شیعی می‌پردازد. یکی از اصول اصلی مکتب شیعه در اسلام موضوع عدل است. عدالت خداوند یک مفهوم بسیار مهم است که دیدگاه مذهب سنی و شیعه در مورد آن به طور اصولی متفاوت است. نویسنده موضوع عدالت خداوند را با توجه به ذخایر فکری و معنوی شیعه از چهار دیدگاه و نگرش بررسی و تفسیر می‌کند. در این مقاله با توجه به نظرات فلاسفه مهم شیعی ـ ایرانی همچون خواجه نصیرالدین طوسی، میرداماد و ملاصدرا موارد چهارگانه توضیح و تشریح می‌شوند.
مهدی اصفهانی به تحلیل ابعاد و تفاسیر مختلف موضوع و واژه «امام» در قرآن کریم و از دیدگاه فیلسوف معروف ایرانی، علامه سید‌محمدحسین طباطبایی، اشاره می‌کند. هدف نویسنده توضیح و بررسی این نکته است که نقش و جایگاه امام را در برخی آیات نشان دهد که در راستای این موضوع قرار دارند و در تصویر و برداشت کلی فهم عرفانی از قرآن دخیل هستند.

از نظر محمد قربانپور دلاور مکتب تشیع، تاریخی اثرگذار در میان ادوار مختلف و مذاهب گوناگون اسلامی دارد. این مکتب ریشه در عصر رسول خدا(ص) داشته و در عقائد، فقه، حدیث و سایر علوم، دیدگاه پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) را بر دیگران مقدم می‌دارد. در این نوشتار، ضمن تبیین اصول کلی مکتب تشیع به میراث گرانبهای آن، خصوصا آثار ارزشمند و برجسته ی این آیین در ادوار گوناگون پیرامون علوم نقلی و عقلی، اشاره شده است.

سیدعلی موجانی نیز به تحقیق، بررسی و تشریح جنبش داعش در منطقه قلمرو اسلامی عراق و سوریه می‌پردازد، که در این فاصله در واژگان سیاسی خاص بین‌المللی به حکومت اسلامی معروف شده، چون تأثیرات آن فراتر از مرزهای این دو کشور نیز کشیده شده است. وی در ادامه به تبیین نقش مهم استکبار غربی در این موضوع می‌پردازد که تاثیرات آن از زمان جنگ جهانی اول تاکنون سرنوشت این منطقه را تعیین کرده است.

«اشپکتروم ایران»، فصلنامه رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در آلمان، از سال 1988 منتشر شده است. هدف‌ از انتشار اين‌ فصلنامه‌ معرفي‌ عناصر اصيل‌ فرهنگي‌ ايران‌ اسلامي‌ به‌ انديشمندان‌ كشورهاي‌ آلماني‌‌زبان‌ و نیز تعمیق تعاملات فرهنگی میان دو ملت آلمان و ایران است‌. لذا این‌ فصلنامه‌ يكي‌ از منابع‌ تحقيقاتي‌ ایران‌شناسان و اسلام‌شناسان آلمانی‌زبان‌ به‌‌شمار مي‌آيد.  
این شماره از «اشپکتروم ایران» در پایگاه اینترنتی «www.spektrum-iran.de» بارگذاری شده است.
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: