۰

طعم خرمای عربستان در مالزی!

نخست وزیر مالزی که به تازگی از سفر عربستان سعودی بازگشته است، در آستانه انتخابات احتمالی زودهنگام خرمای عربستانی را در بین نمایندگان مساجد و نمازخانه ها در مناطق فدرال این کشور به عنوان هدیه 'سلمان عبدالعزیز' پادشاه عربستان توزیع کرد.
کد خبر: ۱۴۱۹۳۹
۱۴:۵۰ - ۰۶ خرداد ۱۳۹۶
به گزارش «شيعه نيوز»، ماه رمضان امسال در مالزی آخرین فرصتی است که دولت این کشور و حزب حاکم می تواند بیش از پیش حمایت مسلمانان را جلب کند تا در چهاردهمین دوره انتخابات سراسری این کشور بار دیگر پایه های حاکمیت چند دهه ای خود را تقویت نماید.

این دوره از انتخابات به دلیل اتهامات فسادی که از سال 2014 تاکنون علیه نخست وزیر مالزی مطرح شده و از طرفی نیز باعث جدایی برخی چهره های برجسته از حزب حاکم 'آمنو' شده بود، از حساسیت های خاصی برخوردار است.
در یک سوی انتخابات آینده این کشور حزب حاکم مالزی و حامیان آن قرار دارند و در طرف دیگر نیز مخالفان پیشین دولت این کشور که اکنون با همراه شدن برخی از چهره های مطرح حزب حاکم با آنها از دو طرف منتفع می شوند.

نخست اینکه، جدایی این چهره ها از حزب حاکم نشان از نوع اختلافات داخلی است که می تواند به مخالفان در کسب قدرت کمک کند و دوم اینکه، مخالفان دولت با اتکا به این نیروها می توانند قدرت مقاومت خود در مقابل ائتلاف حاکم را تقویت کنند.
ریشه این اختلافات که اکنون می تواند به نفع مخالفان دولت مالزی باشد، ریشه در کمک میلیاردی عربستان سعودی به مالزی دارد که از سیزدهمین دوره انتخابات سراسری این کشور به بعد مطرح شد، کمک هایی که در رسانه های مالزی مطرح شد سال 2013 در آستانه انتخابات بین گروهی از افراد توزیع شد.
دولت مالزی که روابط خود را با ریاض نسبت به گذشته بسیار توسعه داده است، اکنون نیز با اعطای خرما به نمایندگان مساجد مسیری را در پیش گرفته که به تعبیر برخی تحلیلگران به نوعی با انتخابات این کشور در ارتباط است.

تارنمای روزنامه های 'نیو استریت تایمز' و 'اتوسان' روز شنبه اعلام کردند دولت عربستان سعودی حدود 10 هزار تن خرما در اختیار دولت مالزی قرار داده است تا بین مساجد و نمازخانه های مختلف در مناطق فدرال کوالالامپور و پوتراجایا توزیع کند.
در منطقه فدرال کوالالامپور 70 مسجد و 110 نمازخانه و در پوتراجایا نیز دو مسجد و 14 نمازخانه وجود دارد که نماز جمعه هر هفته در آنها برگزار می شود.
در جلسه توزیع خرمای عربستان بین نمایندگان مساجد مالزی که روز جمعه توسط 'نجیب تون رزاق' نخست وزیر مالزی در پوتراجایا انجام شد، علاوه بر برخی از مقامات ارشد دولت این کشور، 'محمود حسنی قطان' سفیر عربستان در مالزی نیز حضور داشت.

رسانه های مالزی پیش از این پیرامون پرونده کمک 700 میلیون دلاری عربستان سعودی به مالزی که به حساب شخصی 'نجیب تون رزاق' واریز شد، ادعا کردند: دولت عربستان سعودی برای کمک به برنده شدن نخست وزیر مالزی در انتخابات سراسری سال 2013 این پول را هدیه کرده است.

اگرچه تاکنون به سئوالات مرتبط با این پرسش به طور روشن پاسخی داده نشده و مشخص نیست که چرا عربستان با کمک مالی به مالزی قصد پیروزی 'نجیب تون رزاق' را داشته است، اما به نظر می رسد پاسخ به این سئوال را بتوان دستکم در نوع تعاملات سیاسی پوتراجایا – ریاض در پنجسال گذشته مشاهده کرد.
منبع: IRNA
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: