۰

انتقاد از رسمیت یافتن درس خارج در حوزه

آیت الله سبحانی از کثرت دروس خارج در حوزه به شدت انتقاد کرده و آن را سبب لطمه دیدن علمیت حوزه دانست.
کد خبر: ۱۴۱۸۴۱
۱۰:۵۵ - ۰۱ خرداد ۱۳۹۶
به گزارش «شيعه نيوز»،  این مرجع تقلید در درس خارج اصول خود در مسجد اعظم خواستار رسمی شدن فقه القرآن در حوزه شد و اظهار کرد: حوزه باید به فقاهت اهمیت بیشتری بدهد بنابراین پیشنهاد می دهم که طلاب از شورای مدیریت بخواهند که فقه القرآن درس رسمی شود چون فقه القرآن برای مجتهد واجبتر است ؛ به این صورت که دنبال حواشی نروید بلکه مجموع آیات قرآن که در فقه هست را حفظ کرده و جمع آوری کنید.

او از آنچه که رسمیت یافتن بیش از حد درس خارج در حوزه می نامید، انتقاد کرد و ابراز داشت: درس خارج بیش از حد در حوزه رسمیت یافته است و این به معنای ضرر زدن به سطح است.

آیت الله سبحانی گفت: درس خارج لازم است اما می بایست با تعداد محدود انجام گیرد. چه اشکالی دارد انسان مادام العمر مدرس مکاسب و رسائل باشد؟ فکر می کنید مقام کمی است؟ مرحوم حجّت می فرمود: اگر کسی بتواند نزد من تدریس مکاسب را به بهترین نحو امتحان دهد، به او درجه اجتهاد می دهم.

او به پیامدهای فزونی درس خارج در حوزه اشاره کرد و بیان داشت: کثرت درس خارج، هم به علمیت حوزه لطمه می زند هم سطح مطرود می شود. من ۴۰ سال سطح تدریس کردم و بعد اصول را کم کم آغاز نمودم.

این مرجع تقلید تاکید کرد: آقایان و بزرگان توجه کنند بالابردن درس خارج ضربه ای به علمیت حوزه است لذا باید تعداد آن محدود شود.

او همچنین از فزونی تعطیلات حوزه نیز به شدت انتقاد کرد و گفت: تعطیلات حوزه زیاد شده است؛ افرادی که در حوزه هستند باید ۱۰ سال بمانند و بعد سراغ کار بروند، با این تعطیلات که رایج شده است، ۱۰ سال به ۲۰ سال افزایش می یابد و ۲۰ سال هم که اضافه می شود کم کم دوران پیری می رسد لذا باید تعطیلات حوزه کم شود.

آیت الله سبحانی عنوان داشت: شورای مدیریت مردانگی کرده و فکری کند که بخشی از تدریس ما در گرما باشد، ایرادی ندارد. چه کسی گفته است که در تابستان نمی توان درس گفت. در حوزه نجف هم بخشی از درس در گرما داده می شد. این تعطیلی ها به علمیت ما ضرر می زند.
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: