۰

نگرانی دیده‌بان حقوق بشر از شکنجه مخالفان در عربستان

دیده‌بان حقوق بشر در گزارش جدید خود از افزایش هشداردهندۀ شکنجۀ مخالفان سیاسی رژیم آل سعود در عربستان سعودی ابراز نگرانی کرده است.
کد خبر: ۱۳۶۲۰۲
۰۹:۴۱ - ۲۰ بهمن ۱۳۹۵
به گزارش «شیعه نیوز»، دیده‌بان حقوق بشر در گزارش خود درباره حقوق بشر در عربستان گفت: در عربستان سعودی مخالفان عمدتاً به دلایل سیاسی بازداشت می‌شوند. افراد بازداشت شده به عدم وفاداری به پادشاه، «شکستن بیعت با حاکمیت» و «حضور در تظاهرات» متهم می‌شوند.

دیده‌بان حقوق بشر اظهار داشت در عربستان سعودی گفت وگو با رسانه‌ها یا سازمان‌های غیردولتی خارجی به بازداشت و شکنجه منتهی خواهد شد.

سارا ویتسون، مدیر خاورمیانۀ دیده‌بان حقوق بشر، گفت: «عربستان سعودی تلاش دارد تا هر کسی را که از سیاست‌های رسمی تبعیت نمی‌کند، ساکت و یا بازداشت کند.»

به گفتۀ دیده‌بان حقوق بشر، نظیر الماجد، نویسندۀ سرشناس 39 ساله، در تاریخ 18 ژانویه به اتهام حضور در اعتراضات خیابانی در سال 2011 علیه رژیم آل‌سعود، به 7 سال حبس و 7 سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شد.

دیده‌بان حقوق بشر گفت وی به «توهین به حاکم و نقض بیعت با وی، ارسال پیام‌های الکترونیکی به رسانه‌ها و شبکه‌های ماهواره‌ای و سازمان‌های حقوق بشر» متهم شده است.

الماجد در آوریل 2011 در محل سکونتش بازداشت شد و 15 ماه در حبس بود؛ وی تا دسامبر 2015 رسماً مورد محاکمه قرار نگرفته بود. وی هم‌اکنون در زندانی در نزدیکی ریاض نگهداری می‌شود و از هرگونه ارتباط، حتی با خانواده‌اش، منع شده است.

 همچنین نیروهای سعودی در تاریخ 10 ژانویه 2015 عبدالعزیز الشبیلی که پیش‌تر رییس انجمن حقوق سیاسی و مدنی سعودی بود، به اتهام «توهین به مراجع قضایی و تحریک علیه نظم عمومی» و همچنین «پلیسی خواندن حکومت» بازداشت شد.

وی در ماه مارس 2015 به داشتن ارتباط با «رسانه‌ها و سازمان‌های خارجی، از جمله عفو بین‌الملل، و ارسال گزارش‌هایی برای آنان علیه رژیم حاکم» متهم شد.

به نوشته پرس تی وی، الشبیلی به 8 سال حبس، 8 سال ممنوعیت خروج از کشور و همچنین 8 سال ممنوعیت استفاده از رسانه‌های اجتماعی پس از آزادی، محکوم‌شده است.  

عصام کوشک، 45 ساله، و احمد المشیخیص، 45 ساله، و همچنین مرتجی قریریص، نوجوان 13 ساله که در سال 2014 بازداشت شد، از جمله دیگر فعالان بازداشت‌شدۀ سعودی به شمار می‌آیند.
منبع: AL.ALAM
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: