۵

چند ایرانی جزو اصحاب امام حسین(ع) در کربلا بودند؟

حضور ایرانی‌ها در قیام مختار به خونخواهی امام حسین(علیه السلام) بسیار پررنگ است با این حال، منابع تاریخی گزارش‌هایی از یاران ایرانی امام حسین (علیه السلام) ثبت کرده‌اند که در جریان عاشورا در کنار حضرت حضور داشتند.
کد خبر: ۱۲۹۷۰۷
۱۶:۱۰ - ۱۲ آبان ۱۳۹۵
شیعه نیوز: در منابع تاریخی درباره یاران و اصحاب ایرانی امام حسن مجتبی(علیه السلام) اطلاعات چندانی وجود ندارد، اما درباره یاران ایرانی امام حسین(علیه السلام) در جریان  عاشورا، گزارش های ضد و نقیض زیادی وجود دارد. در نوشتار پیش رو آنچه تا حدود زیادی مورد اتفاق مورخان قرار گرفته به عنوان یاران و اصحاب ایرانی امام حسن و امام حسین(علیه السلام) مطرح خواهد شد.

محمد بن سیرین از اصحاب امام حسن(علیه السلام)
محمد فرزند سیرین اهل «جرجرا» یا شهری از توابع نهروان است.این شهر میان واسط و بغداد قرار دارد.شغل ابن سیرین آهنگری بود. وی فردی بسیار عابد و زاهد بود و بسیار به عبادت می پرداخت. ابن سیرین در تعبیر خواب شهره روزگار بود. وی از اصحاب و یاران ایرانی امام حسن مجتبی(علیه السلام) بود که از ایشان و دیگر صحابی پیامبر(صلی الله علیه وآله) حدیث نقل کرده است. وی همیشه به کنایه به عایشه و معاویه خرده می گرفت و از حضرت علی(علیه السلام)،امام حسین(علیه السلام)، ابوذر، حجر بن عدی و دیگر صحابی جانبداری می کرد. وی در سال 110 هجری قمری در سن 75 سالگی در بصره در گذشت.

اصحاب ایرانی امام حسین(علیه السلام)
درباره یاران ایرانی امام حسین(علیه السلام) در کربلا اتفاق نظری وجود ندارد. برخی حتی سی نفر هم گفته اند. باقر شریف قرشی می نویسد: سپاه امام حسین(علیه السلام) در کربلا از دو عنصر عرب ها و موالی یا غلامان غیر عرب تشکیل شده بود و برخی از موالی افتخار ایرانی بودن را داشتند که نام دوازده تن از این بردگان را در کتاب خود آورده است.

مشهورترین موالی در کربلا:
1. سالم بن عمر: او از موالیان  و از شیعیان کوفه بود و در کربلا به شهادت رسید.

2. سعید غلام عمر بن خالد صیداوی که در روز عاشورا به شهادت رسید.

3.سعد حرث، از موالیان حضرت علی(علیه السلام) بود. بعد خدمت امام حسن(علیه السلام) و سپس در محضر امام حسین(علیه السلام) بود و در روز عاشورا به شهادت رسید.

4. شبیب غلام حرث جابری، 5-واضح ترکی از موالیان حارث سلیمانی،6-قارب بن عبدالله دوئلی، 7-نصر بن ابی نیزر،8-اسلم بن عمرو ترکی، 9-جابر بن حجاج کوفی سلمانی...از دیگر موالیانی بودند که در روز عاشورا در کنار سیدالشهداء(علیه السلام) افتخار شهادت را پیدا کردند.
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۲
اینها ایرانی بودند یا تحت عنوان عجم ذکر شده اند
bahram
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۴
البته هیچ کدام ایرانی نیستند درست. اما فراموش نشود آهنگر شجاعی که در کوفه به دفاع از مسلم بن عقیل برخاست درحالی که او را نمی شناخت چون دید گروهی بسیار دورش را گرفته اند تا وی را بگیرند و بکشند از روی پلوانی ناجوانمردی دانست و به یاری اش شتافت. همین طور اگر امام حسین (ع) از همسر ایرانیشان فرزندانی پسر داشته باشند که قول مشهور است که امام سجاد باشد در کربلا بوده اند. نیز می دانیم از سوی ایلام 200 سوارکار ایرانی که می گویند از دوستداران بی بی شهربانو بودند به یاری امام حسین می آمدند که دیر رسیدند ولی ایشان همه در درگیری با سپاه کوفه به شهادت رسیدند و این رویداد تحت الشعاع خود مسئله کربلا به آن کم پرداخته شده است.
یک مادر
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۲
خیلی از منابع تاریخی پیوستن سی ایرانی را در شب عاشورا به سپاه امام حسین تایید کرده اند و کاملا منطقی به نظر می رسد ضمن اینکه به گفته دکتر دوانی چون ایرانیها شهروند درجه دوم و به اصلاح موالی حساب می شدند مجبو ر بودند که نام و زبان خود را طبق رسم روزکار عوض کنند کلا ایرانیها از باب حمایتاشان از اهل بیت مفتخر هستند
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۲
کلمه موالی را امویان بر غیر عرب گذاشتند استفاده ان توسط سایت در معرفی این بزرگان اشتباه ست
کشور دلیران
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۲
چرا اینها همه اسامی عربی دارند!!؟ مگر ایرانی نبوده اند؟... اگر نام خود را عوض کرده و عربی گذاشته بودند نشانگر اوضاع خفقان آندوره و ظلم خلفای جور بر مردم مسلمان غیر عرب است