۱

جو سازی روزنامه الحیات علیه ایران در میانه نبرد موصل

نیروهای شیعة «حشد شعبی» امروز صبح عملیات نظامی در محور غربی شهر موصل را آغاز کردند. فرماندة این گروه، فالح الفیاض، گفت که مأموریت نیروهایش «آزادسازی» شهرستان تلعفر بدون وارد شدن به داخل شهر خواهد بود.
کد خبر: ۱۲۹۴۳۱
۲۱:۵۷ - ۰۹ آبان ۱۳۹۵
به گزارش «شیعه نیوز»، نیروهای شیعة «حشد شعبی» امروز صبح عملیات نظامی در محور غربی شهر موصل را آغاز کردند. فرماندة این گروه، فالح الفیاض، گفت که مأموریت نیروهایش «آزادسازی» شهرستان تلعفر بدون وارد شدن به داخل شهر خواهد بود.

به گزارش «تابناک» از سوی دیگر احمد الاسدی، سخنگوی این گروه، به نقل از «الحزیره» در کنفرانسی خبری اعلام کرده است که هدف نیروهای حشد شعبی تسلط بر تلعفر و بستن راه‌های امدادی داعش میان موصل و رقه در سوریه است. وی همچنین گفته است: «نیروهای ما که افراد خود این منطقه نیز با آنها همکاری می‌کنند توانسته‌اند در ساعت اولیة شروع عملیات در غرب استان نینوا ده روستا را آزاد کنند».

این تحرکات در حالی صورت می‌گیرد که نیروهای ایتلاف هرگونه عملیاتی را متوقف کرده‌اند تا به زعم خود «پیروزی‌های محقق‌شده تا کنون را بیشتر تثبیت کنند». در این میان تقابل ایران و ترکیه دربارة آیندة موصل بر پیچیدگی‌ شرایط در این میدان دامن زده است.

در حالی که چندی پیش سخنگوی حشد الشعبی ظاهرا گفته بود: «ما در عراق هستیم و بعد از پاک کردن سرزمین‌مان از تمام این گروه‌های تروریستی، آمادگی کامل داریم که به هر جایی برویم که تهدیدی برای امنیت ملی عراق وجود دارد». بسیاری این سخن را اینگونه تفسیر کردند که حشد شعبی در پی آن است که پس از فراری دادن نیروهای داعش از مرزهای سوریه عبور کند و در کنار نیروهای دولتی سوریه بجنگد. اما اسدی بعدا گفت سخنان او تحریف شده است و صرفا نظر شخصی وی بوده و موضع رسمی حشد شعبی نیست. وی مجوز درگیر شدن در هر مبارز‌ه‌ای در خاک سوریه را منوط به اجازه قانون اساسی عراق دانست که اساسا دخالت در امور دیگر کشورها را غیرمجاز می‌داند.

اما اهمیت استراتژیک تلعفر در این است که در میانه راه موصل و مرز سوریه قرار دارد. طرف های درگیر در نبرد موصل از جمله کردها و سنی ها، ترکیه و آمریکا با محاصرة تلعفر از سوی حشد شعبی از آن رو مخالف‌اند که معتقدند محاصرة این شهر باعث خواهد شد که داعش در داخل موصل محاصره شود و راه فرار آن به سوی سوریه سد خواهد شد؛ آنها برخلاف حشد شعبی معتقدند که باید راه فرار را برای آنها باز کرد و برای پیشگیری از حوادث مشابه در حلب نباید نیروهای داعش را به مقاومت در سطح شهر و کوچه های موصل کشاند.

جو سازی روزنامه الحیات علیه ایران در میانه نبرد موصل

تحلیل‌گران معتقدند که اساسا چون نیروهای ایتلاف سرنوشت غرب موصل را به حشد شعبی سپرده‌اند خشم ترکیه را از همان آغاز برانگیختند که در اظهار نظر مولود چاوش اوغلو، وزیر امورخارجة ترکیه، آشکار شد و حشد شعبی را در صورت ورود به تلعفر به دخالت نظامی تهدید کرد. ترکیه سکونت ترکمن‌های شیعه و سنی در این شهر را مجوزی برای پشتیبانی معنوی و ادعاهای خود دربارة این شهر می‌داند.

در همین حال روزنامه الحیات مدعی شده است ایران در واکنش به این موضع ترکیه در تماس‌هایی با مسولان عراقی هشدار داده و تهدید کرده است قیاره در جنوب موصل را به یک پایگاه نظامی تبدیل خواهد کرد. اما این روزنامه هیچ سندی در خصوص این ادعای خود ارائه نکرده است. این در حالی است که ترکیه اصرار دارد در بعشیقه به عنوان پایگاه نظامی ثابت خود بماند و راه نفوذ این کشور را به سوی تلعفر باز نگاه دارد. مسوولان عراقی سعی کرده‌اند حساسیت فوق‌العادة ایران بر روی این مسأله را به سیاستمداران ترک اعلام کنند.

در واکنش به هشدارهای اردوغان در خصوص واکنش علیه حشد شعبی، سخنگوی این گروه به الجزیره گفته است این مسأله به ترک‌ها ارتباطی ندارد و تأکید کرده است که هدف آنها آزاد کردن ساکنان ترکمن تلعفر است و اینکه پلیس محلی و فعالان ترکمن ساکن در این شهر، اعم از سنی و شیعه، کسانی خواهند بود که اداره شهر را در دست خواهند گرفت.

افراد نزدیک به حیدر العبادی مکررا در بالا گرفتن این اختلاف‌ها میان ترکیه و ایران ابراز نگرانی کرده‌اند. در این میان یک فرد سیاسی نزدیک به حیدرالعبادی گفته است: « اینکه ایران اخیرا اعلام کرده است آماده است در خصوص اوضاع بعشیقه و دیگر مسایل میان ترکیه و عراق میانجیگری کند نکته مثبت و امیدوارکننده‌ای برای عراقی‌هاست».

بعضی از ناظران توقف عملیات نظامی در اطراف موصل را نتیجه همین نزاع فزاینده میان ایران و ترکیه می‌دانند و همین نکته نیز باعث فراهم نیاوردن امکان پوشش هوایی برای حشد شعبی در این روزها است. زیرا به‌نظر می‌رسد نیروهای ایتلاف مایل نیستند تقابل آشکاری میان نیروهای نظامی در اطراف موصل را شاهد باشند.

منبع: TABNAK
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۰
نابودي حرامزادگان داعشي مساوي با مرگ حاميان خبيث شان مانند تركيه و آمريكا و اسرائيل و انگليس و غرب تبهكار و آل وحوش خائن است