۰

عربستان پشت پرده تعطیلی مراسم روز عاشورا در مصر است

یک سازمان فعال حقوق بشر در مصر اعلام کرد: دولت مصر برای جلوگیری از برخورد وهابیت با مجالس شعیان اقدام به تعطیلی این مجالس کرده است در حالی که بر اساس قوانین باید از این مراسم‌ها حمایت و پشتیبانی کند.
کد خبر: ۱۲۸۵۲۷
۱۰:۱۶ - ۲۲ مهر ۱۳۹۵
به گزارش «شيعه نيوز»، سازمان عدالت و توسعه حقوق بشر که در مصر و فعالیت می کند ایجاد محدودیت نهادهای امنیتی مصر در برگزاری مراسم روز عاشورا را محکوم کرد.

این سازمان فعال در عرصه حقوق بشر با صدور بیانیه ای اعلام کرد: ممانعت از برگزاری مراسم روز عاشورا در مصر نقض قانون اساسی و حقوق بشر است و پشت پرده متوقف شدن مراسمات روز عاشورا و همچنین بسته شدن مسجد الحسین در قاهره و گسترش کمربند امنیتی تا این مسجد نفوذ عربستان سعودی است .

این سازمان همچنین از ممانعت مقامات مصری از راه اندازی هیئات عزاداری و برگزاری جشن در میلاد امام حسین و مراسم در روز عاشورا انتقاد کرد.

* نفوذ اندیشه وهابیت در الازهر

سخنگوی سازمان عدالت و توسعه حقوق بشر در این باره گفت: ممانعت از برگزاری مراسم روز عاشورا تایید کننده نفوذ اندیشه وهابیت در الازهر و وزارت اوقاف است و این کار نقض آشکار آزادری های دینی و مذهبی است که در قانون اساسی مصر مورد تاکید قرار دارد. بر اساس قانون اساسی منع هر گروه دینی از اهتمام به شعائر مذهبی اش امری بسیار خطرناک و مخالف کنوانسیون های بین المللی حقوق بشر است.

این نهاد حقوق بشری ادامه داد: دولت مصر برای جلوگیری از برخورد وهابیت با مجالس شعیان اقدام به تعطیلی این مجالس کرده است در حالی که بر اساس قوانین باید از این مراسم ها حمایت و پشتیبانی کند.

این سازمان همچنین از نفوذ وهابیت به استان های جنوبی مصر ابراز نگرانی کرد و هشدار داد: عربستان سعودی با استفاده از زمینه فقر و احتیاجی که در استان صعید است سعی داردن با صرف پول در این منطقه نفوذ کنند.

* دولت مصر مسجد الحسین را بست

پایگاه خبری اخبار الیوم روز چهارشنبه گزارش داد، نیروهای امنیتی به شهروندان مصری اجازه نمی دهند در محوطه داخلی مسجد تجمع کنند و درهای مسجد را بعد از هر نماز می بندند تا شیعیان مصری مراسم ویژه عاشورا را در این مکان انجام ندهند.

به گزارش ایرنا دهها تن از شیعیان دوشنبه گذشته در مقام امام حسین تجمع کرده و شعارهای دینی سردادند اما نیروهای امنیتی سریعا وارد عمل شده و اجازه تجمع به شهروندان مصری ندادند.

در همین حال یک مقام دستگاه امنیتی مصر گفت:  این اقدامات به منظور جلوگیری از وقوع اقدامات خشونت بار و آشوب و هدف قرار دادن گروه های توریست در منطقه است.

این مقام امنیتی گفت: مسجد امام الحسین بعد از برگزاری هر نماز بسته می شود و به کسی اجازه نمی دهیم مراسم مذهبی شیعیان را در این مکان برگزار کند.
منبع: HAWZAH NEWS
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: