۰

تأملی در پیام دفتر آیت الله العظمی صافی گلپایگانی به مودی

درپی انتشار پیام دفتر آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی به نخست‌وزیر هند و تشکر از وی بخاطر احترام به اذان مسلمانان تماس‌ها و مکاتباتی از سوی شیعیان کشمیر هند ارسال شده است که از میان آنها نوشته زیر جهت استحضار خوانندگان منتشر می شود.
کد خبر: ۱۲۷۴۰۶
۱۴:۲۸ - ۰۷ مهر ۱۳۹۵
به گزارش «شيعه نيوز»، دفتر آیت الله العظمی صافی گلپایگانی طی نامه‌ای که در سایت رسمی ایشان منتشر شد اقدام به تشکر از "نارندرا مودی" نخست وزیر کشور هندوستان کرد. دلیل این تشکر آنگونه که در نامه مذکور آمده سکوت جناب نخست وزیر در جریان مراسمی به احترام پخش شدن صدای اذان است.

یادداشت آقای «سلیم نقوی» از شیعیان «کارگیل» حاوی نکات قابل تأملی است که می تواند بیانگر حساسیت‌های منطقه‌ای و راهنمای اقدام‌های مشابه آینده باشد.

بسم الله الرحمن الرحیم

دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی)

شکی نیست که احترام متقابل میان ادیان و مذاهب شرط همزیستی مسالمت آمیز بوده و چنین دست اقداماتی از سوی هرکسی که صورت گیرد قابل تشکر و تحسین است لکن لازم می دانم نکاتی را باب شرایط اجتماعی سیاسی حاکم بر کشور هندوستان به اطلاع دفتر معظم له برسانم، باشد که در آینده چنین اقداماتی با درایت و تامل بیشتر صورت پذیرد.

الف) حزب حاکم هندوستان که جناب "نارندرا مودی" نمایندگی آن را بعهده دارد حزب بی جی پی بوده که دارای گرایشات افراطی هندو مذهب بوده و دشمنی ایشان با مسلمانان دارای سابقه ای طولانی است. از زمان روی کار آمدن این حزب در کشور هندوستان شرایط زیست عمومی مسلمانان بدتر از قبل شده است. مطابق آمار در میان اقلیت های مذهبی هندوستان هرچند که مسلمانان بزرگترین گروه اقلیت مذهبی به شمار می آیند لکن بدترین شاخصه های آماری را دارا هستند. برای مثال مسیحییان و سیکهای کشور هندوستان هرچند که جمعیت بسیار کمتری نسبت به مسلمانان دارند لکن از امکانات و تسهیلات بسیار بیشتری در مقایسه با مسلمانان بهره مند هستند. مطابق آمارهای منتشره از سوی منابع هندی مسلمانان هندوستان بالاترین نسبت تکدی گران، زندانیان و پایین ترین نسبت تحصیل کردگان در سطوح عالی را از آن خود کرده اند!

ب) طی سال های گذشته جریان اسلام هراسی از غرب به کشور هندوستان سرریز کرده است و موج شدید هجمه رسانه ای علیه مسلمانان در هندوستان رقم خورده است. دستگیری های گسترده و موج اتهامات بی پایه و اساس علیه جوانان مسلمانی که به بهانه دست داشتن در عملیات های تروریستی دستگیر، شکنجه و سال های متمادی زندانی شده اند آنقدر بالا گرفته است که صدای برخی جریانات غیر مسلمان هندوستان را نیز در آورده. چه بسیار مواردی که جوانانی بعد از گذشت سال ها در زندان حکم تبرئه خود را دریافت کرده اند. گفتنی است که این دستگیری ها شیعه و سنی نشناخته و از جمله جنجالی ترین این پرونده ها پرونده خبرنگار معروف شیعه هندوستان جناب آقای کاظمی بود که به اتهام واهی دست داشتن در انفجاری که اعضای سفارت اسراییل در هندوستان را هدف قرار گرفته بود دستگیر شد.

ج) از جمله دردناکترین مسائل اجتماعی کشور هندوستان موج هجمات هندوهای افراطی در سایه سکوت و حمایت مستقیم و غیر مستقیم حکومت است. طبق قانونی جنجالی که در کشور هندوستان به تصویب رسید استفاده از گوشت گاو در تمامی مناطق این کشور - حتی مناطق به اکثریت مسلمان - ممنوع می باشد. این قانون زمینه حملات و هجمات متعددی را علیه مسلمانان فراهم آورده به گونه ای که طی ماه های گذشته موارد متعددی از حمله هندوها به اشخاص و منازل مسلمان به بهانه نگه داری گوشت گاو صورت گرفته است. متاسفانه شبکه های اجتماعی تصاویر و فیلم های درد آور این حملات را منتشر کرده است که قاتلان و جانیان مذکور بدون هیچ واهمه از خود در حین ضرب و شتم وحشیانه فرد مسلمان مذکور فیلم و عکس گرفته اند. بهانه همه این موارد نیز "گوشت گاو" بوده است و لاغیر.

د) دولت جناب نارندرا مودی در طول تاریخ تشکیل کشور هندوستان سطح روابط سیاسی نظامی و اقتصادی خود را با دشمن دیرین مسلمین یعنی اسراییل به بالاترین سطح ممکن رسانده است. بالاترین مقامات هندی در دولت جناب آقای مودی اقدام به سفر به سرزمین های اشغالی کرده اند و خود ایشان نیز خود را برای سفری به سرزمین های اشغالی آماده می کند که این امر نیز باعث شده است موجی از انتقاد چه در داخل و چه در سطح بین الملل نسبت به هندوستان ایجاد شود.

ه) و در نهایت شرایط درد آور مسلمانان منطقه جامو و کشمیر که از سوی کشور هندوستان تنها ایالت مسلمان نشین کل هندوستان به شمار می آید حایز اهمیت است. دولت مرکزی هندوستان از دو ماه گذشته تا کنون دستش به خون بیش از 90 مسلمان مظلوم کشمیری آغشته است. طی دو ماه گذشته چند صد مسلمان کشمیری از جمله جمع قابل توجهی کودک از ناحیه چشم مورد اصابت گلوله های ساچمه ای قرار گرفته اند. دو ماه است که شرایط فوق العاده نظامی در منطقه کشمیر برقرار است. بیش از چند هزار تن در این مدت زخمی شده اند و شرایط بیمارستان های کشمیر در این مدت به گونه ای است که امکان پذیرش دیگر بیماران را ندارد. هزاران جوان کشمیری در حملات شبانه و در جریان درگیری های خیابانی دستگیر و به بازداشت گاه های متعدد موجود در کشمیر منتقل شده‌اند.

امید است که از این پس چنین اقداماتی که نیازمند علم و اطلاع نسبت به اوضاع کشورهای مختلف بوده بدون اخذ مشورت‌های صحیح و دیدن جوانب مختلف آن از دفاتر مراجع محترم و کرام صادر نگردد؛ چه آنکه می‌تواند منجر به تشویه تصویر مرجعیت عدالت خواه و آزاده تشیع گردد.
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: