۰

سفیر عربستان مانع میانجیگری بغداد بین تهران-ریاض شد

عضو کمیته روابط خارجی پارلمان عراق، سفیر عربستان سعودی در بغداد را به ممانعت از ایفای نقش میانجی‌گرانه عراق بین تهران‌-‌ریاض و از سرگیری روابط بین دو کشور متهم کرد.
کد خبر: ۱۲۶۳۸۰
۱۴:۲۱ - ۲۴ شهريور ۱۳۹۵
به گزارش «شيعه نيوز»، «سمیره الموسوی»، عضو کمیته روابط خارجی پارلمان عراق تصریح کرد: دخالت‌های «ثامر السبهان»، سفیر عربستان در بغداد در امور داخلی عراق موجب ایجاد مانع در روند ایفای نقش میانجیگرانه بین ایران و عربستان شد.

عضو کمیته روابط خارجی پارلمان عراق در گفت‌وگو با آژانس خبری «این» خاطرنشان کرد: تهران انعطاف بسیاری جهت از سرگیری روابط ایران و عربستان از خود نشان داد، اما عربستان همچنان به اظهاراتش در جهت مغایر این هدف و طایفه‌گرایی و سختگیری‌هایش ادامه داد و این آشکارا در و تصریحات مسئولان سعودی از جمله سفیر این کشور در بغداد قابل ملاحظه بود.

الموسوی افزود: عراق دروازه‌ای را در مناسبات خود با عربستان گشود، به این امید که با تحکیم روابط فیمابین پل ارتباطی بین ایران و عربستان باشد.

وی تاکید کرد که السبهان بیش از آنکه یک شخصیت دیپلماتیک باشد، یک عنصر اطلاعاتی و امنیتی بود که موجب دور شدن بیش از پیش دو کشور از یکدیگر و با دخالت در امور عراق موجب بروز مشکل و بحران‌ شد.

به گفته الموسوی حضور السبهان در منصب سفیری عربستان در بغداد کمکی به بهبود و تقویت روابط و انتقال آن به مرحله دیگر و بهبود شرایط برای ازسرگیری روابط بین ایران و عربستان نکرد.

وزارت خارجه عراق 28 ماه مه گذشته از وزارت خارجه عربستان خواست، سفیر خود در بغداد را تغییر دهد. وزارت خارجه عراق اگرچه به دلیل این درخواست اشاره نکرده بود، اما پیشتر چندین بار از وی به خاطر دخالت در امور داخلی عراق و توهین به نیروهای «الحشد الشعبی» و نقش این نیرو در آزادسازی شهرهای عراق از سیطره داعش به ریاض اعتراض کرده بود.

السبهان روز گذشته (سه‌شنبه) تصریح کرد که مدت طولانی است که در عربستان بسرمی‌برد. این درحالی است که «حیدر العبادی»، نخست وزیر عراق نیز به دخالت‌های سفیر عربستان در امور داخلی اعتراض کرده بود.
منبع: FARS NEWS
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: