۰

پرونده عربستان روی میز شورای‌امنیت

خشم عربستان سعودی از گنجاندن نام این کشور در گزارش سازمان ملل درخصوص ارتش هایی که کودکان را می کشند، در نشست روز سه شنبه شورای امنیت بار دیگر مطرح شد.
کد خبر: ۱۲۳۴۰۰
۱۲:۰۳ - ۱۴ مرداد ۱۳۹۵
به گزارش «شيعه نيوز»، روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه دنیا در گزارشی نوشت: خشم عربستان سعودی از گنجاندن نام این کشور در گزارش سازمان ملل درخصوص ارتش هایی که کودکان را می کشند، در نشست روز سه شنبه شورای امنیت بار دیگر مطرح شد.

در این گزارش که در شماره پنجشنبه 14 مرداد 1395 خورشیدی انتشار یافت، می خوانیم: دو ماه پیش هم بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل، نام این کشور را از فهرست ناقضان حقوق بشر حذف کرد.این اقدام هم واکنش هایی در سطح بین المللی به همراه داشت. در نشست این شورا که درخصوص مسائل مربوط به کودکان و نزاع مسلحانه بود، بان گفت که بازنگری در گنجاندن نام عربستان در گزارش سالانه هنوز ناقص است. او همچنین اعلام کرد که عربستان اطلاعات جدیدی فراهم کرده که «مانع نقض فاحش حقوق کودکان شده و به این امر خاتمه خواهد داد.» البته بان اظهار کرد هیچ سخنی در مورد ماهیت اطلاعات یا منابع آن در دسترس نیست. به گزارش نیویورک تایمز، آنچه هنوز روشن نیست این است که آیا نام عربستان به طور موقت از لیست ناقضان خط خورده یا اقدام دائمی است.

خشم سعودی ها از آقای دبیرکل در ماه ژوئن فوران کرد زمانی که این گزارش برای اولین بار اعلام شد. در ضمیمه این گزارش نام ائتلاف نظامی به رهبری سعودی که در یمن می جنگد در زمره ارتش هایی آمده بود که مبادرت به کشتن کودکان می کند. ظرف چند روز بان اعلام کرد که از سوی سعودی ها تحت فشار قرار گرفته تا نام این ائتلاف را به صورت موقت از ضمیمه گزارش خود خط بزند. از این لیست با عنوان «لیست سیاه سالانه شرمندگی» یاد می شود.

بان در آن زمان اعلام کرد که عربستان سعودی در میان سخاوتمندترین اهداکنندگان به نهادهای بشردوستانه و امدادگر سازمان ملل است و اگر او نام این کشور را خط نزند، هیچ کمک مالی ای از سوی این کشور به سازمان ملل و نهادهای بشردوستانه اش داده نمی شود. او این کار را دشوارترین وظیفه در تمام دوران فعالیت سیاسی اش دانسته بود. سعودی ها اما اظهارات بان را رد کرده و اصرار داشتند که هیچ فشاری علیه وی صورت نداده اند. با این حال، نیویورک تایمز از شواهدی سخن می گوید که باعث محدودیت قدرت آقای دبیرکل در میان 193 عضو سازمان ملل و نفوذ کمک دهندگان ثروتمند بر او شده است. گروه های حقوق بشری به دبیرکل تاخته و می گویند اقدام وی باعث شده اقتدار اخلاقی سازمان ملل خدشه دار شود. بان روز سه شنبه در شورای امنیت تاکید کرد از اطلاعاتی که در گزارش سالانه داده دفاع می کند؛ گزارشی که تخلف از حقوق کودکان در مناطق جنگی در اقصی نقاط دنیا را به شکل وقایع نگارانه ای طبقه بندی کرده است.
این گزارش می گوید که عربستان سعودی و متحدانش- امارات متحده، بحرین، کویت، قطر، مصر، اردن، مراکش، سنگال و سودان- مسوول 60 درصد از مرگ ومیر کودکان و تلفات در یمن در سال 2015 بودند. بان کی مون گفت: «ما به مشارکت خود برای تضمین این مساله ادامه می دهیم که شرایط ملموس برای حمایت از کودکان اجرایی شود.» بان در یک اشاره ای آشکار به لکه ننگ در ضمیمه گزارش می گوید: «امروز بار دیگر از تمام دولت های عضو و تمام طرف های ستیز می خواهم: اگر می خواهید از چهره خود حمایت کنید، از کودکان حمایت کنید.» عبدالله المعلم، سفیر عربستان در آمریکا که در زمره دعوت شدگان به نشست روز سه شنبه شورای امنیت بود گفت که کشورش و شرکایش «متعهد به تمکین از قانون بین المللی» در جنگ یمن هستند و گنجاندن آنها در ضمیمه گزارش «بدون دلیلی معتبر و موثق انجام شده است.»

المعلم همچنین گفت که متحدان «بازنگری جامع و دوره ای برای احتراز از اثرات جانبی بر جمعیت غیرنظامی» انجام می دهند و اینکه سعودی ها 3 میلیارد دلار برای کمک و بازسازی یمن به عنوان فقیرترین کشور در خاورمیانه اختصاص داده اند. گزارش سازمان ملل باعث ایجاد شرمندگی دیپلماتیک برای آمریکا شده است که متحد سعودی و تامین کننده تسلیحات نظامی این کشور است.

آمریکا بارها از عربستان خواسته تا در یمن خویشتنداری کرده و از تلفات برای غیرنظامیان احتراز کند. سامانتا پاور، سفیر آمریکا در سازمان ملل، بر آن چیزی تاکید کرد که وی نیاز دولت های عضو برای همکاری با بررسی های دبیر کل درخصوص لطمات علیه کودکان می نامد. سفیر آمریکا گزارش بان را «تصویری مبهم اما تعجب آور از تخلفات ارتکاب یافته حقوق بشری علیه کودکانِ در ستیز می داند که وضعیت بسیاری از آنها در حال بدتر شدن هستند.» او افزود: «حتی اگر ما دولت ها در نهایت با برخی یافته ها یا نتایج سازمان ملل موافق نباشیم، باید از این سازمان حمایت کنیم؛ سازمانی مهم که هدفش کمک به کودکان در همه جا است.»


انتهای پیام

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: