۰

ریپریو خواستار پایان دادن به اعدام نوجوانان در عربستان شد

پایگاه اینترنتی یک سازمان انگلیسی مدافع حقوق بشر موسوم به «ریپریو» گزارش داد: از بوریس جانسون وزیر خارجه انگلیس خواسته شده است در دیدار امروز (سه شنبه) با عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان، مساله پایان دادن به اعدام نوجوانان در این کشور را مطرح کند.
کد خبر: ۱۲۲۵۵۳
۱۸:۵۶ - ۲۹ تير ۱۳۹۵
به گزارش «شیعه نیوز»، وزارت خارجه انگلیس با صدور بیانیه ای اعلام کرد که جانسون در اولین سری از دیدارها با شرکای بین المللی کشورش، قرار است امروز (سه شنبه) میزبان عادل الجبیر همتای سعودی خود باشد.
گفته شده است که در این نشست، وزرای خارجه آمریکا و امارات متحده عربی نیز حضور خواهند داشت.
نشست وزرای مزبور در بحبوحه نگرانی ها از اعدام نوجوانان در عربستان از جمله علی النمر، عبدالله الظاهر و داود المرهون تشکیل می شود. 
این سه نوجوان به اتهام شرکت در اعتراض های مردمی در یک استان شرقی عربستان در سال 2012 به اعدام محکوم شدند.
علی النمر، عبدالله الظاهر و داود المرهون سه نوجوانی هستند که به هنگام بازداشت زیر 18 سال سن داشتند و زیر شکنجه اعتراف کردند. 
حکم اعدام این سه نفر پائیز سال گذشته تائید شد و هر لحظه ممکن است اعدام شوند.
اگرچه اعمال مجازات اعدام علیه نوجوانان به موجب قانون بین المللی ممنوع است، عربستان در سال جاری دستکم چهار نوجوان را اعدام کرده است. 
براساس این گزارش، وزارت خارجه انگلیس ماه گذشته با اعلام اینکه مساله سه نوجوان یاد شده سعودی را با مقام های سعودی در میان در میان گذاشته است، یادآور شد که اکنون انتظار دارد علی النمر و دو نفر دیگر اعدام نشوند.
با این حال، گمان نمی رود که انگلیس از عربستان خواسته باشد مجازات سه نوجوان را تخفیف دهد و آنها را آزاد کند. 
ملاقات جانسون با الجبیر در پی نگرانی ها از این مساله که احتمالا انگلیس خطر همدستی با عربستان در موارد بدرفتاری با نوجوانان را پذیرا می شود، روی می دهد. 
سازمان ریپریو ماه گذشته یک گزارش داخلی دولت انگلیس را منتشر کرد مبنی بر اینکه این کشور مهارت های پیشرفته را در اختیار وزارت کشور سعودی قرار می دهد، مهارت هایی که احتمالا در شناسایی افراد و شکنجه آنها در مراحل بعدی مورد استفاده قرار می گیرد.
ملاقات امروز همچنین بدنبال درخواست پارلمان اروپا از فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا انجام می شود. 
اعضای این پارلمان از موگرینی خواسته اند که از عربستان بخواهد در کلیه احکام اعدام صادره علیه نوجوانان این کشور بازنگری کند و مجازات سه نوجوان یاد شده سعودی را تخفیف دهد. 
به موجب قانون بین المللی، اعدام نوجوانان و زندانیان بازداشت شده به اتهام جرایم غیرمرتبط با خشونت، ممنوع است.
بررسی های سازمان ریپریو در سال گذشته نشان داد که از مجموع زندانیانی که در عربستان به مجازات اعدام محکوم شده اند، حدود 72 درصد به دلیل ارتکاب جرایم غیرخشونت بار از جمله شرکت در اعتراض های سیاسی بازداشت شده اند.

منبع: IRNA
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: