۰

تدريس معارف شیعه در برنامه مدارس انگلیس

آموزش معلمان دینی به‌منظور آغاز تدریس اسلام و آموزه‌های تشیع در مدارس انگلیس آغاز شد.
کد خبر: ۱۲۲۳۰۵
۱۰:۳۲ - ۲۶ تير ۱۳۹۵
به گزارش «شيعه نيوز»، سالن اجتماعات مؤسسه خیریه آیت‌الله العظمی خویی در لندن، دیروز، ۲۴ تیرماه، شاهد برگزاری کنفرانسی آموزشی برای آشنایی معلمان تعلیمات دینی مدارس انگلیس با آموزه‌ها و عقاید مذهب تشیع بود.
 
در این کنفرانس که جمعی از معلمان دینی مدارس انگلیس از ادیان اسلام، مسیحیت و یهودی گردهم آمده بودند، توسط گروهی از کارشناسان، روحانیون و متخصصان، با اصول و اندیشه‌های بنیادین تشیع آشنا شدند.
 
همچنین، در این کنفرانس جمعی از کارشناسان و متخصصان تدریس علوم دینی، به تشریح روش‌های درست تدریس عقاید شیعی در مدارس پرداختند.
 
سیدفاضل میلانی، رئیس مرکز اسلامی «امام خویی» لندن، در آغاز این کنفرانس به بیان اهمیت تدریس اندیشه‌های شیعی و گنجاندن آن در سیستم آموزش رسمی مدارس انگلیس اشاره کرد و گفت: بخشی از اصول عقاید اسلامی میان مذاهب شیعه و اهل سنت مشترک است مانند توحید، نبوت ومعاد. اما شیعیان علاوه بر این اصول به دو اصل دیگر نیز پایبندند که از نظر آن‌ها جزء اصول پایه‌ای عقاید تشیع محسوب می‌شود که عبارت است از امامت وعدل.
 
وی سپس به تشریح اهمیت این دو اصل در تفکر شیعی پرداخت و برای تفهیم دقیق‌تر این دو اصل به آیاتی از قرآن کریم و نیز احادیث معتبر در این باره اشاره کرد.
 
در بخش دیگری از این کنفرانس، «کریس هیور»، اسلام‌شناس مسیحی، با بیان سخنانی تلاش نمود تا در بعضی از موضوعات تفاوت‌های اندیشه‌های شیعی و سنی را برای حاضرانی که از ادیان دیگر در این کنفرانس شرکت کرده بودند، تشریح نماید.
 
وی به‌عنوان یک مصداق مهم از تفاوت در اندیشه‌های شیعی به موضوع امامت و جانشینی پیامبر(ص) اشاره نمود و گفت: در اندیشه شیعه، موضوع جانشینی پیامبر اسلام با واقعه غدیرخم مشخص شد و آن ولایت و امامت حضرت علی (ع) بود. هیور برای روشن‌شدن بیشتر این موضوع و بیان اعتقاد شیعیان به آن، با اشاره به حدیث کساء، بر اهمیت و جایگاه اهل بیت علیهم السلام نزد پیامبر(ص) و اهمیت کلیدی آن در بنیان‌های تفکر شیعی تأکید کرد.
 
کریس هیور آنگاه با اشاره به نحوه جانشینی خلفای راشدین بعد از وفات پیامبر(ص)، نوع نگاه اهل سنت به مسئله رهبری امت اسلام را تشریح نمود و گفت: شناخت نسبت به این مسئله و تفاوت‌های موجود میان شیعه وسنی از موضوعات اساسی است که هر معلم تعلیمات دینی برای تدریس اصول عقاید اسلام باید نسبت به آن آگاهی کامل داشته باشد.
 
این اسلام‌شناس مسیحی آنگاه به سیر تحولات در جامعه اسلامی بعد از وفات پیامبر اسلام و نیز امامت امام حسن مجتبی (ع) بعد از شهادت حضرت علی(ع) و سپس امام حسین (ع) و همین‌طور وقایع عاشورا و نوع نگاه شیعیان به این حوادث تاریخی و اهمیت کلیدی آن در عقاید تشیع اشاره کرد.
 
در بخش‌های دیگری از این کنفرانس علمای اهل سنت و شیعه و کارشناسان آموزش عقاید اسلامی به بیان آن بخش از عقاید و باورهای اسلامی پرداختند که نزد همه مذاهب اسلامی مشترک هستند.
 
معلمان دینی حاضر در جلسه در بخش پرسش و پاسخ، سؤالات و ابهامات ذهنی خود را مطرح نمودند که هر یک نیز توسط کارشناسان پاسخ داده شد.
 
مسائلی همچون عبادات، ازدواج از دیدگاه اسلام و نظر اسلام در مورد روابط خارج از ازدواج میان دختر وپسر و همین‌طور موضوعاتی همچون خمس، زکات، روزه و مواردی از این قبیل از جمله مسائلی بود که در این نشست مورد تشریح قرار گرفت.
 
در این کنفرانس، همچنین کارشناسان مسائل آموزشی، به بحث در مورد برنامه‌های امتحانی تعلیمات دینی، روش‌های تدریس و موضوعات انتخابی برای تدریس پرداختند.
 
در نشست صبح این کنفرانس بعد از مباحث عمومی، شرکت‌کنندگان با حضور در کارگاه‌های آموزشی و تخصصی با ابعاد این طرح جدید و نحوه اجرای آن و نیز مهمترین موضوعات درسی که از این پس در کتاب‌های تعلیمات دینی به‌عنوان آموزش‌های اسلام شیعی تدریس خواهد شد، آشنا شدند.
 
طرح تدریس عقاید شیعه در آموزش‌های تعلیمات دینی مدارس انگلیس، برای نخستین بار با پیگیری‌ها و تلاش‌های چندین ساله مؤسسه خیریه و مرکز اسلامی آیت‌الله العظمی خویی، در نظام آموزشی رسمی مدارس بریتانیا مورد پذیرش قرار گرفته و از سال جدید آموزشی در برنامه امتحانات سال‌های پایانی دبیرستان با عنوان (جی، سی، اس، ای) گنجانده خواهد شد.
 
این امتحانات از مهم‌ترین امتحانات سال‌های پایانی مدارس انگلیس است که همه ساله صدها هزار دانش‌آموز انگلیسی برای کسب امتیازات بالا به منظور راه‌یابی به دانشگاه باید در آن شرکت نموده و به رقابت بپردازند.
 
لازم به ذکر است که علی‌رغم حضور پر جمعیت شیعیان در سراسر بریتانیا تاکنون در تمام مدارس این کشور و حتی در مدارس اسلامی و نیز شیعی، کتاب‌های تعلیمات دینی اسلامی با محتوای منطبق با عقاید اهل سنت تدریس می‌شد، اما از این پس نه تنها دانش‌آموزان شیعه بلکه دیگر دانش آموزان از جمله اهل سنت و حتی دانش آموزان مسیحی، یهودی و دیگر ادیان نیز با آموزه‌های شیعی آشنا خواهند شد.

انتهاي پيام/٦٥٤
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: