۰

ولیعهد عربستان به شدت بیمار است

نشریه انگلیسی میدل ایست آی روز شنبه گزارش داد که محمدبن نایف ولیعهد عربستان به شدت بیمار است.
کد خبر: ۱۲۰۷۱۳
۰۸:۵۸ - ۳۰ خرداد ۱۳۹۵
به گزارش «شیعه نیوز»، ادعای وخامت حال نایف پس از سفر اخیر محمد بن سلمان جانشین ولیعهد سعودی به آمریکا مطرح شد.
بروس ریدل مقام سابق امنیت ملی آمریکا به شبکه خبری ان بی سی نیوز گفت که بن سلمان در آمریکا به سر می برد، زیرا پدرش ملک سلمان و محمد بن نایف به شدت بیمار هستند.

بن نایف از دیر باز شخصی قابل اعتماد در دستگاه سعودی بوده است و به دلیل فرزند نداشتن، تهدیدی برای تاج و تخت به شمار نمی رود.
وی همچنین به طور سنتی فرد دلخواه آمریکا بوده و روابط نزدیکی با واشنگتن داشته است.
با این حال، یک منبع مطلع سعودی امروز (شنبه) به نشریه میدل ایست آی گفت که نایف ۵۶ ساله به لحاظ جسمانی خوب است و به تازگی به الجزایر سفر کرده است.

این منبع افزود که سفر بن سلمان به آمریکا به این منظور انجام می شود که وی را به عنوان متحد سعودی شماره یک آمریکا معرفی و بن نایف را از صحنه خارج کند.
سیمون هندرسون کارشناس موسسه سیاست خاور نزدیک واشنگتن نیز به خبرگزاری فرانسه گفت که بن سلمان در سلسله مراتب سلطنتی سعودی، فرد شماره سه تلقی می شود، اما در واقع فرد شماره یک است، زیرا پادشاه ۸۰ ساله عربستان ترجیح می دهد پسرش پادشاهی را به ارث برد.

سفر بن سلمان به آمریکا در برهه حساس زمانی انجام می شود، به طوری که این دو متحد دیرینه به دلیل نزدیک شدن واشنگتن به تهران و خودداری آمریکا از مداخله در سوریه علیه بشار اسد رئیس جمهوری این کشور، شاخ به شاخ می شوند.

این سفر همچنین یک ماه پس از تصویب لایحه ای در کنگره آمریکا روی می دهد. این لایحه به قربانیان یا خانواده های کشته شدگان در حوادث یازده سپتامبر امکان می دهد از عربستان به اتهام حمایت از تروریسم شکایت کنند.

این گزارش در ادامه حاکی است: سازمان اطلاعات آلمان اواخر سال گذشته یادداشتی در انتقاد از عربستان به دلیل سیاست مداخله جویانه در یمن و حمایت سعودی ها از تروریست ها در سوریه منتشر و بن سلمان را فردی عجول و تابع امیال ترسیم کرد.

دولت آلمان از سازمان اطلاعات این کشور به دلیل انتشار این یادداشت انتقاد کرد، اما این انتقاد برخی تحلیل گران را از طرح این موضوع که بن سلمان ممکن است خطرناکترین فرد در دنیا باشد، باز نداشت.

در مجموع، جوانی و سیاست های بن سلمان به ذائقه جوانان سعودی خوش آمده، اما ناخشنودی از تاثیر خصوصی سازی وعده داده شده از جانب وی در عربستان همچنان به قوت خود باقی است، چنانچه دشمنان مقتدر در بدنه آل سعود از افزایش سلطه شاهزاده جوان سعودی رنجیده خاطر هستند.

انتهای پیام/ 852
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: