۰

توصیه آیت الله سبحانی در پی شکایت طلاب از قلّت شهریه

آیت الله سبحانی با اشاره به شکایت طلاب از قلّت شهریه و عدم تکافوی زندگی طلبگی آنها را به قناعت در زمدگی و جدیت در تحصیل توصیه کرد.
کد خبر: ۱۱۸۹۸۲
۱۳:۱۵ - ۰۵ خرداد ۱۳۹۵
به گزارش «شیعه نیوز»، این مرجع تقلید در انتهای درس خارج اصول خود در مسجد اعظم به اعتراض برخی طلاب نسبت به معیشت طلبگی اشاره و اظهار کرد: طلبه ای نزد مرحوم آیت الله محمدتقی خوانساری آمده بود و اظهار می کرد که معیشت طلبگی، تکافوی زندگی مرا نمی کند و می خواهم وارد کارهای اداری شوم، ایشان این آیه را خواند:« مَن أعرَضَ عَن ذِکرِی فإنّ لَهُ مَعِیشَهً ضَنکاً».

او تصریح کرد: گاهی به ما می گویند کسانی که زندگی طلبگی ندارند، زندگی های بهتری دارند درحالیکه اینها به زندگی ظاهری نگاه می کنند و می بینند اینکه طلبگی را رها کرده و سراغ کارهای دیگر رفته اند، ماشین و خانه ای دارد اما آن دل آرامی را ندارند و زندگی برای اینها همواره در حال پیشرفت است اما زندگی طلبگی که واقعا به خدا و رسول خدا و ائمه اهل بیت نگاه کند و اکتفا کند آرامش روحی و قلبی دارد.

آیت الله سبحانی «مَعِیشَهً ضَنکاً» را نه معیشت دنیوی بلکه معیشت آرامش فکری و قلبی تفسیر کرد و افزود: انشاء الله طلاب مصمم بوده و به زندگی طلبگی اکتفا کنند تا روح و فکر آرامتر و زندگی لذت بخش تر داشته باشند، اما اگر بخواهند زندگی بالاتر داشته باشند، حد یقف ندارد و تمام عمر ذهن مشوش خواهند داشت و آن زندگی آرام را نخواهند داشت.

او با اشاره به شکایت برخی طلاب از قلّت شهریه بیان کرد: شاید در این زمینه حق دارند اما باید مقداری هم خواهشهای نفسانی را کم کنید و تقاضاها را کم کنید. زمان مرحوم آیت الله حائری شهریه را مانند حالا نمی دادند، روی سینی گذاشته و در حجره ها می گرداندند تا هرکس به مقدار نیاز خود بردارد. کسانی بودند که عنوان می کردند از ماه قبل هنوز اضافه داریم و بر نمی داشتند.

این مرجع تقلید ابراز داشت: وقتی روح قناعت بر کسی حاکم باشد، ذهن و فکر انسان خیلی بهتر و آرامتر است بنابراین روی دو مساله زندگی ساده و علاقه به درس بیشتر تمرکز کنیم.

انتهای پیام/654
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: