۰

صبرمان در برابرسعودی حد و اندازه دارد

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: انجام حج در سال جاری منوط به این خواهد بود که توافقات بین سازمان حج و زیارت جمهوری اسلامی ایران و وزارت حج سعودی روال طبیعی خود را طی کند و امکان برگزاری عزتمندانه و تأمین حضور حجاج ایرانی فراهم شود.
کد خبر: ۱۱۶۸۲۹
۱۵:۰۹ - ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵
به گزارش «شیعه نیوز»، حسین جابری انصاری در نشست خبری امروز خود در پاسخ به پرسشی درباره تحرکات عربستان علیه ایران در سطح منطقه اظهار کرد: منطقه ما دستخوش تحولاتی درونی و بیرونی است و برخی از دولت ها نیز تلاش می کنند که در برابر روند تحولات ممانعت ایجاد کنند و شرایط را به وضعیت پیش از این تحولات بازگردانند. واقعیت این است که سیاستی که تحولات طبیعی سیاسی و غیرسیاسی را نمی پذیرد و در برابر آنها مقاومت می کند سیاست عقیمی است و در نهایت در برابر اراده ملت های منطقه مجبور به تسلیم خواهد بود.

او افزود: اقداماتی که مبتنی بر تشدید اختلافات بین کشورهای منطقه و بین اجزای طبیعی ملت های منطقه است اقدامات و تاکتیک هایی برای جلوگیری از خواسته های طبیعی تحول خواهانه ملت ها و دولت های منطقه است و دیر یا زود منتهی به شکست خواهند بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: امیدواریم دولت هایی که این امر بدیهی را مورد توجه قرار نداده اند با لحاظ این مسأله از تحمیل هزینه های بیشتر بر ملت ها و دولت های منطقه پرهیز کنند و عرض خود نبرند و زحمت دیگران را هم ایجاد نکنند.

او در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره نتایج مذاکرات حج با عربستان بیان کرد: گفت وگوهایی به طور جزیی بین دو طرف انجام شد که متأسفانه دولت عربستان سعودی برخلاف ادعای مستمری که از ابتدای فاجعه منا و تحولات بعد از آن داشت که مسأله حج غیرسیاسی و خارج از چارچوب اختلافات عربستان سعودی با ایران است، آنچه در عمل اتفاق افتاد به تأخیر انداختن اعزام هیأت اجرایی سازمان حج و زیارت ایران بود که مطابق سال های قبل و در یک جدول زمانی به عربستان سفر می کرد برای اینکه در ارتباط با همه جزییات بحث حج و حضور حجاج ایرانی به توافق با دولت میزبان برسد.

جابری انصاری ادامه داد: یک بار در آستانه قطع روابط با ایران از سوی سعودی ها، تاریخ سفر را به تعویق انداختند و بعد از آن هم در آستانه اجلاس سازمان همکاری های اسلامی در استانبول ویزا ندادند و تاریخ جدیدی را اعلام کردند. بالاخره بار سوم هیأت ایرانی اعزام شد به این دلیل که بارها تکرار کرده ایم که حج یک فریضه واجب اسلامی است و دولت جمهوری اسلامی ایران خود را موظف می داند که مقدمات برگزاری این سفر را برای ملت خود فراهم کند.

او تأکید کرد: انجام حج در سال جاری منوط به این خواهد بود که توافقات بین سازمان حج و زیارت جمهوری اسلامی ایران و وزارت حج سعودی روال طبیعی خود را طی کند و امکان برگزاری عزتمندانه و تأمین حضور حجاج ایرانی فراهم شود. متأسفانه تعاملی که دولت عربستان سعودی در این مذاکرات با ایران داشت برخلاف ادعاهای آنها و مشابه با به تأخیر درآوردن روادیدها بوده است.

ایران به طور حتم در اجلاس سیکا نماینده‌ای اعزام می کند

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره سفر ظریف به چین برای شرکت در اجلاس سیکا با بیان اینکه دولت برگزارکننده چین از جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در اجلاس سیکا دعوت کرده و ایران نیز پذیرفته اس، اظهار کرد: برای شرکت ایران در این اجلاس بر اساس آخرین وضعیت‌ها، برنامه‌ها و شرایط جمهوری اسلامی ایران تصمیم‌گیری می شود. ایران در اجلاس سیکا به طور حتم نماینده‌ای را اعزام می کند، اما این نماینده شخص وزیر امور خارجه نخواهد بود.

سلطانی فر معاون رییس جمهوری در اجلاس باکو شرکت می کند

او با اعلام اینکه در اجلاس گفت و گوی تمدن ها در باکو نیز شرکت می کند، گفت: مسعود سلطانی فر معاون رییس جمهوری در این اجلاس شرکت می کند. سطح و فرض شرکت کننده در اجلاس بین المللی بر اساس آخرین وضعیت برنامه کشورها ست نیاز اجلاس و مصلحت های مربوطه تصمیم گیری می شود.

از آذربایجان و ارمنستان خواستیم به سمت حل مسالمت آمیز مناقشه قره باغ بروند

جابری انصاری در پاسخ به خبرنگاری دیگر پیرامون سیاست ایران برای حل مناقشه قره باغ خاطرنشان کرد: از ابتدای درگیری‌ها به صراحت اعلام کردیم که با توجه به مجموعه بحران ها در منطقه، تشدید تنش‌ها نتایج خطرناکی می‌تواند داشته باشد و کمربند بی ثباتی را گسترش می‌دهد. در رایزنی‌های تلفنی و گفت‌ وگوهای حضوری با دولت های آذربایجان و ارمنستان نیز درخواست کردیم که دو طرف به سمت حل مسالمت آمیز این موضوع پیش بروند. ایران برای ایفای نقشی فعال تر در این مساله، آمادگی خود را در صورت درخواست دو دولت آذربایجان و ارمنستان اعلام کرده است، اما به طور طبیعی تا وقتی این درخواست مطرح نباشد، برای حل این مسأله از ساز وکار بین ‌المللی که مورد توافق دو طرف مناقشه باشد، حمایت می‌کنیم.

انتهای پیام/6545
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: