۰

از اقدامات ضد شیعی عربستان در عراق تا هشدار روسیه به امریکا

اقدامات عربستان علیه نیروهای داوطلب مردمی شیعی در عراق، پیشنهاد وزارت دفاع لبنان برای خرید سلاح از روسیه، اقدام متقابل عراق علیه ترکیه، میانجی‌گری عمان میان ایران و عربستان و تقاضای سعد حریری از پوتین از جمله ناگفته‌های این هفته دیپلماسی ایرانی هستند.
کد خبر: ۱۱۵۶۵۰
۱۲:۳۷ - ۱۹ فروردين ۱۳۹۵
به گزارش «شیعه نیوز»، ناگفته های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی” نام مجموعه ای است که هر آخرهفته منتشر می شود. در این مجموعه اخباری که عموما در مقاله ها، یادداشت ها، منابع خبری، روزنامه ها و پایگاه های خبری جهان منتشر می شوند و از چشم بسیاری از خبرگزاری ها و منابع خبری دور می مانند، استخراج شده و در اختیار خوانندگان قرار می گیرد:

اقدامات شورای همکاری علیه نیروهای داوطلب مردمی
منابع آگاه عراقی به دیپلماسی ایرانی گفتند که عربستان سعودی در تلاش است تا نیروهای داوطلب مردمی را نیز مانند حزب الله وارد فهرست گروه های تروریستی خود کند و به دنبال آن شورای همکاری خلیج فارس را وادار کند که همین اقدام را علیه این گروه بسیجی مردمی انجام دهد.

به گفته این منابع این تلاش ها در راستای فعالیت های ضد شیعی و ضد ایرانی عربستان سعودی و همفکرانش در شورای همکاری خلیج فارس دنبال می شود.
نیروهای داوطلب مردمی در سال ۲۰۱۴ و در پی یورش داعش به موصل بر اساس فتوای آیت الله سیستانی تشکیل شد.

ظریف به دنبال احیای روابط ایران و عربستان
روزنامه الحیات، چاپ بیروت گزارش داد که محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان شخصا بر بهبودی روابط ایران و عربستان نظارت دارد و به همین منظور کارگروهی را تشکیل داده تا ضمن بررسی اختلافات موجود میان دو کشور راه را برای عادی سازی روابط میان ایران و عربستان هموار کند.

به گفته این روزنامه که به نقل از یک منبع عالی رتبه آگاه در وزارت امور خارجه این خبر را منتشر کرده، ظریف شخصا کار بهبود روابط ایران و عربستان را نظارت می کند.

امریکا درصدد حمله به روسیه
شبکه خبری المیادین گزارش داد که مقامات وزارت دفاع روسیه می گویند که دولت امریکا در حال بررسی طرحی است که به موجب آن جنگی همه جانبه را علیه روسیه آغاز کند.
به گفته المیادین وزارت دفاع روسیه نسبت به حمله غافلگیرانه امریکا به روسیه هشدار داده است. بنا به این گزارش امریکا از قدرت گرفتن روز افزون روسیه نگران شده و برای مهار آن درصدد آغاز جنگی علیه آن در مرزهای روسیه است.

ایاد علاوی در اسناد فساد مالی پاناما
روزنامه انگلیسی گاردین گزارش داد که شماری از مقامات و سیاستمداران عراقی از جمله ایاد علاوی، رئیس فهرست العراقیه و نخست وزیر اسبق این کشور جزء افرادی است که نامش در اسناد فاش شده پاناما درباره پول شویی آمده است.
بنا به این گزارش ایاد علاوی با تشکیل شرکتی صوری در پاناما پول های نامشخصی را از طریق بانک های انگلیسی و اماراتی به پاناما می فرستاده است. در کنار ایاد علاوی شمار دیگری از مقامات عراقی از جمله صالح المطلک، معاون اسبق نخست وزیر عراق نیز نامشان در فهرست افشا شده مقامات درگیر در پولشویی پاناما مشاهده شده است.

میانجی گری عمان میان ایران و عربستان
روزنامه لبنانی النهار گزارش داد که عمان میان ایران و عربستان میانجی گری می کند تا پرونده اختلافات میان دو کشور بسته شود.
بنا به این گزارش دولت عمان رایزنی هایی را با مقام های ایرانی و عربستانی برای پایان دادن به بحران موجود در روابط دو جانبه آغاز کرده و حتی در خاک خود از فرستادگان دو کشور میزبانی کرده است.

به نوشته النهار عمان امیدوار است بتواند در بهبود روابط میان دو کشور اقدامات موثری را انجام دهد.

اعلام آمادگی کویت برای میانجی گری میان ایران و عربستان
روزنامه لبنانی النهار گزارش داد کویت اعلام آمادگی کرده است که میان ایران و عربستان میانجی گری کند.
این در حالی است که کویت تحت فشار عربستان روابط خود را با ایران تیره کرده و اقداماتی را علیه ایران انجام داده است. با این وجود روزنامه النهار نوشته است که مقامات کویتی گفته اند از این که تحت فشار عربستان اقداماتی را علیه ایران انجام داده اند، خشنود نیستند و حاضرند برای کاهش تنش ها میان ایران و عربستان پادرمیانی کنند و اقدامات ایذایی خود علیه ایران را متوقف کنند.

اقدام متقابل عراق علیه ترکیه
به دنبال اعمال روادید یک جانبه از سوی دولت ترکیه علیه شهروندان عراقی و اعمال شرایط سخت برای اخذ روادید برای عراقی ها بدون اعلام قبلی، وزارت امور خارجه عراق نیز اقدام مشابهی را علیه شهروندان ترکیه انجام داده است.

در اقدامی مقابل به مثل، دولت عراق نیز اعمال ویزا برای شهروندان ترک را به اطلاع مقامات ترکیه نرسانده است.
نزدیک به یک ماه پیش دولت ترکیه بدون هرگونه هماهنگی قبلی و بدون این که دولت عراق را در جریان بگذارد قانون روادید برای شهروندان عراقی را اعمال کرد و شرایط سختی را برای دادن ویزا به عراقی ها در نظر گرفت.

تقاضای سعد حریری از پوتین
سعد حریری، نخست وزیر اسبق لبنان و رهبر جریان ۱۴ مارس، جریان مخالف حزب الله و جریان آن موسوم به ۸ مارس که در حال حاضر در فرانسه به سر می برد، روز شنبه به مسکو سفر کرد و ضمن دیدار با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه از وی خواست از نفوذ خود در لبنان استفاده کند و برای انتخاب رئیس جمهوری جدید این کشور وارد عمل شود.

در حال حاضر بیش از دو سال است که لبنانی ها نتوانسته اند برای انتخاب رئیس جمهور جدید این کشور به توافق برسند.
کرملین از دادن هر گونه توضیح بیشتر در این زمینه خودداری کرده است.

لبنان درصدد خرید سلاح روسی به جای فرانسوی
روزنامه لبنانی السفیر گزارش داد که وزارت دفاع این کشور در نشست هیئت دولت پیشنهاد داده است که حالا که عربستان سعودی هدیه تسلیحاتی ۴ میلیارد دلاری خود از فرانسه را لغو کرده، بهتر است که سلاح های مورد نیاز ارتش لبنان از روسیه تامین شود.

بنا به این گزارش، وزیر دفاع لبنان پیشنهاد داده است که حالا که امریکا و فرانسه نیز در دادن این سلاح ها به دولت لبنان تردید دارند، حاضر است شخصا به روسیه برود و با عقد قراردادی رسمی با دولت روسیه سلاح های مورد نیاز ارتش را تامین کند. به گفته وی این اقدام حساسیت های کشورهای عربی برای خرید سلاح از ایران را نیز به دنبال نخواهد داشت.

انتهای پیام/ 852
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: