۰

جهان تشیع در سالی که گذشت

تجاوز شدید آل سعود به یمن، ادامه انقلاب بحرین، حادثه دلخراش منا، فشار به شیعیان نیجریه، مالزی و اندونزی، اعدام «شیخ نمر» روحانی بارز منطقه شرقیه، پیروزی های مقاومت بر داعش در عراق و سوریه، برگزاری پرشکوه انتخابات مجلسین شورا و خبرگان در ایران و ارتحال علمای سترگی همچون «آیت الله آصفی»، «آیت الله مهدوی کنی» و «آیت الله واعظ طبسی» از مهم‏ترین حوادث سال 1394 برای پیروان اهل بیت(علیهم السلام) در جهان بود.
کد خبر: ۱۱۴۹۸۲
۱۱:۲۶ - ۱۰ فروردين ۱۳۹۵
به گزارش«شیعه نیوز»، سال 1394 هجری شمسی نیز همانند سالهای اخیر، سالی پر حادثه برای شیعیان جهان بود. تجاوز شدید آل سعود به یمن، ادامه انقلاب بحرین، حادثه دلخراش منا، استمرار ترورها در پاکستان، فشار به شیعیان نیجریه، مالزی و اندونزی، اعدام «شیخ نمر» روحانی بارز منطقه شرقیه عربستان، برگزاری پرشکوه انتخابات مجلسین شورا و خبرگان در ایران، پایان مذاکرات ایران و کشورهای 1+5 پیروزی های مقاومت بر داعش در عراق و سوریه و ارتحال علمای سترگی همچون «آیت الله آصفی»، «آیت الله مهدوی کنی» و «آیت الله واعظ طبسی» از مهم‏ترین حوادث این سال برای پیروان اهل بیت(علیهم السلام) بود.

آنچه در پی می ‏آید مروری کوتاه بر حوادث مهم فروردین، اردیبهشت و خرداد 1394 در جهان تشیع است:
                      

**   فروردین   **

ایران: مذاکرات فشرده ایران و گروه 1+5 برای توافق سیاسی بر سر کلیات، در لوزان سوئیس انجام شد./ در هفته دوم تعطیلات نوروزی، به هنگام بازرسی از یک کاروان عمره ایرانی در فرودگاه جده، مأموران سعودی به بهانه بازرسی دو نوجوان ایرانی را از بقیه جدا کرده و قصد آزار و اذیت جنسی آن ها را داشتند./ در پی بی حرمتی به دو نوجوان ایرانی در فرودگاه جده، ایران اعزام زائر به عمره مفرده را متوقف کرد.

روسیه: در پی توافق اولیه مذاکرات هسته ای در لوزان، رئيس‌جمهوري روسيه دستور ممنوعيت فروش سامانه دفاع موشکی اس ـ 300 به ايران را لغو کرد.

سوریه: حرم حضرت سکینه علیها‌السلام در منطقه «داریا» در حومه دمشق، در حمله  تروریست‌های مسلح به شکلی وسیع تخریب شد./ با اشغال شهر شیعه نشین "بصری الشام"، هزاران نفر از اهالی این شهر به منطقه سیده زینب(س) در حومه دمشق پناهنده شدند.

عراق: شهر "تکریت" به طور کامل آزاد شده است و پرچم این کشور بر فراز ساختمان استانداری این شهر به اهتزاز درآمد./ شهر "الرمادی" به طور کامل آزاد شد و تحت کنترل ارتش درآمد./ «عزت الدوری» معاون دیکتاتور معدوم عراق در عملیات نیروهای «الحشد الشعبی» (نیروهای بسیج مردمی) کشته شد./ بیش از 500 شهروند شیعه ترکمن توسط عوامل داعش ربوده شدند. 416 نفر از این افراد زن بودند. / دو گور جمعی از قربانیان پایگاه اسپایکر، با پیکر حدود 200 شهید کشف شد.

مصر: بعد از تجاوز عربستان به خاک یمن و به بهانه حمایت از مشروعیت رئیس جمهور مستعفی این کشور، موج رسانه‌ای شیعه هراسانه و ضد ایرانی در رسانه‌های مصری قوت گرفت.

یمن: رژیم سعودی با مشارکت 10 کشور دیگر از جمله پنج کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس از روز ششم فروردین 1394 جنگ علیه یمن را آغاز کردند. تجاوز نظامی آل سعود به مردم مظلوم یمن واکنش های متفاوتی را در صحنه بین المللی به دنبال داشت؛ ایران این تجاوز را محکوم، آمریکا اعلام کرد که این تجاوز با هماهنگی او صورت گرفته و روسیه و چین نیز نسبت به این رویه خطرناک ابراز نگرانی کردند.

**   اردیبهشت   **

آمریکا: وزارت خارجه آمریکا سه عضو ارشد حزب‌الله لبنان را در لیست گروههای تروریستی قرار داد.

افغانستان: تعدادی از شیعیان قوم هزاره که در زابل گروگان گرفته شده بودند، پس از دو ماه و نیم اسارت آزاد شده‌اند.

انگلستان: ۱۳ نماینده مسلمان که ۸ تن از آن‌ها زن هستند، به پارلمان انگلیس راه یافتند.

بحرین: روز 2 اردیبهشت ماه دادگاه بحرین به تداوم بازداشت شیخ علی سلمان روحانی برجسته شیعه بحرین رای داد./ در روز 10 اردیبهشت دادگاه رژیم آل خلیفه تابعیت بحرینی 15 شهروند این کشور را سلب کرد./ پلیس قاتل نوجوان انقلابی بحرینی 29 اردیبهشت با عفو پادشاه بحرین آزاد شد.

سوریه: گروه تروریستی تکفیری «جبهه النصره» در روز 12 اردیبهشت شهرک شیعه‌نشین «فوعه» در ریف ادلب را با 150 موشک و خمپاره گلوله باران کرد.

عراق: شامگاه روز 2 اردیبهشت، «وسام کنعان» معاون نظامی ابوبکر بغدادی سرکرده داعش در شهر موصل به هلاکت رسید./ روز 3 اردیبهشت در انفجار خودروی بمب گذاری شده در نزدیک شهر سامراء، 8 زائر شیعه عراقی به شهادت رسیدند./ در روز 5 اردیبهشت، سرتیپ حسن عباس طوفان فرمانده لشگر یکم ارتش عراق در نبرد با داعش به شهادت رسید/ در روز 23 اردیبهشت ۹ نفر از زائران امام موسی کاظم(ع) بر اثر انفجار انتحاری در شهر کاظمین شهید شدند./ در آستانه سالروز شهادت امام کاظم(ع)، دو حمله ترریستی به زائران آن امام همام در بغداد، 28 شهید و زخمی بر جای گذاشت./ «علامه سید جواد العذاری» از علمای نجف اشرف و داماد «آیت الله حائری» از مراجع تقلید شیعیان، ترور شد و به شهادت رسید. وی از مشوقان اصلی مردم عراق برای پیوستن به نیروهای "الحشد الشعبی" بود. علامه العذاری از شاگردان طراز اول «آیت الله شهید سید محمدباقر صدر» محسوب می‌شد که مسؤولیت اداره مدرسه علمیه و امامت جماعت مرقد شهید صدر را بر عهده داشت. / تروریست های داعشی در روز 27 اردیبهشت با ورود به شهر الرمادی، 503 نفر را اعدام کردند./ روز 30 اردیبهشت برادرزاده صدام در صفوف داعش در عراق کشته شد.

عربستان: در روز 15 اردیبهشت مدارس استان نجران عربستان به دلیل شلیک خمپاره از خاک یمن تعطیل شد / مردم شهرهای العوامیه و القطیف در روز 27 اردیبهشت با برگزاری تظاهرات به اعدام شیخ نمر اعتراض کردند./  آل سعود و متحد اصلی آن آمریکا، مانع از ارسال مستقیم کمکهای بشر دوستانه به مردم یمن از طریق "کشتی نجات هلال احمر ایران" شدند./ رژیم آل سعود اجرای حکم اعدام «شیخ نمر باقر النمر» را تا اطلاع ثانوی به تاخیر انداخت.

یمن: در روز 17 اردیبهشت ساکنان منطقه "البقع" در استان "صعده" یک بالگرد آپاچی عربستان سعودی را سرنگون کنند./ صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف) در روز 19 اردیبهشت اعلام کرد، ۳۰۰ هزار کودک یمنی از سوء تغذیه رنج می‌برند./ در روز 21 اردیبهشت سقوط یک جنگنده ائتلاف عربستان در "صعده" تایید شد.

**   خـرداد   **

ايران: روز هشت خرداد وزير اطلاعات اعلام کرد که با هوشياري وزارت اطلاعات تمام تيم هاي مرتبط با داعش در ايران يکي پس از ديگري شناسايي و منهدم شدند./ روز چهاردهم خرداد «آيت‌الله محمدمهدی آصفی» دبیرکل سابق و عضو شوراي عالي مجمع جهاني اهل‌ بيت(ع) و نماينده مقام معظم رهبری در عراق دار فانی را وداع گفت./ پیکر 270 شهید تازه تفحص شده دفاع مقدس، با حضور با شکوه و گسترده مردم پایتخت تشییع شد. از میان این 270 شهید، 175 نفر غواص و خط‌کشن بودند که بازگشت پیکرهای دست بسته آنها موج بزرگی در ایران ایجاد کرد.

بحرين: روز هشتم خرداد دهها هزار نفر از مردم بحرين در مناطق مختلف اين کشور با برگزاری تظاهرات اعتراض آميز عليه سياست‌های نظام حاکم، آزادی شيخ «علي سلمان» دبير کل جمعيت الوفاق و ساير رهبران انقلاب 14 فوريه از زندان‌های منامه را خواستار شدند.

پاکستان: روز شانزدهم خرداد «اورنگزيب فاروقي» رهبر گروه «سپاه صحابه» در ايالت پنجاب دستگير شد. سپاه صحابه يک سازمان تروريستي در پاکستان است که در ترور بسياري از شيعيان دست داشته است.

سوريه: روز اول خرداد شهر تاريخي تدمر سقوط کرد./ در راستاي محو هويت دينی و نابودی آثار اسلامي و تخريب بارگاه‌ها و اماکن مقدس جهان اسلام، گروه تروريستي تکفيري جبهة النصرة اقدام به تخريب مقام «حضرت خضر پيامبر(علیه السلام)» در شهرک "اشتبرق" واقع در ريف "ادلب" کرد./ تعداد زيادی از نيروهاي تروريستي جبهة النصرة که در صدد نفوذ به دو شهرک شيعه نشين و محاصره شده "نُبل" و "الزهراء" بودند توسط نيروهاي ارتش و دفاع ملي کشته شدند./ روز بیست و چهارم خرداد کمیته بازسازی اماکن مقدس ایران عملیات ترمیم گنبد حرم مطهر حضرت زینب(سلام الله علیها) را آغاز کرد.

عراق: روز دوازدهم خرداد ارتش و نيروهاي مردمي عراق توانستند سد مهم «بيجي» در شمال "تکريت" را از تسلط تروريست‌های داعش درآورند./ روز هفدهم خرداد آزادي کامل منطقه "بيجی" از دست تکفيري‌هاي داعش محقق شد.

عربستان: روز اول خرداد در انفجار در مسجد شيعيان "امام علي(علیه السلام)" در منطقه "القديح" شهر "القطيف" در شرق عربستان 22 نمازگزار شهيد و بيش از 70 تن زخمي شدند. داعش مسئوليت اين حمله را بر عهده گرفت./ مراسم تشييع شهدای حمله تروريستي تکفيري‌ها در قطيف عربستان برگزار شد اما آنچه بارز بود، موج مردمي صدها هزار نفري بود که با شعار «لبيک يا حسين» و «هيهات منا الذلة» اعتراض يکپارچه‌شان را به صدور حکم اعدام «شيخ نمر» نشان دادند./ روز هشتم خرداد انفجار تروريستي در نزديکي مسجد "امام حسين(ع)" در شهر "دمام" 4 شهيد و ده زخمي به جاي گذاشت. داعش مسئوليت اين انفجار را نیز بر عهده گرفت./ جماعت موسوم به «ولايت نجد» وابسته به گروهک تروريستي «داعش» با انتشار پيامي در فضاي مجازي مدعي شد که به دنبال پاکسازي شبه جزيره عرب از شيعيان است.

لبنان: جشن پانزدهمين سالروز عيد مقاومت در لبنان، در تقويم لبنان روز فرار رژيم اشغالگر قدس از جنوب لبنان به دست رزمندگان مقاومت اسلامي اين کشور آن هم پس از 18 سال اشغالگري به عنوان عيد مقاومت به ثبت رسيده و مردم اين کشور هر ساله در 25 مي جشن‌هاي متعددي را در گراميداشت اين روز برگزار مي‌کنند.

مصر: دادگاه جنايي الجيزه حکم متهمین قتل «شهید حسن شحاته» روحانی مستبصر مصری و سه تن ديگر از شيعيان را صادر کرد و 23 تن از متهمان این پرونده هرکدام به 14 سال زندان محکوم شدند. دادگاه همچنين 8 متهم اين پرونده را تبرئه کرد.


انتهای پیام/654
منبع: ABNA
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: