۰

حمایت‌های گسترده‌ عربستان از گروه‌های تروریستی

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت:عربستان سعودی در چند دهه گذشته برای کسب منافع در سیاست خارجی حمایتهای گسترده ای را از گروه های تروریستی انجام داده است.
کد خبر: ۱۱۳۰۶۴
۱۲:۳۷ - ۱۰ اسفند ۱۳۹۴
به گزارش«شیعه نیوز»، حسین جابری انصاری سخنگوی وزارت امور خارجه در جریان نشست خبری امروز خود از آغاز سفر محمد جواد ظریف به 6 کشور آسیا و اقیانوسیه در پانزدهم اسفندماه جاری خبر داد و گفت: این سفر جزیی از برنامه های تحرک دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در دوران پسابرجام برای استفاده حداکثری از ظرفیت های آزادشده کشور است.

وی ادامه داد: این سفر از جاکارتا برای شرکت در اجلاس فوق العاده سازمان همکاری اسلامی که به درخواست فلسطین و در جهت حمایت از مسجدالاقصی برگزار می شود، آغاز خواهد شد.

وی تایلند، بروئنی، نیوزیلند،سنگاپور و استرالیا را از دیگر کشورهایی عنوان کرد که وزیر امور خارجه در سفر منطقه ای خود به آن کشورها سفر خواهد کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان این که همراه ظریف هیات اقتصادی بزرگی حضور خواهد داشت، تاکید کرد: سفرهای متقابلی از سوی کشورهای آسیایی و کشورهای دیگر نیز در حال انجام است.

جابری انصاری ادامه داد: یکی از اولویت های اساسی در این سفر مسایل اقتصادی و پیگیری های توافقنامه های اقتصادی ایران با سایر کشورها و رایزنی های سیاسی درخصوص تحولات منطقه ای و بین المللی است.

 جابری انصاری در پاسخ به سوالی درباره تعویق سفر رئیس جمهوری آفریقای جنوبی به ایران گفت: سفر آقای زوما رئیس جمهوری آفریقای جنوبی قرار بود در هفته جاری انجام شود و قبلا تاریخ این سفر براساس توافق دو کشور اعلام شده بود و هیات های مقدماتی هم چهار دور گفت و گوهای مقدماتی برای فراهم کردن زمینه های این سفر انجام داده بودند.

وی اضافه کرد: در آستانه این سفر به دلیل اتفاق فوق العاده در آفریقا و تعهدات آقای زوما برای جلوگیری از تشدید بحران داخلی بوروندی، مقرر شد که ایشان در راس هیات آفریقایی برای مهار بحران به بروندی سفری انجام دهند و این مشکل فوق العاده باعث شد این سفر به تعویق بیفتد.

سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: گفت و گو برای تعیین تاریخ جایگزین در جریان است و زمان آن اطلاع رسانی خواهد شد.


جابری انصاری در پاسخ به سوال دیگری در خصوص سفر اخیر الهام علی اف به ایران و این که آیا در این سفر در خصوص لغو روادید از سوی آذربایجان توافقی صورت گرفت؟ گفت: هنوز در این زمینه توافقی بین دو کشور صورت نگرفته است. در صورتی که حجم روابط اقتضا کند و شرایط از سوی دو کشور فراهم باشد، این اقدام صورت می گیرد. اگر هم چنین توافقی صورت بگیرد به اطلاع خواهد رسید و تا این لحظه چنین اتفاقی رخ نداده است.


جابری انصاری در پاسخ به سوال دیگری درباره کمک های جمهوری اسلامی ایران به مردم فلسطین اظهارداشت: از ابتدای پیروزی انقلاب، جمهوری اسلامی سیاست حمایت از ملت فلسطین برای رهایی از اشغال را در پیش گرفته و این سیاست ادامه دارد.

وی تاکید کرد: مجرای کمک ها در مسیر قانونی خود براساس توافق جمهوری اسلامی ایران و نمایندگان قانونی و مشروع فلسطین انجام خواهد شد. سیاست جمهوری اسلامی ایران در این زمینه سیاست ثابتی است و از مبارزات فلسطین برای رهایی از اشغال، حمایت می کنیم و در این زمینه سیاست شفاف و آشکاری داریم.


جابری انصاری در بخشی از نشست خبری خود برگزاری موفقیت آمیز انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری را تبریک گفت و اظهارداشت: این انتخابات بار دیگر ظرفیت های نظام جمهوری اسلامی مبتنی بر مردم سالاری و نقش آفرینی ملت در تصمیم گیری کشور را نشان داد.

وی با بیان این که این انتخابات پیوند دولت، ملت و نظام جمهوری اسلامی است، ابراز امیدواری کرد: با این انتخابات و در ادامه مسیر، جمهوری اسلامی بتواند از اقتدار ایجاد شده براثر حضور گسترده مردم در انتخابات به نحو احسنت هم در سیاست داخلی هم در سیاست خارجی استفاده کند.

جابری انصاری برای نمایندگان جدید منتخب ملت آرزوی موفقیت کرد و به نمایندگانی که دوره نمایندگی شان به پایان رسید نیز خسته نباشید گفت.


سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره نقض آتش بس در سوریه نیز گفت: آتش بس یا به تعبیر دقیق تر توقف مخاصمات از بامداد روز شنبه براساس قطعنامه شورای امنیت آغاز شده است و به طور طبیعی در برابر این مساله، مشکلات میدانی و سیاسی، بحران پیچیده سوریه را ایجاد کرده و آن را تداوم بخشیده است.

جابری انصاری افزود: طرفین در روزهای آغاز آتش بس موارد نقض را اعلام کرده اند و مهم ترین مساله که توقف مخاصمات را با مشکل مواجه می کند، تلاش گروه های تروریستی برای عدم تثبیت ترک مخاصمه و اجرای توافقات است.

وی با اشاره به این که گروه های تروریستی منافع خود را در ادامه بحران، تنش و آتش افزایی در سوریه تعریف کرده اند، ابراز امیدواری کرد با اراده قاطع بین المللی در برخورد با تروریسم زمینه مدیریت وضعیت بحرانی و حرکت آن به سمت راه حل سیاسی مبتنی بر انتخاب مردم سوریه فراهم شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران براساس اصول ثابت سیاست خود از ابتدای بحران به شکل گیری روند سیاسی و پایان دادن به بحران کمک خواهد کرد و حداکثر تلاش را در این جهت به کار خواهد گرفت.


جابری انصاری در پاسخ به سوال دیگری درباره اظهارات جان کری مبنی بر خروج نیروی مستشاری ایران از سوریه اظهارداشت: حضور مستشاری ایران در سوریه براساس درخواست رسمی دولت قانونی سوریه بوده و ادامه این حضور و میزان آن منوط به درخواست سوریه و توافقات دو کشور است و هیچ بازیگر دیگری نمی تواند در این زمینه دخالت داشته باشد.


وی تصریح کرد: ادامه حضور و نحوه حضور مستشاری ایران منوط به درخواست دولت سوریه و تصمیم گیری جمهوری اسلامی ایران در مراجع ملی خودش است.


جابری انصاری در پاسخ به سوال دیگری در خصوص تاثیر انتخابات مجلس شورای اسلامی بر دیپلماسی اظهارداشت: مهم ترین نقطه قوت جمهوری اسلامی پشتوانه مردمی این نظام است و یکی از مواقعی که این پشتیبانی گسترده نمود پیدا می کند انتخاباتی است که در کشور برگزار می شود.

وی گفت: انتخابات روز جمعه و حضور گسترده مردمی در انتخابات افزایش فرآیند قدرت و اقتدار ملی جمهوری اسلامی منجر خواهد شد و سیاست خارجی کشور هم به طور مستقیم از این وضعیت سود خواهد برد و در چارچوب اهداف ملی حداکثر استفاده را از این وضعیت خواهد برد.


سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال دیگری در خصوص رویکرد عربستان سعودی در خصوص لبنان اظهارداشت: دخالت گسترده برخی کشورهای خارجی در لبنان به پیچیدگی وضعیت در این کشور منجر شده است و شرایط داخلی این کشور و مشکلات آن از جمله انتخاب رییس جمهور را با مشکلات بیشتری همراه کرده است.

جابری انصاری گفت: جمهوری اسلامی ایران موضع ثابت خود را که همواره اعلام کرده و در عمل هم اجرا کرده است، حمایت از توافق ملی همه گروه ها و جریان های سیاسی لبنان برای حل مشکلات داخلی بوده و در حد مقدورات و شبکه ارتباطاتی که دارد، توافقات را تسهیل می کند.
وی ابراز امیدواری کرد: با هوشیاری جریان های سیاسی لبنان زمینه برای وفاق ملی و خروج از مشکلات فراهم شود.

انتهای پیام/654
منبع: MIZAN ONLINE
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: