۱

ادعای عربستان درباره جاسوسی شیعیان برای ایران

آن ها می گویند که حامی دموکراسی هستند. اکنون زمان آن است که ادعایشان را ثابت کنند.
کد خبر: ۱۱۲۹۴۹
۱۱:۵۶ - ۰۹ اسفند ۱۳۹۴
به گزارش«شیعه نیوز»، روزنامه ایندیپندنت انگلیس (Independent) در گزارشی تحت عنوان "عربستان سعودی مدعی است که ایران حلقه جاسوسی در این کشور را هدایت می کرده است" به اهداف پشت پرده این اقدام عربستان سعودی پرداخته است.

در این گزارش آمده است: «در دنیای شدیدا تحت کنترل رسانه های سعودی، کمتر داستانی می تواند مانند ادعای شورانگیز دستگیری یک حلقه جاسوسی توسط مقامات کشوری، ذهن جامعه را به خود مشغول نماید.

مقامات سعودی اعلام کرده اند، عاملانی که این هفته محاکمه شدند، تحت کنترل ایران بوده و سال ها در عربستان فعالیت کرده و ظاهرا موفقیت های بزرگی نیز داشته اند.

تقریبا تمام متهمان، شیعیانی از استان شرقی و نفتخیز عربستان هستند که از سال 2011 اعتراضات خیابانی و درخواست اصلاحات دموکراتیک در آن شدت یافته  و با اعدام شیخ نمر در ماه ژانویه خشم مردم این منطقه به اوج خود رسیده است.

 بر اساس گزارشات اعلام شده توسط مطبوعات عربستان، این حلقه جاسوسی، اطلاعات حساسی در رابطه با تاسیسات نظامی را منتقل کرده و ضمن ایجاد خرابکاری اقتصادی به نفرت فرقه ای نیز دامن زده است. گروه های مخفی در چندین شهر از جمله مکه و ریاض به وجود آمده بوده و حتی ادعا شده است که عوامل این گروه با رهبر ایران آیت الله خامنه ای نیز دیدار داشته اند.»

در ادامه این گزارش با اشاره به اهداف پشت پرده این اقدام عربستان سعودی آمده است: «دادستان عمومی به دنبال حکم اعدام برای اکثر این 32 نفر جاسوس ادعایی است. اما کسانی که به این متهمین نزدیک هستند و به طور کلی جامعه شیعه، علت دستگیری آن ها را انگیزه های سیاسی می دانند.

البته باید گفت که این دستگیری ها و داستان های مربوط به آن، افکار عمومی را از قطع قریب الوقوع یارانه ها که ضربه ای محکم به مردم عادی عربستان خواهد زد، منحرف می نماید. این موضوع همچنین برای به حاشیه کشاندن جنگ آشفته عربستان در یمن است که نزدیک به یک سال پیش توسط محمد بن سلمان، وزیر دفاع سعودی و پسر مورد علاقه ملک سلمان راه اندازی شد.»

ایندیپندنت در ادامه به وضعیت یکی از شیعیان دستگیر شده توسط عربستان پرداخته و می نویسد: «"شیخ بدر طالب" یکی از چهره هایی است که در سال 2013 دستگیر شده است. دستگیری او موجب شوکه شدن خانواده و دوستانش شده است. او که پدر شش فرزند است، کسب و کار کوچکی برای خود داشته و صاحب یک رستوران بوده است. او تکالیف مذهبی جامعه شیعه در مکه را پیگیری می کرده است.

یکی از دوستان او که نخواسته نامش فاش شود، می گوید: "او مردمی آرام، بسیار مذهبی و نجیب بود؛ او هرگز در رابطه با مسائل سیاسی سخن نمی گفت و از دولت انتقاد نمی کرد."

از زمان دستیگری شیخ بدر، خانواده‌اش دسترسی بسیار محدودی به او داشته اند. او در بازه زمانی یک یا دو ماه، تنها اجازه سه دقیقه گفتگوی تلفنی با خانواده را داشته است. زمانی که خانواده اش پس از مدت ها با او دیدار کردند، او از سوزانده شدن با سیگار، حبس در سلول انفرادی و جلوگیری از خوابیدن او برای مدت سه روز و ... به آن ها گفته است.

اکنون نیز خانواده او به خاطر هراس از اقدامات متعاقب مقامات سعودی، از گفتگو در این رابطه و پیگیری بیشتر خودداری می کنند. دیواری از سکوت روبه روی آن ها ساخته شده و آن ها را در احساس تنهایی و وحشت به حال خود رها کرده است.

زمانی که از دوست او می پرسیم که آیا دولت های غربی باید اقدامات بیشتری برای مداخله در این مورد انجام دهند یا خیر، او پاسخ می دهد: «البته؛ آن ها می گویند که حامی دموکراسی هستند. اکنون زمان آن است که ادعایشان را ثابت کنند.»


 انتهای پیام/654
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
نظرات بینندگان
مقلد
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
خداوند به ایشان سلامتی عاجل عنایت بفر ماید.