۲

اهانت به عربستان اهانت به ماست

در واکنش به تصمیم عربستان برای قطع کمک‌هایش به لبنان، رئیس جمهوری سابق لبنان تاکید کرد که هدیه سه میلیارد دلاری عربستان برای تجهیز ارتش لبنان به سلاح هرگز مشروط نبوده است.
کد خبر: ۱۱۲۶۶۶
۰۱:۴۲ - ۰۵ اسفند ۱۳۹۴
به گزارش «شیعه نیوز»، در واکنش به تصمیم عربستان برای قطع کمک‌هایش به لبنان، رئیس جمهوری سابق لبنان تاکید کرد که هدیه سه میلیارد دلاری عربستان برای تجهیز ارتش لبنان به سلاح هرگز مشروط نبوده است.

 میشل سلیمان، رئیس جمهور سابق لبنان که روز دوشنبه میزبان سعد حریری، رئیس جریان المستقبل، ولید جنبلاط، رئیس حزب سوسیالیست ترقی‌خواه لبنان و سمیر مقبل، وزیر دفاع این کشور بود،‌ با تاکید بر اینکه هدیه سه میلیارد دلاری عربستان برای تجهیز ارتش لبنان به اسلحه هرگز مشروط نبوده، اظهار داشت: آیا منطقی است برای رئیس جمهوری که در حال ترک سمت خود است،‌ شروطی گذاشته شود؟

سلیمان افزود: صحبت از کمک سه میلیاردی عربستان شخصا با خودم انجام شد اما هدیه یک میلیاردی عربستان به پلیس و نیروهای امنیتی کشور با حریری در میان گذاشته شد.

وی ادامه داد: عربستان کمک سه میلیاردی خود را به اتفاق فرانسه اعطا کرد و دلیلش هم آنست که ارتش لبنان با ارتش فرانسه رابطه تاریخی طولانی دارد، به همین دلیل هم عربستان افسرانی را برای اعمال شروط اعزام نکرد. کسانی که با ارتش لبنان در ارتباط هستند افسران فرانسوی‌اند و صحبت‌ درباره اعمال شروط از اساس غیر قابل قبول و مردود است.

رئیس جمهور پیشین لبنان در ادامه تاکید کرد: وجود تنش در سیاست خارجه لبنان اساسا به خلأ ریاست جمهوری باز‌می‌گردد. طبق ماده 52 قانون اساسی لبنان، رئیس جمهور اجازه دارد با هماهنگی نخست‌وزیر در خارج از کشور مذاکره کند اما در حال حاضر نخست وزیر در سیاست خارجه حیران شده زیرا برای هر مساله‌ای باید به اکثر وزرا مراجعه کرده و از نظرات آنان مطلع شود.

وی افزود: اعلامیه "بعبدا" که جناح‌های سیاسی لبنان در دوره ریاستم اعلام کردند شامل دور نگه داشتن لبنان از بحران‌های منطقه به استثنای اجماع عربی بود و در طول تاریخ این کشور نشست عربی از زمان تاسیس اتحادیه عرب خواسته‌ای لبنانی بوده بنابراین امکان خروج از این امر وجود ندارد و رابطه عربستان با ما رابطه‌ای تاریخی و با سابقه است و حتی لبنانی‌های ساکن عربستان رابطه‌ای سیاسی،‌ قومی و عربی آنها را به عربستان ارتباط داده است.

سلیمان ادامه داد: ما می‌توانستیم با قطعنامه وزاری خارجه اتحادیه عرب درباره موضوع سفارت عربستان در لبنان موافقت کرده و به بیانیه (به دلیل اینکه به حزب الله اشاره داشت) اعتراض کنیم، آنچه در کنفرانس کشورهای اسلامی در جده صادر شد شبیه به قطعنامه‌ای است که در نشست وزرای کشورهای عربی در قاهره صادر شد.

این مسئول سابق دولت لبنان افزود: از دیگران انتظار می‌رود که درک کنند و از عربستان و کشورهای عربی انتظار نمی‌رود که ما را درک کنند، از ایران و هر کشوری که منافعی دارد انتظار می‌رود که ما را درک کنند زیرا که ما عرب بوده و در اتحادیه عرب عضو هستیم.

سلیمان در ادامه گفت: مساله هدیه میلیاردی عربستان به ارتش لبنان برایم اهمیت دارد زیرا من قول دادم و این صحبت را منتقل کردم برایم مهم است زیرا به عنوان فرمانده ارتش آرزویم رسیدن این سه میلیارد کمک بود متاسفانه از زمان اعلام این هدیه عربستان من را به باد ناسزا و اهانت گرفته و از سوی دیگر نیز من به دلیل عدم وصول این هدیه از داخل نیز به باد انتقاد گرفته شده‌ام. بر این باورم که این هدیه دیر یا زود بازخواهد گشت و در اختیار ارتش قرار خواهد گرفت.

سعد حریری نیز در کنفرانسی مطبوعاتی در بیروت پس از آنکه ریاض ارسال کمک‌ سه میلیارد دلاری به ارتش این کشور را لغو کرد، از اقدام عربستان در ادامه حمایت‌هایش از لبنان تقدیر کرد و گفت: "اهانت به عربستان به معنای اهانت به لبنان است و هر اهانتی به عربستان را به صاحبانش باز می‌گردانیم."

وی تاکید کرد: "هرکس به عربستان انتقاد کند، از سوی لبنان سخن نمی‌گوید."

رئیس جریان المستقبل لبنان در ادامه با تاکید بر اینکه خروج دیپلماسی لبنان از اجماع کشورهای عربی "اشتباه" است، گفت: عربستان و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس در جنگ‌های دیگران با کمک جوانان لبنانی نمی‌جنگند.

وی با تاکید بر اینکه "نهادهای دولتی زیر سلطه هم‌پیمانان ایران نیستند" و لبنان به عربیت و برادران خود وفادار باقی می‌ماند، ‌از تمامی لبنانی‌های ساکن داخل و خارج این کشور خواست سند وفاداری به اجماع عربی و کشورهای عربی را امضا کرده و اولین امضاکنندگان این سند باشند و سپس دیگر چهره‌های لبنانی نیز به امضای این سند ادامه دهند.


انتهای پیام/ .
منبع: ISNA
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۵۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۱
یک شخص لبنانی باید لبنانی باشد تاوطن خودرابه عربستانی نفروشد یاحداقل انصاف داشته دوست راازدشمن بفهمد
احمد
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۶
انقدر عرب عرب می کنی چقدر از عربهای مظلوم فلسطین حمایت کردهاید.