۰
واشنگتن‌پست:

مداخله نظامی سعودی های در سوریه مردم عربستان را نگران کرده است

در بحبوحه ناملایمات اقتصادی عربستان، ایما و اشارات مقامات سعودی برای اعزام نیروی زمینی به سوریه و اعزام جنگنده‌هایی به این کشور، بسیاری از مردم سعو‌دی نگرانند که کشورشان قصد مداخله در یک جنگ پرهزینه دیگر در سوریه را دارد.
کد خبر: ۱۱۲۶۱۸
۱۱:۱۰ - ۰۴ اسفند ۱۳۹۴
به گزارش «شیعه نیوز»، در حالیکه دولت سوریه در حال دستیابی به پیشرفت‌های گسترده می‌باشند، عربستان سعودی نیز در حال قدرتنمایی است اما نگرانی‌ها درباره گسترش مداخله نظامی عربستان در سوریه در حال افزایش است.

ارتش «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه، حملات گسترده‌ای را در شهر «حلب» واقع در شمال سوریه به راه انداخته است تا کنترل این شهر را از دست تروریست‌ها خارج کنند.

عربستان سعودی که یکی از حامیان اصلی معارضان تروریست سوری است، در واکنش به این اقدام نیروهای نظامی سوری، جنگنده‌های خود را روانه ترکیه که یکی دیگر از مخالفان اسد است، کرده است.

از طرف دیگر عربستان سعودی برای اعزام نیروی زمینی به سوریه به بهانه مقابله با تکفیری‌های داعش اعلام آمادگی کرده بود که البته بنا به گزارش روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست، این نیروهای زمینی ظاهراً می‌توانند نیروهای حامی اسد را به چالش بکشند.

واشنگتن‌پست ادامه داد، برخی سران سعودی همچنین اعلام یک رزمایش نظامی گسترده با حضور حدود 20 کشور عرب و آفریقایی کرده است.

«عادل الجبیر» وزیر خارجه عربستان اخیراً به شبکه «سی ان ان» اعلام کرد: «بشار اسد کناره‌گیری خواهد کرد و هیچ تردیدی در اینباره وجود ندارد. او یا با یک فرایند سیاسی یا با زور کناره‌گیری می‌کند».

این گزارش با اشاره به این اقدامات اخیر سعودی‌ها و احتمال مداخله نظامی این کشور در سوریه نوشت، عربستان سعودی در حال جنگ در یمن است و چشم‌انداز ورود این کشور به یک درگیری پرهزینه دیگر در شرایطی که این کشور با مشکلات اقتصادی مواجه است، موجب شده است که بسیاری از مردم این کشور آشفته و ناراحت شوند.

یکی از ناظران سیاسی برجسته عربستان سعودی که ارتباط نزدیکی با مقامات ارشد دارد، در اینباره می‌گوید: «اقتصاد ما واقعاً با مشکل روبرو است ولی با اینحال، برخی رهبران (سعودی) می‌آیند و چیزهایی را می گویند که می‌تواند ما را گرفتار جنگ در سوریه علیه روسیه کند».

طبق این گزارش، نیروهای مسلح عربستان ظاهراً مقابل جنبش انصارالله در یمن به مانع برخورد کرده‌اند به طوریکه جنگ عربستان در یمن هم‌اکنون به خود عربستان کشیده شده است و جنبش انصارالله در حال پیشروی در جنوب عربستان است و سعودی‌ها مجبور شده‌اند دهها هزار نظامی خود را در مرز با یمن مستقر کند.

واشنگتن‌پست به وضعیت نابسامان اقتصادی عربستان سعودی نیز اشاره کرد و نوشت، در بخش داخلی، اوضاع اقتصادی عربستان نامساعد است به طوریکه کاهش قیمت نفت، مقامات سعودی را وادار کرده است که بودجه عمومی را کاهش دهند، یارانه انرژی و آب را لغو کنند و استخدام در نهادهای دولتی را متوقف کند.

یک سعودی برجسته که خواست نامش به دلیل نگرانی از مجازات فاش نشود، گفت: «در تمامی سطوح جامعه عربستان از جمله خود خاندان آل سعود، نگرانی شدیدی درباره مداخله ما در تمامی این درگیری‌های خارجی وجود دارد. من فکر می‌کنم این حس به وجود آمده است که ما توانمندی نگرش واقع‌بینانه به امور را از دست داده‌ایم».

واشنگتن‌پست ادامه داد، نگرانی این سعودی برجسته در واقع بازتابی از سؤالات وسیع‌تری است که در برخی محافل سعودی‌ها درباره عملکرد «محمد بن سلمان» پسر پادشاه عربستان و معاون ولیعهد این کشور مطرح می‌شود.

طبق این گزارش، محمد بن سلمان عربستان را که پیشتر یک کشور محتاط بود را به سمت یک سیاست خارجی تهاجمی‌تر و پرهزینه‌تر سوق داده است که به اعتقاد بسیاری هدف وی کند کردن توسعه‌طلبی ایران در منطقه است.

تغییراتی که محمد بن سلمان در عربستان به وجود آورد، شامل تشکیل ائتلاف نظامی تحت رهبری عربستان علیه یمن است. در ماه دسامبر سال گذشته میلادی، عربستان میزبانی کنفرانسی را با هدف متحد کردن گروههای معارض سوری در آستانه مذاکرات صلح سوریه برعهده گرفت.

«سلمان الانصاری» یک تحلیلگر سعودی که هم در «ریاض» و هم در «واشنگتن» زندگی می‌کند، می‌گوید که کنترل شهر حلب توسط نیروهای دولت سوریه در واقع یک تهدید احتمالی برای امنیت ملی عربستان سعودی به حساب می‌آید اما با اینحال، عربستان می‌بایست از هرگونه اقدام یکجانبه خودداری کند.

«جمال خاشوگی» یک روزنامه‌نگار سعودی رزمایش گسترده عربستان و پیشنهاد این کشور برای اعزام نیروی زمینی به سوریه را در واقع محک زدن حمایت آمریکا از سیاست‌های پادشاهی سعودی توصیف کرد.

طبق این گزارش، پادشاهی عربستان نگران است که دولت «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریکا دیگر تمایلی به حمایت از این کشور به ویژه در سوریه نداشته باشد. یکی از نگرانی های خاص سعودی‌ها، توافق هسته‌ای ایران و 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) است و مقامات سعودی نگران هستند که برجام ایران را تقویت کند.

خاشوگی با اشاره به این موارد گفت: «مطلب اصلی این است که عربستان به اندازه‌ای نگران است که اجازه نمی‌دهد ایران و روسیه در سوریه پیروز شوند زیرا این تهدیدی برای امنیت ملی عربستان است اما گزینه‌های ما بسیار محدود است بنابراین آنچه که شما از رفتار عربستان مشاهده می‌کنید، بیشتر تلاش برای وارد تعامل کردن همپیمانان اصلی ما (آمریکا) است».

انتهای پیام/ 852
منبع: FARS NEWS
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: