۱

هر خانواده آمریکایی 4 انجیل هر 40 ایرانی یک قرآن

هر خانواده آمریکایی 4 انجیل دارد اما سالانه برای هر 40 ایرانی تنها یک قرآن به چاپ می‌رسد؛ علاوه بر این بر اساس آمار انجیل به بیش از 2500 زبان دنیا و قرآن تنها به 112 زبان دنیا ترجمه شده است.
کد خبر: ۱۱۲۴۵۶
۱۳:۲۳ - ۰۲ اسفند ۱۳۹۴
  به گزارش «شیعه نیوز»، طرح ملی «افق» با موضوع اهدای قرآن کریم جمعه 30 بهمن‌ماه با حضور جمعی از مسئولان و فعالان قرآنی کلید خورد.

بر همین اساس با توجه به اهمیت چاپ و نشر قرآن کریم و تبیین جایگاه جمهوری اسلامی ایران در زمینه چاپ کلام وحی توضیحاتی با موضوع مقایسه کتاب‌های مقدس ارائه شد که در ادامه می‌آید.

کتاب مقدس هر دین و آئینی شفاف‌ترین و گویاترین نمایه آموزه‌های آن آئین است. امروز پیروان ادیان توحیدی در دوران رشد اندیشه و بلوغ افکار بشری با نشر و توزیع کتاب‌های مقدس‌شان دین و اندیشه خود را در جهان معرفی و تبلیغ می‌کنند.

نشر و توزیع قرآن کریم به‌صورت گسترده و فراگیر ضرورتی است غیرقابل‌انکار. اهمیت پرداختن به این ضرورت زمانی بیش‌تر نمایان می‌شود که به مقایسه میان وضعیت نشر و توزیع قرآن کریم با سایر کتب مقدس بپردازیم.

این گزارش مشتمل بر دو بخش اصلی است که بخش اول آن به تشریح وضعیت نشر و توزیع انجیل و قرآن کریم پرداخته و در بخش دوم، وضعیت چاپ و نشر قرآن کریم در جمهوری اسلامی ایران و سایر کشورهای اسلامی را مقایسه می‌کند.

توزیع 6 میلیارد انجیل در جهان/ سالانه 200 میلیون نسخه انجیل اهدا می‌شود/ هر خانه آمریکایی 4 انجیل دارد

بخش اول: وضعیت نشر و توزیع قرآن کریم در جمهوری اسلامی با نگاهی بر وضعیت آن در برخی کشورهای اسلامی و وضعیت نشر و توزیع انجیل در جهان

الف. مقایسه جریان نشر و توزیع انجیل (کتاب مقدس مسیحیان) و قرآن کریم

1. انجیل

- 2015 سال پس از آغاز نزول «انجیل». این کتاب، کتاب مقدس %32 مردم جهان است.

- طبق گزارش مؤسسه ststistic braint از سال 1815 تا نیمه اول سال 2013، بیش از 6 میلیارد نسخه از انجیل در جهان منتشر و توزیع شده است.

- سالانه بیش از 200 میلیون نسخه از انجیل در جهان اهدا می‌شود. مؤسسه gideon که یک انجمن بین‌المللی برای چاپ و انتشار انجیل است، سالانه 80 میلیون جلد انجیل منتشر و اهدا می‌کند.

- تنها در کشور آمریکا، سالانه بیش از 20 میلیون انجیل فروخته یا هدیه می‌شود. برآورد شده است که در خانه هر آمریکایی، 4 انجیل وجود دارد.

- نشریه اکونومیست گردش مالی چاپ و انتشار انجیل را در سال 2012 در کشور آمریکا بین 425 تا 650 میلیون دلار تخمین زده است.

- انجمن Gideon با شبکه‌ای جهانی که از 140 مجموعه ملی و منطقه‌ای تشکیل شده است، به دنبال تحقق یک هدف است: انجیل در سراسر جهان، در دسترس همه باشد.

- انتشارات Amity در کشور چین، در حال حاضر سالانه 10 میلیون نسخه انجیل منتشر و توزیع می‌کند. چندین ناشر دیگر با آمارهای مشابه در چین، مشغول چاپ و توزیع انجیل هستند.

- اکنون کتاب مقدس، به دلیل آمار بالای فروش و سفارش چاپ، مورد اقبال ناشران جهانی قرار گرفته و ناشران با نوآوری در طراحی و کیفیت چاپ سعی می‌کنند در فضای رقابتی ایجاد شده، سهم خود را در این بازار حفظ کنند.

- Gideon برای افزایش تعداد مسیحیان، در کشورهای آسیایی به‌ویژه هند و در کشورهای دیگری مانند برزیل، در هر ثانیه، 2 انجیل اهدا می‌کند. این انجمن در 200 کشور دنیا عضو داشته و در حال فعالیت است.

- Gideon انجیل‌ها را برای زندان‌ها، بیمارستان‌ها، مدارس، دانشگاه‌ها و هتل‌ها به‌صورت رایگان ارسال می‌کند.

- تعداد قابل‌توجهی از ناشران به‌طور تخصصی و بسیار گسترده بر روی موضوع نشر انجیل کار می‌کنند. یکی از این مجموعه‌ها، کمپانی Thomas Nelson publishes است که سالانه بیش از 60 ویرایش جدید از انجیل را چاپ و منتشر می‌کند.

ویرایش‌های جدید انجیل شامل تغییراتی در صفحه‌آرائی، رنگ‌آمیزی و چاپ می‌شود؛ انجیل‌های ویژه نوعروسان، دانشجویان و دانش‌آموزان، انجیل‌ها ضدآب و حتی انجیل‌هایی که بتوان در مناطق جنگی از آنها استفاده کرد از انواع انجیل‌ها می‌باشد.

توزیع سالانه 30 میلیون جلد قرآن/ عربستان و مالزی در رتبه‌های برتر چاپ و نشر قرآن

2. قرآن کریم

- 1449 سال پس از آغاز نزول «قرآن» این کتاب، کتاب مقدس %23 مردم جهان است.

- آمار دقیق و متمرکزی در خصوص تعداد چاپ مصحف شریف در دنیا وجود ندارد.

- عربستان سعودی، با انتشار و توزیع سالانه بیش از 30 میلیون جلد قرآن در جهان، با فاصله قابل‌توجهی از دیگر کشورهای اسلامی در جایگاه نخست قرار دارد.

- در حال حاضر 13 میلیون از 30 میلیون قرآن منتشره سالانه در عربستان سعودی، توسط مجمع ملک فهد، بزرگ‌ترین مرکز نشر قرآن در جهان منتشر می‌شود. این مجموعه در سال 1982 راه‌اندازی شده است و تاکنون 153 میلیون جلد قرآن چاپ کرده است.

- مجمع ملک فهد با تشکیل شبکه‌ای، تعدادی از قرآن‌نویسان و تذهیب‌کاران قرآنی را همه ساله برای انجام مناسب حج و گردهمایی علمی و کاری، به عربستان سعودی دعوت می‌نماید. مجمع ملک فهد، 1900 پرسنل دارد و در مکانی به وسعت 250 هزار متر مربع بنا شده است.

- تنها 7 درصد از مصاحف منتشره در مجمع مجلس شورای اسلامی فهد، فروخته و مابقی به‌رایگان اهدا و ارسال می‌شوند.

- بخش عمده مصاحف منتشره در عربستان در بخش غیردولتی به‌ویژه انجمن‌های دینی وهابی منتشر می‌شود.

- عربستان سعودی برای نوسازی مصاحف مساجد اهل سنت در خارج از عربستان نیز از طریق وابستگان فرهنگی خود اقدامات گسترده‌ای را انجام می‌دهد.

- عربستان سعودی، از طریق سفارتخانه‌ها و مراکز وابسته فرهنگی خود در جهان، سیستم نسبتا گسترده‌ای را برای توزیع قرآن چه برای مسلمانان و چه غیرمسلمانان ایجاد کرده است.

- مالزی در حال حاضر یکی از بزرگ‌ترین ناشران قرآن با ویژگی رنگ‌ها، خط‌ها و چاپ‌های متنوع در جهان است.

- مؤسسه «رستو» به‌عنوان یکی از مؤسسات قرآنی مالزی سال 2013 اقدام به چاپ و نشر یک میلیون نسخه قرآن کریم همراه با ترجمه به چند زبان زنده دنیا و توزیع آن در داخل و خارج از مالزی کرد.

- مالزی در سال جدید ساخت دومین مرکز نشر قرآن جهان را آغاز کرده است. این مرکز که «مجتمع نشر قرآن»‌نام دارد، چاپ و انتشار سالیانه بیش از 3 میلیون جلد قرآن کریم را در سطح جهانی در برنامه خود دارد. هزینه ساخت این مرکز 60 میلیون رینگیت 0حدود 16 میلیون دلار) برآورد شده که شامل ساخت بنا و تأمین تجهیزات صفحه‌بندی و چاپ است.

روند نزولی چاپ قرآن در ایران/ چاپ یک جلد قرآن به ازای هر 40 ایرانی

وضعیت جمهوری اسلامی ایران در حوزه نشر قرآن و چند نیازسنجی

- نخستین قرآن چاپی در ایران در سال 1242 یا به نقلی دیگر در 1246 هجری قمری (1205 شمسی) در شهر تبریز و با وارد کردن ماشین چاپ از روسیه توسط عباس میرزا انجام شد. این قرآن در قطع رحلی و با 14 سطر و با حروف سربی چاپ شد. بر این اساس چاپ قرآن در ایران بیش از 190 سال قدمت دارد.

- ایران اولین دولت در کشورهای اسلامی بوده است که رسما به چاپ قرآن اقدام کرده است.

- در حال حاضر در کشور مجوز چاپ و نشر قرآن کریم از طریق سازمان تبلیغات اسلامی و همچنین مرکز طبع و نشر قرآن جمهوری اسلامی داده می‌شود.

- از سال 1364 که شورای عالی تبلیغات اسلامی وظیفه چاپ و نشر قرآن را عهده‌دار شد تا پایان سال 1393 بیش از 158 میلیون قرآن در کشور به‌طور رسمی چاپ شده است.

- همچنین از سال 1376 که مرکز طبع و نشر قرآن کریم جمهوری اسلامی تأسیس شده تا اواخر سال 94، حدود 25 میلیون جلد قرآن به شیوه این مرکز چاپ و منتشر شده است.

- آمار قرآن‌های چاپ‌شده در ایران از سال 86 تا 93 به‌شرح زیر است: (این آمار، شامل قرآن‌های کامل، سوره‌ای و جزئی چاپ شده با مجوز سازمان دارالقرآن الکریم می‌باشد)

 
سال تعداد جلد قران چاپ‌شده
1386 11891400 جلد
1387 8050030 جلد
1388 6843450 جلد
1389 4717400 جلد
1390 6669300 جلد
1391 3920200 جلد
1392 2255100 جلد
1393 1936700 جلد

 



- بر اساس آخرین رقم، به‌ازای 40 ایرانی در سال 1 مصحف منتشر می‌شود.

- روند چاپ قرآن در ایران در 10 سال گذشته (به‌استثنای یک‌سال) روند نزولی داشته است.

- متوسط میزان کاهش چاپ قرآن در 3 سال گذشته، سالانه 34 درصد بوده است.

- تا پایان سال 1392، بر اساس آمار رسمی، 95 درصد از مصاحف منتشره در کشور، با خط «عثمان طه» منتشر شده‌اند. این رقم تا پایان سال 1393، به 88 درصد کاهش یافته است.

- در سال‌های گذشته با بحرانی شدن مشکلات اقتصادی در صنعت چاپ و نشر، شاهد کاهش شمارگان انتشار قرآن کریم بوده‌ایم. کاهش شمارگان چاپ قرآن که مهم‌ترین دلیل آن افزایش قیمت کاغذ و بیکاری در صنعت چاپ بود، در فاصله سال‌های 90 تا 93 ادامه یافت، هرچند از ابتدای سال 1394 با ثبات نسبی قیمت‌ها در بازار کاغذ، وضعیت چاپ قرآن نسبت به سال‌های گذشته بهتر شده است، ولی هنوز با وضعیت مطلوب فاصله بسیار داریم. در سال‌های پایانی دهه 80 در ایران سالانه 11 تا 12 میلیون نسخه قرآن در ایران به چاپ می‌رسیده است، اما پس از برداشته شدن یارانه کاغذ و حمایت‌های چاپ این رقم کاهش قابل توجهی پیدا کرد.

- سرانه نشر قرآن در کشور 175 تومان است. درحالی‌که سرانه مصرف لوازم آرایشی برای هر ایرانی 145 هزار تومان است و سرانه مصرف سیگار در سال 110 هزار تومان و سرانه مصرف نوشابه در ایران 84000 تومان در سال است.

- ماهیانه 1 میلیون دلار اسباب بازی وارد کشور می‌گردد. بر این اساس مردم ایران سالیانه بیش از 40 میلیارد تومان هزینه خرید اسباب‌بازی می‌کنند.

- مردم ایران حدود 5 هزار تن گندم برای سبزه سفره‌های هفت‌سین خریداری می‌کنند. یعنی سالی 10 میلیارد تومان.

- سرانه مصرف پوشاک در کشور حدود 200 دلار است. یعنی حدود 700 هزار تومان هزینه‌ای است که هر نفر در سال برای خرید لباس هزینه می‌کند.

- گردشگران ایرانی تنها برای سفر به کشورهای ترکیه، عربستان، مالزی، تایلند و امارات سالیانه حدود 15 هزار میلیارد تومان هزینه پرداخت می‌کنند.

- گردش مالی حوزه نشر در کشور در سال 1393 حدود 778 میلیارد تومان بوده که تنها 2.5 درصد از این حجم عملیات مالی در حوزه نشر قرآن کریم بوده است.

- در ایران حدود 65000 مسجد (برای شیعیان) وجود دارد. از این تعداد حدود 2000 مسجد در شهر تهران قرار دارند. اگر در هر مسجد به‌طور متوسط 100 قرآن وجود داشته باشد، تنها برای نوسازی مصاحف مساجد کشور ـ با احتساب ضریب رشد تعداد مساجد به میزان 3 درصد در سال ـ به انتشار سالانه یک میلیون و پانصد هزار نسخه قرآن نیاز داریم.

- حدود 104 هزار مدرسه و مجتمع آموزشی مشغول آموزش 13 میلیون دانش‌آموز در کشورند. در صورت در نظر گرفتن متوسط حدود 50 مصحف برای هر مدرسه و فرآیند نوسازی طی 5 سال، سالانه حدود 1 میلیون نسخه قرآن برای مدارسی موردنیاز است.

- حدود 3000 مؤسسه مردمی، دارالقرآن، کانون قرآن و جلسه قرآن در کشور مشغول آموزش قرآن هستند. در صورت اهدای یک نسخه قرآن برای هر قرآن‌آموز به‌ویژه برای حافظان قرآن کریم و با فرض متوسط 300 قرآن‌آموز در طول سال برای هر مؤسسه یا مرکز، سالانه 900 هزار نسخه مصحف حداقل نیاز مؤسسات قرآنی در کشور است.

- حدود 8000 امامزاده و بقعه متبرکه در ایران وجود دارد. در صورت در نظر گرفتن متوسط 100 مصحف برای هر امامزاده و تعویض 3 سال یک‌بار مصاحف، سالانه حدود 300 هزار مصحف می‌بایست برای این کار منتشر شود.

- مشمولان خدمت سربازی در ایران، سالانه حدود 600 هزار نفر می‌باشند. چنانچه به هر مشمول برای دوره 2 ساله خدمت همراه با لوازم تحویلی در ابتدای دوره یک مصحف ویژه اهدا شود، سالانه حدود 600 هزار مصحف موردنیاز است.

- حدود 2000 دانشگاه و مؤسسه آموزش عالی در کشور فعال هستند. در صورت درنظر گرفتن متوسط حدود 100 مصحف برای هر دانشگاه و فرآیند نوسازی طی 4 سال، سالانه حدود 50 هزار نسخه قرآن برای دانشگاه‌ها موردنیاز است.

ب. چاپ و نشر قرآن کریم در حوزه بین‌الملل، چالش‌ها و ضرورت‌ها

- ازآنجاکه حدود 5 میلیون نفر ایرانی در خارج از کشور زندگی می‌کنند، برای تأمین نیازهای فرهنگی ایشان به‌ویژه در مواجهه با توجه به نشر و توزیع گسترده کتاب مقدس به‌صورت رایگان، همچنین توزیع گسترده مصاحف چاپ عربستان سعودی، اگر تنها برای 50 درصد از این افراد با فاصله هر 5 سال یک‌بار یک مصحف منتشر شده در جمهوری اسلامی با ترجمه مناسب هدیه شود، سالانه نیاز به انتشار 500 هزار مصحف برای این موضوع داریم.

ترجمه انجیل به بیش از 2500 زبان دنیا/ قرآن تنها به 112 زبان دنیا ترجمه شده است

- بر اساس گزارش مرکز مطالعات ملی در آمریکا (PEW) تعداد مسلمانان جهان تا سال 2050 به میزان 73 درصد افزایش خواهد یافت. یعنی از 23 درصد جمعیت جهان به 34 درصد افزایش خواهد یافت. بر این اساس تعداد مسلمانان و مسیحیان در جهان برابر و به حدود 3 میلیارد نفر مسلمان خواهد رسید و این به معنای افزایش تقاضا برای نشر قرآن کریم و ترجمه‌های متنوع از آن است.

- انجیل تاکنون به 2527 زبان دنیا ترجمه شده و عنوان بیش‌ترین کتاب ترجمه‌شده را به‌دست آورده است. (یعنی زبان 95 درصد مردم جهان) این آمار با احتساب چاپ حداقل یک کتاب از ترجمه انجیل به‌دست آمده است.

پس از انجیل که رتبه نخست بیش‌ترین کتاب ترجمه‌شده را داراست، در میان آثار مکتوب جهانی که ترجمه شده‌‌اند:

- رمان «پینوکیو» اثر «کارلو کولودی» تاکنون به 260 زبان دنیا ترجمه شده است.

- کتاب داستانی «سیروسلوک زائر» اثر «جان بانیان» نیز به 200 زبان ترجمه شده است.

- رمان معروف «شازده کوچولو» اثر «آنتوان دو سنت اگزوپری» نیز تاکنون به 180 زبان دنیا ترجمه و منتشر شده است. شازده کوچولو تنها در فرانسه سالانه حدود یک میلیون نسخه به فروش می‌رسد.

- قصه‌های «هانس کریستین اندرسن» دانمارکی ازجمله «دختر کبریت‌فروش»، «بندانگشتی»، «جوجه اردک زشت» و «لباس پادشاه» نیز تاکنون به 153 زبان دنیا ترجمه شده‌اند.

- «بیست هزار فرسنگ زیر دریا»، رمان معروف «ژول ورن» تاکنون به 147 زبان برگردانده شده است.

- باوجود آن‌که تنها 20 درصد از مسلمانان جهان،‌ زبان مادریشان زبان عربی است، برای ارتباط بیش‌تر با قرآن،‌ به‌عنوان منبع اصلی آموزه‌های اسلامی به غیر مسلمانان، نیازمند ترجمه‌هایی گسترده و شیوا از قرآن هستیم.

- در ردیف آثار پر ترجمه جهانی، قرآن تاکنون تنها به 112 زبان ترجمه شده و در ردیف هفتم کتاب‌های پر ترجمه جهانی قرار دارد. از ابتدای انقلاب تا سال 1390 در مجموع 47 ترجمه از قرآن تولید شده است.

 
نام قاره     تعداد زبان‌هایی که مردم این قاره به آن سخن می‌گویند     تعداد ترجمه‌های موجود از انجیل     تعداد ترجمه موجود از قران

 

نام قاره تعداد زبان‌هایی که مردم این قاره به آن سخن می‌گویند تعداد ترجمه‌های موجود از انجیل تعداد ترجمه موجود از قران
 آسیا‌ـ‌اقیانوسیه  2322 زبان 618 64
آفریقا 2100 زبان 743 44
اروپا 234 زبان 210 33


ج. ضرورت‌ها:

1. مطالبات قرآنی امام خمینی بنیان‌گذار کبیر جمهوری اسلامی ایران(ره)

- ما می‌خواهیم قرآن کریم و دستورات رسول اکرم(ص) را در این کشور پیاده کنیم.

- اسلام و قرآن مجید ما را پیروز کرد.

- تا «پرچم قرآن» بر فراز ملت ماست، پیروز است.

- قرآن نسخه نجات‌دهنده بشر است.

- قرآن، «محور وحدت مسلمین» است.

- سراسر حقایق قرآن از وحدت بین مسلمین بلکه بشریت دم می‌زند.

- اگر قرآن نبود، بابت «معرفه‌الله» بسته بود الی الابد.

- بچه‌های ما باید تربیت قرآنی بشوند.

- مادامی که در پناه قرآن هستیم بر دشمنان غلبه خواهیم کرد.

- ای فرزندان برومند اسلام، حوزه‌ها و دانشگاه‌ها را با توجه به شئونات قرآن و ابعاد بسیار مختلف آن بیدار کنید و «تدریس قرآن»‌ را در هر رشته‌ای که باشد، مدنظر و مقصد اعلای خود قرار دهید.

2. مطالبات قرآنی مقام معظم رهبری (مدظله العالی)

- ما باید اعتراف کنیم که سال‌های متمادی جامعه ما با قرآن فاصله گرفت. مادر جمهوری اسلامی داریم این فاصله را کم می‌کنیم؛ عقب‌ماندگی‌ها را جبران می‌کنیم.

- مسلمان‌های عالم باید با توجه به این همه دشمنی‌ای که با آنها می‌شود، به قرآن بیش‌تر توجه کنند. علاج دردهای ما قرآن است. ما هرچه ضعف و ذلت و عقب‌افتادگی در دنیای اسلام مشاهده می‌کنیم، ناشی از دوری از قرآن است. باید همه به قرآن نزدیک‌تر شویم.

- اگر قرآن در جامعه رواج پیدا کند، رونق پیدا کند، حفظ قرآن رایج بشود، انس با قرآن در بین اقشار مختلف جامعه رواج پیدا بکند، جامعه برای عمل به قرآن نزدیک می‌شود؛ ما این را می‌خواهیم.

- قرآن خواندن هر روز را فراموش نکنید. هر مقداری می‌توانید. آنهایی که ترجمه قرآن را می‌فهمند، با تدبر به ترجمه نگاه کنند.

- آنهایی که ترجمه قرآن را نمی‌فهمند، یک قرآن مترجم خوب کنار دستشان بگذارند و به ترجمه آن نگاه کنند.

- یک روز در کشور ما قرآن‌خوانی مهجور بود... امروز قرآن مایه افتخار در کشور ماست و قرآن‌خوانی برای کشور ما مایه آبروست.

- خطاب به عموم جوانان در اروپا و آمریکای شمالی.

- اسلام را از طریق منابع اصیل و مآخذ دست اول آن بشناسید.

- با اسلام از طریق قرآن و زندگی پیامبر(ص) بزرگ آن (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم) آشنا شوید.

- من در اینجا مایلم بپرسم آیا تاکنون خود مستقیماً به قرآن مسلمانان مراجعه کرده‌اید؟

- آیا تعالیم پیامبراسلام (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم) و آموزه‌های انسانی و اخلاقی او را مطالعه کرده‌اید؟

د. مهم‌ترین موانع و چالش‌های چاپ و نشر قرآن کریم در کشور:

وضعیت انتشار مصحف شریف در کشور را باید پس از پاسخ به سوالات زیر مشخص نمود:

- آیا اهتمام و عزم کافی در مدیران ارشد نظام برای ساماندهی امر نشر و توزیع قرآن کریم وجود دارد؟

- روند فعلی نشر مصحف و تولید ترجمه‌های قرآن کریم چه میزان با نیاز کشور در این خصوص متناسب است؟

- آیا رشد فعالیت‌های قرآنی در کشور در حوزه‌هایی نظیر مسابقات، محافل و مراسم، جلسات و مؤسسات، کلاس‌ها و آموزش‌های قرآنی با حوزه انتشار قرآن کریم متناسب بوده است.

- چه سازوکاری برای نظارت بر نشر و توزیع قرآن از اخذ مجوز تا نحوه تعیین قیمت و روش توزیع وجود دارد؟

- رأی جلوگیری از ورود و توزیع گسترده قرآن‌های چاپ چین و عربستان چه تمهیداتی اندیشیده شده است؟

- برای جلوگیری از شیوع خریدوفروش مصاحف نفیس به‌عنوان کالایی تجارتی و تشریفاتی چه برنامه‌ای تدارک دیده شده است؟

- باتوجه به عرضه قرآن کریم در کشور به چند برابر قیمت تمام‌شده، برای جلوگیری از کاهش درخواست تهیه قرآن چه باید کرد؟

ضرورت:

- لزوم برنامه‌ریزی و تمهید اقدامات به به‌کارگیری ظرفیت‌های ملی و مشارکت‌های مردمی و عزم جدی مدیران ارشد نظام، به‌منظور ساماندهی امر مهم انتشار و توزیع مصحف شریف در کشور.

بخش دوم: معرفی و تبیین طرح پیشنهادی

(توسعه فرهنگ قرآن)

توضیح اجمالی طرح:

در این طرح که با مشارکت نهادهای فرهنگی و رسانه‌های کشور و بهره‌مندی از مشارکت مردم انجام می‌شود با هدف تحول جدی در تولید، انتشار و توزیع مصحف شریف قرآن کریم و با بهره‌گیری از منابع گسترده خیرات و نیات مومنین و صالحین و تمامی آحاد جامعه انجام می‌شود.

الف. اهداف اصلی طرح

- تأمین نیاز کشور در زمینه انتشار و توزیع مصحف شریف به‌صورت رایگان به‌ویژه در مناطق محروم فرهنگی

- ایجاد جایگاه ممتاز برای جمهوری اسلامی و نقش‌آفرینی ویژه در امر انتشار و توزیع مصحف شریف در دنیای اسلام

- جایگزینی هدفمند و متمرکز قرآن‌های فرسوده موجود در مساجد، منازل، مدارس، دانشگاه‌ها و... با مصاحف چاپ‌شده جدید با ترجمه

- بهره‌گیری از منابع گسترده خیرات و نیات مومنین و صالحین و تمامی آحاد ملت بزرگ ایران برای توسعه فرهنگ قرآنی در جامعه

- مخاطب محوری و نگاه هنرمندانه به قرآن‌های ویژه دختران، پسران، دانشجویان، طلاب و اقشار مختلف صنفی و قشری

ب. اهداف فرعی طرح

- بهره‌گیری از هنرهای ایرانی همچون خط و تذهیب در بالاترین کیفیت برای تولید مصاحف ممتاز هنری

- تسهیل مراجعه، انس و ارتباط‌گیری اقشار مختلف جامعه با قرآن کریم از طریق تولید مصاحف ویژه برای اقشار مختلف جامعه

- حمایت از تولید و گسترش ترجمه‌های روان و همه‌فهم به زبان‌های مختلف و توزیع سراسری آن در دنیای اسلام

- تقویت نظام اقتصادی، فرهنگی ناشران عرصه فعالیت‌های قرآنی

- توجه ویژه به مطالبه مقام معظم رهبری در تربیت حافظان قرآن کریم با تولید و توزیع گسترده مصاحف مناسب برای حفظ

ج. نهادهای پیشنهادی مشارکت‌کننده در اجرای طرح (ستاد اجرائی)

- وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی                           

- شورای توسعه فرهنگ قرآنی

- شرکت‌های مخابراتی فعال در کشور

- وزارت آموزش و پرورش              

- مرکز رسیدگی به امور مساجد

- سازمان تبلیغات اسلامی                          

- مراکز مدیریت حوزه‌های علمیه کشور

- سازمان صدا و سیما

- وزارت ارتباطات  فناوری اطلاعات

- ستاد برگزاری نماز جمعه

- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

- سازمان اوقاف و امور خیریه

- سازمان قرآن و عترت بسیج و...

د. کمیته‌های موردنیاز و شرح وظایف آنها

- کمیته چاپ و نشر

- کمیته هماهنگی                                              

- کمیته شخصیت‌ها                                           

- کمیته فنی                                          

- کمیته بسیج و نیروهای مسلح

- کمیته مؤسسات قرآنی                                     

- کمیته مخابرات                                    

- کمیته صداوسیما

- کمیته مشارکت‌ها و خیرین

- کمیته آموزش و پرورش

- کمیته نهادهای قرآنی

- کمیته آموزش عالی

- کمیته مستندسازی

- کمیته مساجد

- کمیته مشاوران

جامعه مخاطب طرح در فاز اول اجرا

- کارمندان و کارگران

- اصناف و بازاریان

- روحانیون و بازاریان

- جامعه دانش‌آموزی

- هنرمندان

- دختران و بانوان

- جامعه دانشگاهی

- خیرین

- نیروهای مسلح و بسیج

- ورزشکاران

- جامعه پزشکی

سرفصل نتایج حاصله در پایان فاز اول طرح

جلب مشارکت و ثبت‌نام 2 میلیون سهم در طرح

اجرایی:

تشکیل ستاد و توجیه افراد و نهادهای مؤثر در اجرای طرح

تدوین دستورالعمل‌ها، فرم‌ها و ضوابط علمی و اجرائی و اخذ مجوزهای لازم

عقد قراردادها و تفاهم‌نامه‌های موردنیاز

تشکیل و فعال‌سازی دبیرخانه و کمیته‌های اجرایی، علمی و...

افتتاح حساب و فعال‌سازی شبکه مالی در طرح

انتشار 2 میلیون نسخه قرآن کریم

راه‌اندازی سیستم توزیع و ارسال مصاحف

فنی و علمی:

طراحی مصاحف موردنیاز برای انتشار در فاز اول

برگزاری نشست‌های علمی و تدوین ضوابط انتشار مصاحف

طراحی و تولید خطوط، جلد مصاحف، تذهیب‌ها و...

تهیه و تولید ترجمه‌های موردنیاز

اطلاع‌رسانی:

طراحی آرم و نشان رسمی طرح

تولید تیزرها، بروشورها و اقلام تبلیغاتی موردنیاز

اطلاع‌رسانی فراگیر به‌ویژه در حوزه جامعه هدف

ایجاد پایگاه‌های مجازی و حقیقی ارتباط با مخاطبان طرح

راه‌اندازی کمپین‌های تبلیغاتی و گروه‌های مؤثر برای جلب مشارکت مردمی

ثبت گزارش‌ها و اقدامات صورت‌گرفته در فاز اول

نظرسنجی و اخذ بازخوردهای اقدامات انجام‌شده

کلیات اجرایی طرح در فاز اول

- فاز اول طرح شامل اقدامات مقدماتی تا زمان تحقق انتشار سالانه 2 میلیون مصحف با مشارکت مردمی در طرح خواهد بود. این مشارکت از طریق خرید «سهم» در پروژه صورت می‌گیرد.

- هر شخص با پرداخت ماهیانه حداقل یک هزار تومان و در مجموعه 12 هزار تومان در سال و خرید یک سهم در طرح مشارکت خواهد کرد. افراد می‌توانند با پرداخت مبالغ بیش‌تر و اخذ بیش از یک سهم نیز در طرح مشارکت کنند.

- زمان پیشنهادی برای آغاز طرح ابتدای سال 1395 و با تبلیغات وسیعی در ایام نوروز آغاز خواهد شد.

- سازوکار دریافت این مبلغ توسط ستاد اجرایی طرح تعیین خواهد شد. به‌عنوان نمونه این مبلغ می‌تواند از طریق تلفن ثابت یا تلفن همراه افراد و با هماهنگی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اخذ شود.

- با تشکیل کمیته علمی و هنری، ویژگی‌ها و مختصات مصحف یا مصاحف موردنظر از منظر خط، تذهیب، رنگ و چاپ را برای فاز اول اجرای طرح، مشخص و نمونه مصحف تولید خواهد شد.

- جامعه هدف در فاز اول طرح، مربوط به داخل کشور و با پیش‌بینی دو میلیون نفر می‌باشد. این افراد با اولویت توجه به کارکنان دولت، کارکنان نهادهای عمومی و خدماتی خواهند بود.

- با تصویب کلیات طرح در جلسه اول ستاد برگزاری در دی‌ماه 1394، دبیرخانه ستاد تشکیل و عملیات اجرایی آغاز می‌شود.

- فاز اول اجرای طرح از نوروز 1395 تا رمضان 1395 بوده و شامل: فعال‌سازی ستاد، تبلیغات و اطلاع‌رسانی، تولید مصحف یا مصاحف نمونه طرح و تحت پوشش قرار دادن دو میلیون نفر جامعه هدف خواهد بود.

- هزینه‌های اولیه طرح در حوزه فعال‌سازی دبیرخانه و ستاد، تبلیغات اولیه و تولید مصاحف از طرف معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اعضاء ستاد داوطلبانه تهیه خواهد شد.

انتهای پیام/ 852
منبع: FARS NEWS
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
نظرات بینندگان
بنده خدا
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۲
آبادی بتخانه ز ویرانی ماست
جمعیت کفر از پریشانی ماست
اسلام به ذات خود ندارد عیبی
هر عیب که هست از مسلمانی ماست