۰

اتحاد مقدادیه در برابر تفرقه افکنی و رد طایفه گرایی

شهر مقدادیه در استان دیالی عراق روز جمعه شاهد برگزاری نماز یکپارچه اهل تسنن و شیعیان بود که هدف از آن "تاکید بر قاطعیت در رد طایفه‌گرایی و تقویت وحدت ملی" در کشور اعلام شده بود.
کد خبر: ۱۱۰۴۳۸
۱۶:۰۹ - ۰۳ بهمن ۱۳۹۴
به گزارش «شیعه نیوز»، در شهر مقدادیه استان دیالی نماز مشترک اهل تسنن و شیعیان عراق برگزار شد و زید العزاوی، فرمانداری مقدادیه این نماز را تاکیدی بر قاطعیت موضع گیری ملی در رد طائفه‌گرایی و تقویت وحدت ملی در جامعه عراقی دانست.

العزاوی گفت: چهره‌های مذهبی اهل تسنن و شیعه عراق با برپایی این نماز مشترک احترام به خون عراقی‌ها،‌ کنار گذاشتن اختلافات و تفرقه و تلاش برای تقویت هم‌زیستی مسالمت‌آمیز را به عنوان تنها گزینه پیش روی تمامی طایفه‌ها خواستار شدند.

جاسم السعدی، فرمانده پلیس دیالی که در این نماز شرکت داشت نیز گفت: برپایی نماز مشترک پیامی قدرتمند برای فتنه‌انگیزان و حامیان تقسیم عراق دارد و آن پیام این است که ساکنان مقدادیه در مقابل هرکسی که بخواهد میان‌شان فتنه‌انگیزی کند،‌ بایکدیگر متحد هستند.

السعدی افزود: دستگاه امنیتی سپری برای تمامی طوایف دیالی است. این دستگاه بدون چشم‌پوشی از هیچ‌گونه تجاوزی، با حوادث مقدادیه کاملا حرفه‌ای برخورد کرده و اقدام به آغاز تحقیقات گسترده‌ای برای بازجویی مجرمان و تحویل آنها به دستگاه قضایی کرد.

به تازگی شهر سنی نشین مقدادیه توسط گروه‌هایی از نیروهای شیعی محاصره شده بود که گفته می شود مواردی از نقض حقوق بشر و کشتار غیر نظامیان در این شهر اتفاق افتاده است. این امر واکنش مقامات سیاسی داخلی و خارجی و نیز مرجعیت عراق را به دنبال داشت.

در همین حال هادی العامری، دبیر کل سازمان بدر و یکی از رهبران نیروهای داوطلب مردمی حوادث اخیر استان دیالی را توطئه و کذب محض دانسته و هرگونه حضور داوطلبان مردمی در مناطق این استان را تکذیب کرده و از دولت تشکیل کمیته‌ای با مشارکت همه را برای تحقیقات در مورد این حوادث خواستار شد.

العامری اظهار داشت: آنچه در استان دیالی رخ داد یک توطئه بزرگ بود که بیشتر آن دروغ محض بود. عده‌ای قصد دارند از این راه به داوطلبان مردمی ضربه بزنند.

وی تاکید کرد: ما به آنها گفتیم که در داخل شهرها و مناطق مختلف دیالی حتی یک عضو داوطلبان مردمی وجود ندارد و در واقع نیروهای داوطلب شیعه و سنی کنترل مناطق مهم و صعب العبور و روستاهای دورافتاده را در دست دارند.

دبیر کل سازمان بدر در ادامه با اشاره به اینکه اگر سخنان کینه‌توزانه و تنش‌زای برخی نمایندگان نبود،‌ اتفاقی در دیالی رخ نمی‌داد، از دولت عراق خواست برای اثبات عدم وجود ارتباط میان حوادث اخیر دیالی با داوطلبان مردمی کمیته حقیقت‌یابی با مشارکت همه گروه‌ها تشکیل شود.

العامری تاکید کرد: برای بازگرداندن تمامی آوارگان به استان تلاش می‌کنیم زیرا آزادسازی عراق تنها با بازگشت آوارگان تحقق می‌یابد.

وی متعهد شد، تمامی ابزارها و راهکارها را برای ممانعت از بازگشت دوباره داعش به استان به کار گیرد و به هیچ کسی اجازه ندهد وضعیت امنیتی دیالی را آشفته سازد.

انتهای پیام/654
منبع: ISNA
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: