۰

قدیمی ترین مساجد جهان + تصاویر

قدیمی ترین مساجد جهان که پس از اسلام مسلمانان آن را ساخته اند، شامل مسجد جامع قرطبه، ابن طولون، مسجد جامع سامرا و جامع الازهر می شود.
کد خبر: ۱۱۰۱۵۴
۱۰:۵۱ - ۲۹ دی ۱۳۹۴
به گزارش «شیعه نیوز»،  پس از معرفی مساجدقباء،مسجدالنبی(صل الله و علیه  و آله و سلم)،  مسجد بصره، کوفه، مسجد عمروبن عاص در مصر ، مسجد قبه الصخره در فلسطین اشغالی، جامع قیروان، مسجد جامع اموی دمشق و مسجد قرویین که از قدیمی ترین مساجد جهان به شمار می روند، به معرفی مساجد قرطبه، ابن طولون، سامرا و الازهر می پردازیم.

مسجد جامع قرطبه یا مثکیه، در شهر قرطبه واقع در اندلس یا اسپانیای امروزی است. این مسجد یکی از شاهکارهای معماری اسلامی به شمار می رود که به دست مسلمانان بنا شده است و اروپایی ها نیز به شاهکار بودن آن اعتراف کرده اند. ساخت مسجد تقریباً دو قرن و نیم به طول انجامید. نام قدیم این مسجد «جامع حضرة» بود. این مسجد در سال 786 میلادی توسط «عبدالرحمن اول» ساخته شد و بعد از تصرف مجدد شهر کوردوا توسط اسپانیایی ها به کلیسا تبدیل شد. در زمان عبدالرحمن خلیفه اموی اندلس، این مسجد ۱۱ رواق داشت. نقشه این مسجد به نوعی ساده شده نقشه مسجد متوکل است. با ورود به این مسجد خود را در میان انبوهی از ستون ها می یابیم که فقط، مسیر جناح‌های ساختمانی، ما را به قبله هدایت می کنند.

 قدیمی ترین مساجد جهان

مسجد جامع سامرا

مسجد جامع سامرا یکی از مساجد مشهور دور خلافت عباسیان در شهر سامرای عراق است که در سال ۲۳۷ هجری قمری و در زمان خلیفه معتصم بالله در شهر سامرا ساخته شده است. مشهوریت این مسجد به مناره  پیچاپیچ آن است. ساخت این مسجد در سال ۸۴۸ میلادی شروع شد و در سال ۸۵۲ میلادی در دوره خلافت متوکل که پایتخت خلافت را از بغداد به سامرا برد، پایان یافت. مسجد جامع سامرا، در دوران عباسی‌ ها ساخته شد که مناره حلزونی شکلی که دارد از مهم ترین شاخصه ‌های آن به شمار می‌رود، این مناره با ارتفاع ۵۳ متر یکی از بلندترین مناره‌های جهان اسلام محسوب می‌شود.

قدیمی ترین مساجد جهان

مسجد ابن طولون

مسجد ابن طولون پس از مسجد عمرو در فسطاط، قدیمی ترین و سالم ترین مسجد به جای مانده در مصر است و بر طبق کتیبه ای که در مسجد پیدا شده، تاریخ اتمام بنای آن 265 هجری قمری است. احمد ابن طولون از سربازان سپاه عباسی در سامرا بود که توانست در سال 254 هجری قمری حکومت مصر را در دست گیرد. ابن طولون در معماری مسجد از مسجد جامع سامرا تاثیر گرفته است.

قدیمی ترین مساجد جهان

مسجد جامع الازهر

مسجد جامع الازهر، یکی از مهم ترین و مشهورترین مساجد مصر و مساجد جهان اسلام محسوب می شود که بیش از هزار سال قدمت دارد و در آن علوم شرعی نیز تدریس می شود. این مسجد را جوهر صقلی سال 359 هجری قمری بنا کرده است و در آن زمان مذهب شیعه رواج داشت.

قدیمی ترین مساجد جهان

انتهای پیام/ 852
منبع: SHABESTAN
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: