۰
رئیس پزشکی قانونی:

عربستان بانک اطلاعات ژنتیک قربانیان منا را ندارد

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور گفت: ۹۰ درصد کشته های منا را شناسایی کردیم و تنها ۱۰ جنازه بدون هویت داریم. به نظر می رسد عربستان بانک اطلاعات ژنتیک قربانیان منا را در اختیار ندارند.
کد خبر: ۱۰۵۸۷۹
۱۱:۱۷ - ۲۸ آبان ۱۳۹۴
به گزارش «شیعه نیوز»، احمد شجاعی، در مورد هزینه های انجام شده در حادثه منا گفت: ۹۰ درصد کشته های منا را شناسایی کردیم و تنها ۱۰ جنازه بدون هویت داریم. برای آزمایش ژنتیک مجبور بودیم هم از جسد و هم از خانواده قربانیان آزمایش بگیریم که هزینه هر آزمایش حدود ۵۰۰ هزار تومان است. که این هزینه ها هنوز تامین نشده است. در مورد اعزام تیم پزشکی قانونی هم ویزا داده نشد و ما مجبور شدیم بانک اطلاعات ژنتیک را به دولت عربستان بدهیم اما به نظر می رسد عربستان بانک اطلاعات ژنتیک قربانیان منا را در اختیار ندارند و الا تاکنون پاسخ داده بودند.

وی در پاسخ به سوال مبنی بر اینکه در جلسه صبح همایش طب و قضا رئیس قوه قضائیه به نوعی کارشناسان پزشکی قانونی را در موضوع حبس غائط و ادرار و محاسبه ارش و دیه زیر سوال برد، گفت: رئیس قوه قضائیه به عنوان یک دانشمند و متخصص فقهی در این خصوص وارد شدند و صحبت کردند و معمولا اینگونه بحث ها به نوعی بحث طلبگی است. آیت الله آملی لاریجانی یک هفته در این خصوص مطالعه داشته و در هواپیما هم همچنان روی این موضوع مطالعه می کردند.

وی افزود: قطعا محور اصلی همایش بر اساس جلسات و کمیته های تخصصی قوام گرفته و هم اساتید حقوق و هم قضات و پزشکان نظرات تخصصی خود را اعلام کردند و آیت الله آملی موضوع مبانی فقهی را مطرح کردند. البته باید گفت که بیشترین شاکله اساتید هم کارشناسان فقهی بودند و رئیس دستگاه قضا برای همین بیشتر در موضوع فقهی این موضوع وارد شدند.

بانک اطلاعات ژنتیک ۲۵ میلیارد تومان بودجه می خواهد

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور در مورد آخرین وضعیت بانک ژنتیک در کشور گفت: این بانک در دو بخش نرم افزاری و سخت افزاری در حال توسعه و ایجاد است و تاکنون بر اساس برنامه پنجم توسعه ۱۰ آزمایشگاه در کشور ایجاد کردیم تا آزمایشات مرتبط با DNA را انجام دهند. اما همین آزمایشات باید دارای بانک مرکزی باشد تا اطلاعات در یک مکان ذخیره شود. برای اجرای این مهم نیازمند ۲۵ میلیارد تومان اعتبار هستیم و فعلا ۵۰ هزار DNA را باید استخراج کنیم که باتوجه به اعتبارات اندک سازمان تعداد ۱۰ هزار مورد را در دستور کار قرار دادیم. البته هنوز کار آغاز نشده زیرا نیازمند تصمیم نهایی دادستانی کل کشور، معاونت پیشگیری از وقوع جرم، نیروی انتظامی و برخی دستگاه ها است. اما به جرات می توان گفت که اگر این بانک کامل شود ۴۰ درصد جرم پایین می آید.

طرح دادپزشک، راه را برای پزشکانی که مهر مطب را دست راننده آمبولانس می دادند بست

سوال بعدی در مورد اجرای طرح دادپزشک در کشور بود که رئیس سازمان پزشکی قانونی اعلام کرد: هم اکنون این طرح در تمام استانها در حال اجرا است و پزشکان می توانند با تماس دادپزشک در مورد علت مرگ و صدور جواز مرگ مشاوره کنند.

 دکتر شجاعی در مورد هدف اصلی این طرح و اینکه آیا قرار نیست تمام اموات کشور با تائید پزشکی قانونی دفن شوند گفت: این طرح ۱.۵ سال است که فعال شده و همین هدف را داریم. قطعا برای برخی پزشکان که مهر مطب خود را دست راننده آمبولانس می دادند راهش بسته شده و این خوب است.

حقوق پزشکان پزشکی قانونی ۳ میلیون؛ پزشکان طرح سلامت ۱۰ میلیون تومان!

رئیس سازمان پزشکی قانونی در پاسخ به اینکه شنیده شده در برخی استانها یک پزشک هم حاضر به حضور در آزمون استخدامی پزشکی قانونی نشده گفت: در خوزستان و سیستان و بلوچستان این مورد بود اما سایر استانها افزایش درخواست هم داشتیم. اوایل امسال ۵۰ نفر و تا پایان سال ۱۱۰ پزشک دیگر به سازمان جذب می شوند. البته در مجموع ۷۳۰۰ پست سازمانی که شامل ۲۸۰۰ کارشناس فنی و ۲۴۰۰ نفر آزمایشگاهی هست داریم و ۲۰۰۰ پست هم خالی داریم. وقتی در طرح بیمه سلامت یک پزشک ۱۰ میلیون می گیرد قطعا تمایلی به خدمت در پزشکی قانونی با حقوق ۳ میلیون تومان ندارد.

تخلف در پزشکی قانونی کم است

دکتر شجاعی در پاسخ به خبرنگار مهر در مورد میزان تخلفات در سازمان پزشکی قانونی گفت: تخلف کم است و سال گذشته تنها ۲ مورد داشتیم که به قوه قضائیه معرفی کردیم. چون کار تخصصی است و نظارت ها کامل و شفاف انجام می شود.

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور در پاسخ به مهر در مورد وضعیت پزشکی قانونی در بسا تحریم گفت: برای واردات کیت آزمایشگاهی برای دستگاه های ژنتیک و یا برخی تجهیزات بسا تحریم اهمیت دارد اما تاکنون برای ورود این تجهیزات مشکلی نداشتیم.

آمار تجاوز و خودکشی دقیق نیست

شجاعی در مورد ارائه آمار تجاوز به عنف که چندی پیش از سوی یکی از معاونین قوه قضائیه ارائه شده بود گفت: این آمارها دقیق نیست. اما آمارهایی مانند غرق شدگی، سوانح رانندگی و غیره کاملا دقیق با اسم فرد منتشر می شود. حالا بیائیم و آمار خودکشی و تجاوز به عنف ارائه دهیم در حالی که این نیاز به کار حقوقی و قضایی دارد. گاهی فرد مشکوک به خودکشی یا تجاوز است و با قطعیت نمی شود آمارداد.

هدفگذاری ثبت یک میلیون ژنتیک

رئیس سازمان پزشکی قانونی در مورد وضعیت پزشکی قانونی در برنامه ششم توسعه گفت: رفع ابهامات در قوانین، توسعه طرح دادپزشک و بانک ژنتیک مهمترین هدف برنامه است که بر این تصور و امید به خدا جلو خواهیم رفت تا در طول برنامه ششم توسعه بتوانیم یک میلیون بانک ژنتیک را از مشاغل پرخطر، مجرمان و غیره تهیه کنیم.

انتهای پیام/654
منبع: MEHR NEWS
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: