۰
سیاستمداران عراق:

ناآرامی‌های طوزخورماتو با نقشه کُردها برای تجزیه عراق در ارتباط است

سیاستمداران ترکمانی عراق درباره توطئه‌ کردستان عراق با کمک طرف‌هایی بین‌المللی برای سیطره بر مناطق مورد مناقشه با دیگر اقوام عراقی و گسترش مناطق تحت سیطره کردستان عراق و سپس پیاده کردن سناریو تجزیه عراق هشدار دادند.
کد خبر: ۱۰۵۵۷۹
۰۹:۱۷ - ۲۶ آبان ۱۳۹۴
به گزارش «شیعه نیوز»، در بغداد، ناآرامی‌های روزهای اخیر در طوزخورماتو در استان صلاح الدین عراق و درگیری نیروهای پیشمرگه با شیعیان ترکمانی، نگرانی قوم ترکمانی از توسعه طلبی کردها در خارج از مناطق کردستان عراق برای سیطره بر مناطق مورد مناقشه در استان‌های نینوا، صلاح الدین، کرکوک و دیالی را به همراه داشته است.

سیاستمداران ترکمانی هشدار داده‌اند که در برهه کنونی کردها با حمایت برخی طرف‌های بین‌المللی برای گسترش دامنه جغرافیایی تحت سیطره خود و کوچاندن اجباری شیعیان ترکمانی که ساکنان اصلی مناطق مورد مناقشه را تشکیل می‌دهند، توطئه کرده‌اند.

«فوزی اکرم» سیاستمدار ترکمانی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به توسعه طلبی کردها برای سیطره بر مناطقی از عراق در سایه مشغولیت دولت مرکزی به جنگ با داعش، گفت: متاسفانه این توطئه‌ها با کمک برخی طرف‌های منطقه‌ای و بین‌المللی در صلاح الدین، نینوا ، کرکوک یا دیگر مناطق مورد مناقشه که همگی مناطقی ترکمانی است، در دست اجراست.

وی در عین حال همه این توطئه‌ها را بیهوده و بی‌فایده خواند و گفت: ما می‌خواهیم کرکوک شهری عراقی با اصالت ترکمانی باشد که از سوی مردم بومی این منطقه که از اقوام مختلف هستند با کمک دولت بغداد و حضور نیروهای امنیتی دو وزارتخانه دفاع و کشور عراق اداره شود.

همزمانی ناآرامی‌های طوزخورماتو با سیطره بحث برانگیز کردها بر منطقه «سنجار» که بدون هیچ درگیری قابل توجهی با داعش صورت گرفت، نگرانی ترکمان‌ها از تجزیه این منطقه و تشکیل کشور کردستان را به همراه داشته است، به خصوص که این به زیان قوم ترکمان که سومین قوم بزرگ عراق پس از اعراب و کردها محسوب می‌شود خواهد بود.

اکرم در این خصوص تاکید کرد: این نقشه‌ها با دعوت‌ها برای تجزیه عراق به سه کشور مستقل هماهنگ است کردها قبل از پیاده کردن نقشه تجزیه عراق به دنبال توسعه طلبی هستند تا منطقه آتی آنها بزرگ‌تر باشد.

این نماینده سابق پارلمان عراق گفت: ترکمان‌ها بیشتر از اینکه به قومیت خود افتخار کنند به عراقی بودن خود مفتخر هستند، بنابراین در برهه کنونی عراقی‌ها باید با حفظ وحدت کلمه کشورشان را از پرتگاه خطرناک سقوط و تجزیه به سه کشور شیعستان،کردستان و سنیستان نجات بدهند.

وی افزود: ما منافع ملی عراق را مهم‌تر از هر چیز دیگر می‌دانیم و آنهایی که بین اهالی یک استان با استانی دیگر فرق می‌گذارند، عراقی نیستند.

اکرم تصریح کرد: باید با شهروندان عراقی بر اساس ملیت عراقی و مطابق با اصل قانون اساسی تعامل کرد و با آنها برای ساختن کشور همکاری داشت نه اینکه در یک کشور شهروند درجه یک، 2 یا سه داشته باشیم.

نماینده سابق پارلمان عراق ادامه داد: حوادث اخیر طوزخورماتو با هدف کشتار جمعی و نابودی هویت ترکمانی و پاکسازی نژادی و تغییر بافت جمعیتی این منطقه از سوی برخی احزاب کردی است.

وی گفت: به آتش کشیدن مغازه‌ها، خانه‌ها و ربودن یا کشتار شمار زیادی از اهالی این شهر هیچ قابل توجیه نیست و نهادهای حقوق بشری و دولت بغداد و همه علمای و حکمای عراقی باید برای نجات ترکمان‌ها این قوم مسالمت‌جو در عراق در برابر تجاوزات و کشتار جمعی کردها به پا خیزند.

اکرم گفت: ما از کردها می‌خواهیم که دست از ظلم برداشته و سر عقل بیایند و از دولتمردان و عقلای عراق نیز می‌خواهیم تحت هیچ عنوان باعث و بانی تجزیه عراق نشوند.

کارشناسات عراقی معتقدند: اصل و اساس مشکلات به قانون اساسی عراق بازمی‌گردد که کردها تلاش می کنند با وضع مفادی به قانون اساسی که در راستای منافع آنهاست توجیه قانونی برای توسعه  طلبی‌های خود به قیمت نابودی دیگر اقوام عراقی پیدا کنند.

«عصام الفیلی»، استاد علوم سیاسی دانشگاه مستنصریه در بغداد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در بغداد اظهار داشت: از همان ابتدا در مناطقی که اقوام متعددی با هم در ارتباط هستند ، باید اتاق عملیات مشترک ویژه‌ای در آنجا تشکیل می‌شد برخی طرف‌ها خواهان اجرای برخی مفاد قانون اساسی از جمله ماده 140 هستند و برخی طرف‌ها با اجرای آن مخالفند بنابراین این اختلافات باید از طریق اصول علمی حل و فصل شود، نه اینکه به کشمکش های خیابانی منجر شود.

وی افزود: کردها همواره خواهان اجرای مفاد مربوط به مناطق مورد مناقشه و مناطق جدا شده از منطقه کردستان عراق هستند آنها یک ماده قانونی اساسی را تثبیت کرده و آن را بهانه‌ای قانونی برای کار خود می‌دانند در حالی که باید درباره مسائل مورد اختلاف توافق سیاسی بین همه فراکسیون‌های سیاسی بدون تحمیل نظر یک طرف علیه طرف دیگر حاصل شود.

الفیلی درباره نگرانی ترکمان‌ها از تغییر بافت جمعیتی طوزخورماتو و دیگر مناطق مورد مناقشه اظهار داشت: نگرانی ترکمان‌ها واقعی است، چرا که تحرکاتی از سوی طرف‌های مختلف علیه این قوم جریان دارد، بخصوص که کردها سلاح و قدرت کافی در اختیار دارند.

وی افزود: اگر گفت‌وگو و کار عقلانی برای کنترل اوضاع در طوزخورماتو و ممانعت از بروز اختلاف در مناطق مورد مناقشه انجام نگیرد شاهد بروز مشکلات بیش‌تر بین دولت مرکزی با منطقه کردستان عراق خواهیم بود و این همه به زیان عراق محسوب می‌شود و هرگز به پیروزی یک طرف بر طرف دیگر منجر نخواهد شد.

استاد عراقی گفت: مناطق مورد مناقشه با کردستان عراق ترکمانی است و کردها نمی‌توانند آنها را بگیرد نگرانی ترکمان‌ها بابت انقراض و کشتار جمعی نسل آنها در تلعفر، آمرلی و دیگر مناطق است و این نگرانی‌ها با افزایش نسل کشی اقوام و اقلیت‌ها در عراق روز به روز بیش‌تر می‌شود.

به گزارش فارس، در این روزها که ارتش، نیروهای مسلح، بسیج مردمی و عشائر اهل تسنن عراق توان خود را بر روی نبرد با داعش و ریشه‌کن کردن آن در مناطق مختلف عراق متمرکز کرده‌اند، شهر «طوز خورماتو» در شمال شرق عراق و از توابع استان «صلاح‌الدین» این روزها شاهد اقدامات خشونت‌باری است که دست‌کم 17 نفر را تاکنون به کام مرگ کشیده و هنوز هم تنش در این شهر ادامه دارد.

درگیری در طوز خورماتو میان نظامیان کردستان عراق (پیشمرگه) و شیعیان ترکمانی این شهر است. درگیری‌های خونین این شهر که اغلب ساکنانش کُرد ترکمانی‌اند، از پنجشنبه 21 آبان (12 نوامبر) آغاز شد. این منطقه از نظر اداری از توابع استان صلاح‌الدین است و حکومت محلی از همان روز نخست تشدید درگیری‌ها، در این منطقه حکومت نظامی اعلام کرد.

احمد الصافی،‌ نماینده آیت‌الله سیستانی،‌ مرجعیت عالی شیعیان عراق هم در خطبه‌های نماز جمعه کربلا ، با ابراز تاسف از درگیری‌های پیش‌ آمده بین نیروهای پیشمرگه و نیروهای داوطلبان مردمی در شهر طورخورماتو در شمال عراق، گفت دو طرف باید با پایان دادن به اختلافات، سلاح‎های خود را به سوی دشمن مشترک خود، داعش بگیرند.

اقدام کُردها در جلوگیری از ورود نیروهای الحشد الشعبی به شهر طوزخورماتو با ایجاد پُست ایست بازرسی در ورودی این شهر ، نشان دهنده تلاش آنان برای کوچاندن اجباری شیعیان و ترکمان ساکن طوزخورماتو است.

مسعود بارزانی، رئیس منطقه کردستان عراق روز جمعه پس از آزادسازی سنجار با حضور در این منطقه درجمع خبرنگاران گفت: امروز نیروهای پیشمرگه شهر سنجار را به طور کامل آزاد کردند. امروز یک روز تاریخی است.

بارزانی با بیان اینکه سنجار از ابتدا جزء کردستان بوده است، افزود: منطقه کردستان برای بازگرداندن اهالی شهر پس ازعملیات نظامی تلاش خواهد کرد

وی در ادامه خاطرنشان کرد که دولت اقلیم کردستان برای تبدیل شهر سنجار به استان با دولت مرکزی همکاری خواهد کرد.

انتهای پیام/ 852
منبع: FARS NEWS
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: