۰

تاثیر تایید مرگ منصور دادالله بر طالبان

پس از اعلام انشعاب و درگیری‌های درون گروهی طالبان، برخی منابع با وجود عدم واکنش بدنه اصلی طالبان به رهبری ملا منصور از کشته شدن «منصور دادالله» معاون گروه انشعابی طالبان خبر می‌دهند.
کد خبر: ۱۰۵۳۱۷
۱۴:۳۶ - ۲۳ آبان ۱۳۹۴
به گزارش «شیعه نیوز»، در حالی که مرگ «ملا منصور دادالله» معاون سرکرده گروه انشعابی طالبان افغان از سوی این گروه رد شده است اما بدنه اصلی طالبان به رهبری ملا اختر منصور نیز نسبت به آن واکنشی نشان نداده‌اند.

«غلام جیلانی فراهی» فرمانده پلیس ولایت زابل در این باره به رسانه‌گفته که افراد «ملا اخترمنصور» رهبر طالبان افغانستان در منطقه «کلرغان» شهرستان خاک افغان ولایت زابل با حمله‌ای غافلگیرانه، «ملا منصوردادالله» معاون سرکرده طالبان انشعابی را در خانه‌اش به قتل رساندند.

وی تصریح کرد: براساس گزارش‌های به دست آمده و مشاهدات عینی مردم محلی، ملا منصور دادالله حوالی ساعت 11 چهارشنبه شب هفته گذشته در یکی از مناطق شهرستان «خاک افغان» ولایت زابل به همراه یکی از همکارانش کشته شده است.

از سوی دیگر، «قاری حمزه» سخنگوی گروه انشعابی طالبان مدعی شده که در جنگ زابل بین دو گروه از طالبان، افراد آنها به کاروان ملااختر منصور حمله کردند که در نتیجه تعدادی از اعضای این گروه کشته شدند بنابراین طالبان ملااختر منصور، برای پنهان کردن خبر این حمله، در اقدامی مسئله قتل منصور دادالله را مطرح کردند.

«محمد انور اسحاق زی والی زابل نیز در این باره می‌گوید که کشته شدن ملا منصور دادالله را نمی‌تواند رد یا تایید کند.

این در حالی است که برخی از مقامات امنیتی افغان می‌گویند که اعضای گروه تروریستی داعش از جمله ازبکستانی‌ها که از وزیرستان شمالی پاکستان به سوی افغانستان رانده شده‌اند، با صف ملا منصور دادالله پیوسته‌اند.

یک فرمانده طالبان در ولایت زابل به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته است که منصور دادالله توسط یکی از محافظانش که نفوذی ملا اختر منصور بوده کشته شده است.

برخی معتقدند که در حمله به ملا منصور دادالله پدر و برادرش نیز کشته شده‌اند.

از سوی دیگر پایگاه خبری «افغان اسلامیک پرس» نیز با انتشار مطلبی مدعی است که منصور دادالله زنده است.

به نوشته این منبع، معاون سرکرده گروه انشعابی طالبان تاکید کرده است که با گروه داعش بیعت نکرده و قصد چنین کاری را نیز ندارد.

با این حال، تاکنون طالبان افغانستان به رهبری ملا اختر منصور در مورد خبر کشته شدن ملا منصور دادالله اظهار نظری نکرده‌اند.

برخی کارشناسان معتقدند: در صورتی که بدنه اصلی طالبان مرگ دادالله را توسط آن‌ها تایید نکند؛ عامل سومی ممکن است در کشته شدن معاون سرکرده گروه انشعابی طالبان نقش داشته باشد.

این کارشناسان، به نقش سازمان اطلاعات ارتش پاکستان در این حمله اشاره می‌کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان پیش از کشته شدن ملادادالله ضمن ابراز تمایل به میانجیگری در روند مذاکرات صلح افغانستان گفته بود که انشعاب بین طالبان افغان مسئله داخلی و درون گروهی است و اسلام‌آباد در آن نقشی ندارد.

از سوی دیگر گروه انشعابی طالبان افغان در صورت تأیید کشته شدن منصور دادالله، پس از یک هفته از اعلام این تشکیلات جدید با تضعیف روحیه مواجه خواهند شد که پیامد ناگواری برای آنها است. احتمال ریزش در افراد این گروه با تأیید خبر مرگ دادالله وجود دارد.

دو هفته قبل، گروه جدید طالبان ناراضی افغان به سرکردگی «ملا محمد رسول» در نشستی در غرب افغانستان ملا عبدالمنان نیازی، ملا باز محمد، منصور دادالله، و شیر محمد اخوند زاده را به عنوان معاونان این گروه انتخاب کردند.

به گفته روزنامه پاکستانی، عبدالمنان نیازی در این نشست ادعا کرده بود که قویترین فرماندهان غرب و جنوب طالبان افغان از ملا محمد رسول حمایت می‌کنند.

پس از اعلام مرگ ملا عمر، اختلاف بین گروه طالبان سبب شد تا برخی از فرماندهان مخالف رهبر جدید این گروه، ملا محمد رسول را به عنوان سرکرده طالبان ناراضی انتخاب کنند.

فرماندهان مخالف «ملا اختر منصور»رهبر جدید طالبان، چندی پیش گروهی جدید تشکیل دادند و ملا محمد رسول را به عنوان سرکرده خود برگزیدند.

انتهای پیام/852
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: