۰
آیت الله وحید خراسانی:

آیات و روایات و سنت نبوی بر حقانیت جانشینی امام علی دلالت دارد

آیت الله وحید خراسانی گفت: استعداد، علم و معنویت از مهمترین ویژگی های خلافت پس از پیامبر(صلی الله علیه و آله) است و پیامبری که علم ارض و سما و کائنات را در دل داشت باید خلیفه‎ای داشته باشد که او نیز چنین ظرفیت علمی را داشته باشد.
کد خبر: ۱۰۵۰۹۱
۱۵:۴۹ - ۲۰ آبان ۱۳۹۴
به گزارش «شیعه نیوز»، این مرجع تقلید امروز در درس تفسیر خود در مسجد اعظم  با اشاره به اهمیت مساله خلافت در اسلام اظهار داشت: خلافت پس از پیامبر(صلی الله علیه و آله) یکی از مهمترین مسائلی است که به دلیل اتفاقاتی که در آن رخ داد مسیر تاریخ اسلام و مسلمین را عوض کرد.

او افزود: تمام آیات و روایات بر حق خلافت و امامت امام علی(علیه السلام) دلالت دارند و همین آیات الهی وروایات و سنت نبوی نیز بر عدم حق دیگران برای حضور در این جایگاه دلالت می کنند، ولی متاسفانه در جایی که باید حق به حق دار می رسید این اتفاق نیفتاد.

آیت الله وحید خراسانی بیان کرد: در خصوص کرامات و ویژگی های بارزی که باید برای خلافت پس از پیامبر(صلی الله علیه و آله) مورد نظر واقع شود، استعداد ذاتی و تربیت و عمل و علم و… مورد تاکید است که تمام این ویژگی‎ها تنها در یک نفر وجود داشت و آن هم امیرالمومنین علی (علیه السلام) بود.

او گفت: ذهبی در کتاب «تذکره الحفاظ» حدیثی آورده که سعی کرده است که برای برخی دیگر نیز چنین کراماتی که از زبان پیامبر(صلی الله علیه و آله) نقل شده است بیاورد و حال آنکه این حدیث با هیچ مولفه روایی و حدیث شناسی و قرآنی مطابقت ندارد.

این مرجع تقلید بیان کرد: استعداد و علم و معنویت از مهمترین این ارکان است و پیامبری که علم ارض و سما و کائنات را در دل داشت باید خلیفه‎ای داشته باشد که او نیز چنین ظرفیت علمی را داشته باشد.

او گفت: علمای عامه حتما روایت شکیات نماز خلیفه دوم را قبول دارند، زیرا در کتب خود نیز این مطلب را آورده‏اند که خلیفه مساله شکیات نماز را در زمان خلافت از ابن عباس که یک جوان بود پرسید و این درحالی است که این مساله مبتلابه انسان مومن است و هر لحظه در طول عمر بندگی خود ممکن است به این مساله نیاز پیدا کند و سوال اینجاست که چگونه ممکن است انسانی به این سن و سال برسد، ولی این مساله را نداند؛ سوال دیگری که در این زمینه بوجود می آید این است که زمانی که این شک برای وی ایجاد می شده است در این سالها چه می کرده است.

آیت الله وحید خراسانی بیان کرد: مساله بعدی مساله حفظ جان و نفس است که این مساله نیز مصرح قرآن و سنت نبوی است؛ یک انسان هم در قبال جان خود مسئول است و هم در قبال جان دیگران؛ به قدری که اگر کسی دیگری را بکشد خالد در جهنم خواهد بود و این مساله عین نص قرآن است.

او گفت: بازهم علمای عامه به استناد کتاب بخاری این روایت که خلیفه می خواست زنی را بدون سوال و جواب در خصوص شرایط زنا، رجم کند را تایید می کنند؛ در اینجا نیز ابن عباس این حکم شفاف و ساده را برای تصمیم گیرندگان تشریح کرد؛ یعنی آنها می خواستند زنی را بدون احراز شرایط رجم، بکشند.

این مرجع تقلید بیان کرد: حال چگونه ممکن است پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) امام علی(علیه السلام) را که به تصریح همه علما باب علم و حکمت نامیده است را بگذارند و جامعه اسلامی را رها کنند و مردم را به حال خود واگذارند تا این اتفاقات بیافتد؟

انتهای پیام/ 852
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: