۰

پیگیری فاجعه منا برعهده وزارت امورخارجه است

رئيس سازمان حج و زيارت گفت: با توجه به روابط بين‌المللي مسئوليت پيگيري حقوقي اتباع يک کشور در کشور ديگر بر عهده وزارت خارجه است و سفير ما به عنوان نماينده جمهوري اسلامي مي‌تواند با ارتباط با تمامي دستگاه‌هاي عربستان پيگيري‌هاي خود را انجام دهد .
کد خبر: ۱۰۵۰۸۷
۱۵:۳۸ - ۲۰ آبان ۱۳۹۴
به گزارش «شیعه نیوز»، اوحدي، با اشاره به آخرين وضعيت حادثه ديدگان ايراني فاجعه منا اظهار کرد: با توجه به جلسه کميته مشترکي که هفته گذشته در عربستان تشکيل شد، دي ان ايي که از خانواده‌هاي جانباختگان منا و مفقودين گرفته شد به عربستان تحويل داده شد و بر همين اساس روند شناسايي مفقودين سرعت بيشتري گرفت.
 
وي در ادامه افزود: طبق آخرين آمارها وضعيت شش نفر ديگر از مفقودين مشخص شد که فرماندار بندر ترکمن که از اهل سنت بودند در ميان دفن شدگان شناسايي شدند و بر همين اساس تعداد مفقودين به 19 نفر کاهش يافت.
 
اوحدي تصريح کرد: اميدواريم با تلاشي که دفتر نمايندگي حج و زيارت و کميته تفحص در حال انجام است در روزهاي باقيمانده از قول مقامات سعودي در خصوص تطبيق آزمايشات دي ان اي،قدم‌هاي جدي‌تري براي تعيين وضعيت برداشته شود.
 
وي با بيان اينکه پيکرهاي ايرانيان بدون مجوز در عربستان دفن شده‌اند، افزود: بسياري از خانواده‌ها موافقت کردند که اجساد در همان جا باقي بماند همچنين طي صورت جلسه‌اي که با عربستان امضا شد مقرر گرديد دو نفر از بستگان درجه يک براي برگزاري مراسمي به عربستان اعزام شوند.
 
رئيس سازمان حج و زيارت تاکيد کرد: بر اساس قول پزشکي قانوني و وزارت بهداشت عربستان اگر ظرف يک هفته آينده وضعيت زائراني که به هر علتي از آنان خبري در دست نيست مشخص نشود هماهنگي‌هاي لازم صورت گيرد تا دو نفر از بستگان اين افراد نيز براي انجام مراحل جدي‌تر تحقيق ، بررسي و آزمايشات راهي عربستان شوند.
 
وي يادآور شد: يکي از کارهاي بسيار ارزشمندي که در کشور شاهد آن بوديم برگزاري مراسم اربعين جانباختگان منا بود که در شهرهاي مختلف از جمله نيشابور که بالاترين ميزان جانباختگان به تعداد 53 نفر را دارد انجام شد ضمن اينکه اين مراسم در شهرهاي ديگر از جمله خرم آباد، درود، مشهد،سبزوار و گنبد با حضور گسترده مردم برگزار شد.
 
رئيس سازمان حج و زيارت بيان کرد: مسئوليت پيگيري حقوقي متوجه وزارت امور خارجه است و براي اينکه پيگيري‌هاي حقوقي از قوت بيشتري برخوردار شود کار کلان پيگيري‌ها از طريق معاونت حقوقي رياست جمهوري با پشتيباني دستگاه ديپلماسي صورت مي‌گيرد.
 
وي يادآور شد: از اين رو کارگروهي در بعثه مقام معظم رهبري با حضور کارشناسان و ظرفيت هاي حقوقي که در سراسر کشور اعم از مجلس شوراي اسلامي، قوه قضاييه، سازمان حج و زيارت و وزارت امور خارجه تشکيل شد که اميدواريم با اين کار کارشناسي بتوانيم مستند‌هاي خود را در اختيار معاونت حقوقي رياست‌ جمهوري و دستگاه‌ ديپلماسي کشور بگذاريم تا هر چه سريعتر به نتيجه برسيم.
 
اوحدي با بيان اينکه همه‌ي اختيارات در حيطه سازمان حج و زيارت نيست،گفت: به عنوان مثال زماني که اجساد به کشور منتقل مي‌شوند به پزشکي قانوني تحويل داده مي‌شود و اين پزشکي قانوني است که بايد روال خود را طي کند وپس از حصول اطمينان و نمونه‌برداري‌ها پيکرها به خانواده‌ها تحويل دهد از اين رو پيگيري‌ حقوقي نياز به کمک همه دستگاه‌ها به ويژه دستگاه ديپلماسي کشور دارد.
 
وي با اشاره به اينکه در ارتباط با فاجعه منا دو موضوع جدي داريم ،تصريح کرد: بعد از تعيين وضعيت 19 زائر مفقودي حتما بايد کار مستند سازي در خصوص فاجعه منا با قوت ادامه يابد و با توجه به فرمايش مقام معظم رهبري در خصوص زنده نگه داشتن ياد فاجعه منا، کارهاي وسيعي در حوزه‌هاي فرهنگي‌ و هنري بايد شکل گيرد و نکته مهم ديگر پيگيري‌ حقوقي است چرا که اين فاجعه بر اثر سوء تدبير اتفاق افتاده و دولت عربستان قطعا بايد پاسخ‌گو باشد.
 
رئيس سازمان حج و زيارت در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينکه آيا عربستان تضميني براي پيشگيري از حوادث اين چنيني داده است، گفت: در همان دوران وقوع حادثه جلسات متعددي با مقامات عربستاني داشتيم ضمن اينکه در داخل کشور کميته حقيقت ياب تشکيل شد تا رسيدگي‌هاي لازم در اين خصوص صورت گيرد و علت اين فاجعه دردناک بررسي شود و با ملاقات‌هايي که با عربستان سعودي داشتيم خودشان اذعان داشتند که پليس عربستان در مقاطعي راه دسترسي زائران ما به مسير تعريف شده را بستند و به اجبار کاروان‌هاي ما را وارد خيابان 204 کردند زائران ما مظلومانه قرباني سوء تدبير شدندو متاسفانه در اين حادثه تلخ7700 زائر از کشورهاي مختلف جان باختند.
 
اوحدي تاکيد کرد: در عين حال خود عربستان نيز کميته‌اي را تشکيل و قول داده است که به محض جمع بندي آسيب‌ شناسي خود در کميته تحقيق و تفحص‌ خود در رابطه با مسائل حقوقي، ديه و غرامت‌ قدم‌هايي را بردارند که اين امر نياز به پيگيري مستمر دستگاه ديپلماسي کشور دارد چرا که لحظه‌اي نبايد در استيفاي حقوق زائرين کوتاهي شود تا بتوانيم از تکرار اين حادثه پيشگيري کنيم.
 
وي افزود: با زنده نگه داشتن ياد فاجعه منا است که مي‌توانيم حساسيت‌هاي کشور عربستان را تحريک کنيم چرا که نه فقط رمي جمرات بلکه در ساير اعمال و مناسک حج به دليل تراکم جمعيت امکان وقوع بحران جديدي وجود دارد.
 
رئيس سازمان حج و زيارت گفت: ما نيز بايد در سازمان‌دهي هاي کار خودمان و برنامه ريزي‌هاي اعزام ساختار‌هايي را تعريف کنيم که در مواقع بحران‌هاي اين چنيني بتوانيم واکنش‌هاي متفاوتي را داشته باشيم اگر چه در فاجعه منا با حضور تيپ‌هاي امدادي و پزشکي ما500 نفر از زائران در همان لحظات اوليه نجات يافتند اما ما نيازمند راهکارهاي ديگري نيز هستيم تا از وقوع چنين حوادثي جلوگيري شود.


انتهای پیام/654
 
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: