۰
الاخبار گزارش داد

وساطت نصرالله بین دو متحد نیرومند حزب‌الله

منابع مطلع رسانه ای لبنان پیش بینی می‌کنند سخنرانی امروز دبیرکل حزب‌الله لبنان به میانجیگری بین میشل عون و نبیه بری در مورد اختلافات اخیر معطوف شود.
کد خبر: ۱۰۵۰۳۲
۱۱:۱۱ - ۲۰ آبان ۱۳۹۴
به گزارش «شیعه نیوز»، روزنامه الاخبار لبنان در مطلبی با اشاره به سخنرانی امروز سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان به مناسبت روز شهید تأکید کرد که وی در این سخنرانی وارد خط داغ درگیری‌ها بین نبیه بری رئیس مجلس نمایندگان لبنان و میشل عون رئیس فراکسیون تغییر و اصلاح در پارلمان شده و مانع از این خواهد شد که آنها تمامی پل‌های پشت سر خود را خراب کنند.

براساس این گزارش با وجود اینکه روز شهید مناسبتی است که حزب‌الله لبنان آن را یک مناسبت مستقل در سخنرانی دبیرکل می‌داند ، اما افزایش تنش ها بین نبیه بری و میشل عون باعث شده نصرالله بخش عمده‌ای از سخنرانی خود را به تلاش برای مهار درگیری بین دو متحد خود  معطوف کند.

این روزنامه تصریح کرد که سخنرانی سید حسن نصرالله که امروز انجام می‌شود، احتمالاً شامل مواضع زیر خواهد بود:

- بحران‌های سیاسی مکرر می‌تواند فعالیت مؤسسات قانون‌گذاری را با وجود ضعف اقدامات آنها تخریب نماید.

- خطرات ناشی از ادامه خلأ ریاست جمهوری و معطل ماندن دولت و فلج شدن نشست‌های پارلمانی می‌طلبد که مجوزی برای تعطیل کردن مجلس نمایندگان داده نشود. به این ترتیب نصرالله از دعوت نبیه بری برای تشکیل نشست پارلمان و نیاز مبرم به قانون‌گذاری در آن حمایت خواهد کرد.

- وی تأکید خواهد کرد که وجود برخی قوانین مهم برای متحدان حزب‌الله به ویژه جریان آزاد ملی را درک می‌کند، مانند پیش‌نویس بازگرداندن تابعیت و پروژه قانون انتخابات. اما باید با این موارد به صورت مثبت تعامل کند. نصرالله در عین حال دیدگاه‌های رئیس فراکسیون تغییر و اصلاح در پارلمان لبنان را نیز تقویت خواهد کرد.

قطعاً انتظار نمی‌رود که در سخنرانی امروز دبیرکل حزب‌الله درگیری موجود بین بری و عون به نفع یکی از آن ها خاتمه پیدا کند، همچنین براساس اعلام منابع مطلع راه حل مشخصی پیش از برگزاری جلسه روز پنجشنبه مطرح نخواهند شد، اما این احتمال وجود دارد که در محتوای سخنرانی اشاره‌هایی به برون‌رفت احتمالی از مشکل کنونی نظیر تعویق چند روزه جلسه پارلمان – و نه لغو آن - مطرح شود. به این ترتیب فرصت بیشتری برای انجام تماس‌ها و مشورت‌ها در زمینه برنامه کاری نشست به دست خواهد آمد. البته این بدان معنی نخواهد بود که قطعاً موضوع قانون انتخابات در برنامه کاری نشست آینده مطرح شود.

آن چیزی که در این سخنرانی مورد توجه دبیر کل حزب‌الله قرار می‌گیرد، این است که هیچ کدام از متحدان خود را نرنجاند،‌به گونه‌ای که موضوع قانون انتخابات به مانعی در برابر تشکیل نشست‌های پارلمانی و احیای نقش آن در قانون‌گذاری تبدیل نشود و از سوی دیگر تشکیل نشست‌های پارلمان بدون حضور فراکسیون عون صورت نگیرد. البته به نظر می‌رسد دبیر کل حزب‌الله توجه چندانی به تحریم نشست‌های پارلمان از سوی سمیر جعجع رئیس حزب نیروهای لبنانی نخواهد داشت.

مواضع احتمالی امروز سید حسن نصرالله از سایر تلاش‌های حزب‌الله برای میانجیگری جهت تشکیل جلسه پنج شنبه آینده جدا نیست. این حزب با دلایل مطرح شده از سوی رئیس مجلس در زمینه ضرورت برگزاری این نشست در مورد آن موافق است.

حزب‌الله لبنان از شنبه گذشته تماس‌های خود را با تیم عون افزایش داده و نمایندگان آن با جبران باسیل وزیر امور خارجه و سلیم جریصاتی وزیر سابق لبنان و از اعضای تیم عون دیدار کردند. در این دیدارها چندین پیشنهاد برای برون رفت از اوضاع کنونی مطرح شده اما تعامل مثبتی با آنها صورت نگرفته است. مهم‌ترین این نشست‌ها جلسه پنجشنبه گذشته بود.
حزب الله لبنان بر ضرورت تشکیل نشست عمومی پارلمان اصرار دارد و در مقابل، جریان آزاد ملی دو شرط را همراه با حضور خود در این نشست مطرح کرده است، اول درج قانون انتخابات در برنامه کاری نشست و دوم اینکه بدون حضور حزب نیروهای لبنانی در این نشست حاضر نخواهد شد.عون در عین حال بر ائتلاف خود با حزب‌الله لبنان و استمرار آن تأکید کرده است.


انتهای پیام/654
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: