۰

بازتولید ارتش آزاد توسط آمریکا و ترکیه بدون عربستان

این بار واشنگتن و آنکارا در راستای حمایت و تشکیل گروه‌های تروریستی در سوریه گروهی به نام «جیش سوریا الجدید» را تأسیس کرده‌اند که عربستان در آن جایی ندارد و گروه «اخوان المسلمین» هسته اصلی آن را تشکیل می‌دهد.
کد خبر: ۱۰۴۸۰۶
۱۳:۴۴ - ۱۸ آبان ۱۳۹۴
به گزارش «شیعه نیوز»، بیش از یک سال پیش آنکارا بذر به دست‌گیری کنترل گروه موسوم به «ارتش آزاد جدید» را کاشت و در آن زمان این امکان را برای تروریست‌های «جبهه النصره» فراهم کرد که گروه تروریستی «جبهة ثوار سوریا» را از بین ببرند. این مسئله نیز سبب شد که گروه تروریستی «جبهة الأصالة والتنمیة» وابسته به گروه «اخوان المسلمین» روز گذشته با قرائت بیانیه‌ای از تشکیل گروه جدیدی به نام «جیش سوریا الجدید» (ارتش جدید سوریه) که صبغه آمریکایی دارد خبر دهد.

روزنامه «الاخبار» لبنان با اعلام این خبر به بررسی نحوه ایجاد این گروه تروریستی تازه تأسیس پرداخت و نوشت: بر خلاف بیانیه‌های مشابه، بیانیه تشکیل ارتش جدید سوریه در واقع اعلام تحولات جدیدی در نقشه گروه‌های تروریستی حاضر در سوریه است.

به گزارش این روزنامه، پیش از اینکه وارد ساختار این «ارتش» نوبنیاد شویم بهتر است درباره اظهارات کلیدی تأمل کنیم که در میان حجم زیاد رخدادهای میدانی و اقدامات سیاسی حل بحران سوریه بی تفاوت از کنار آن عبور شده است. اظهاراتی که « استیو وارن» سخنگوی ائتلاف بین المللی ضد داعش به رهبری آمریکا آن را مطرح کرد.

وی اعلام کرد که سیاست این کشور در قبال نیروهای کُرد سوریه تغییر کرده است. وی در تشریح اظهارات خود گفت: «ما از الان به بعد با سلاح از آنان [کُردها] حمایت نخواهیم کرد...کمک‌هایی که از حال حاضر به بعد وجود خواهد داشت به اعضای برجسته معارضان سوریه خواهد رسید». این مقام آمریکا نیز خبر داد که از نگرانی آنکارا نیز در این زمینه آگاهی دارند که این مسئله نیز سریعا مورد استقبال ترکیه قرار گرفت.

«تانگو بیلگیج» سخنگوی وزارت خارجه ترکیه نیز در این زمینه گفت: «ما پیشتر ابراز نگرانی کرده بودیم. از نزدیک عملی کردن این اظهارات را پیگیری خواهیم کرد». یقینا این تغییر در سیاست آمریکا ناشی از خلأ نیست و یک شبه به وجود نیامده است. این مسئله مانند تشکیل ارتش جدید سوریه است که ظاهرا جدیدترین تلاش برای بازتولید «ارتش آزاد» با نام دیگر است.

بنا بر این گزارش، «مولود» تازه‌ای که شاهد آن هستیم در واقع پروژه قدیمی است که آمریکایی‌ها در کنار برنامه شکست خورده «پنتاگون» برای آموزش «معارضان میانه‌رو» آن را حفظ کرده بودند. ظاهرا این محصول جدید در سایه همگرایی ترکیه و امریکا قابلیت صادرات را نیز دارد. نخستین نشانه نزدیکی آنکارا به واشنگتن زمانی بود که ترکیه موافقت خود را با استفاده از پایگاه «انجرلیک»‌ توسط آمریکا اعلام کرد و در مقابل دولت «رجب طیب اردوغان» وارد ائتلاف ضد داعش شد که این مسئله نیز به معنای باز گذاشتن دست آنکارا در عرصه سوریه بود. همچنین ائتلاف این تشکیلات جدید با پیشمرگه‌های کُرد در سوریه نیز احتمال قوی است.

الاخبار در ادامه گزارش خود می نویسد، سفر چهارشنبه گذشته «فریدون سینیرلی أوغلو» وزیر خارجه ترکیه به «اربیل» (پایتخت منطقه کردستان عراق) پس از پیروزی حزب عدالت و توسعه در انتخابات پارلمانی در راستای مقدمه‌چینی و تلاش برای کنترل هر چه سریعتر مسئله متشعب کُردها است.

مسئله‌ای که کلید مهم آن در اختیار همپیمانان آنکارا در کردستان عراق است. یقینا تلاش برای گزینش «کادرهای خبره» برای ورود آنها به «ارتش جدید» بیش از یک سال پیش و قبل از آغاز حملات هوایی ائتلاف آمریکا در سوریه  شروع شده است. این طرح گروه تروریستی «ثوار سوریا» را که از بین رفته بود هسته اولیه «ارتش آزاد جدید» می‌داند.

به گزارش این روزنامه، پس از اینکه جبهه النصره موفق شد گروه «ثوار سوریا» (انقلابیون سوریه) را در شمال سوریه از بین ببرد این گروه دیگر جایی در عرصه سوریه نداشت. البته اگر حمایت ترکیه از النصره نبود ثوار سوریا نیز از بین نمی‌رفت. این مسئله نیز بدین سبب بود که گروه ثوار سوریه و «جمال معروف» سرکرده آن به عربستان نزدیک بودند.

به نظر می‌رسد که جایگزین ترکیه برای به دست‌گیری پرچم «ارتش آزاد جدید» آماده بود تا آنکارا از سپتامبر 2014 موفق شود گروهی را سر کار آورد که به خودش نزدیک است تا به عربستان. منابع خبری از جمله الاخبار نیز در آن هنگام خبر دادند که برخی از کشورهای حامی تروریستی قصد دارند مخلوطی از گروه‌ها را در سوریه و تروریست‌های خارج از این کشور را تحت فرماندهی جامع و تازه‌ای حمایت کنند. اطلاعات نیز به این مسئله اشاره داشت که گروه تروریستی «جبهة الأصالة والتنمیة» برای این کار انتخاب شده است؛ گروهی که در اواخر سال 2012 تشکیل شد و حامیان آن مدعی شدند که این گروه نماینده «اسلام راستین میانه‌رو» است.

بنا بر این گزارش، این گروه تازه که روز گذشته از آن رونمایی شد تأکیدی بر این مسئله است که گروه الاصاله و التنمیه در رأس تشکیلات آن است و عناصر تروریستی ارتش آزاد نیز در آن حضور دارند؛ عناصری که پیشتر از رقه و دیرالزور عقب‌نشینی کرده بودند و اکثر آنها از عشایر هستند. ولی مهمترین ویژگی که این گروه دارد که سبب شده بتواند اعتماد ترکیه را به دست آورد بدین سبب است که اخوانی هستند. شایان ذکر است که گروه «جماعة الکفن الأبیض» (گروه کفن سفید) نیز یکی از محورهای قدرت این گروه است که پیشتر نیز با اجرای چندین عملیات در مناطق تحت تصرف داعش در رقه و دیرالزور توجه همگان را به خود جلب کرده بود.

انتهای پیام/ 852
منبع: FARS NEWS
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: