۱
رسانه عراقی تحلیل کرد

اهداف پنهان آل‌سعود از تائید حکم اعدام شیخ نمر

یک رسانه عراقی در تحلیلی با اشاره به تایید حکم اعدام شیخ النمر از سوی دادگاه سعودی به اهداف ریاض از طرح این موضوع و ارتباط آن با پرونده های منطقه ای پرداخته است.
کد خبر: ۱۰۴۶۲۲
۰۹:۵۶ - ۱۷ آبان ۱۳۹۴
به گزارش «شیعه نیوز»، پایگاه المستقبل عراق در مطلبی با اشاره به موضوع شیخ نمر النمر روحانی مشهور عربستانی و علت اینکه آل سعود موضوع اعدام آن را مطرح کرده، آورده است: به نظر می رسد که عربستان سعودی بیشتر گزینه های خود را در راستای تحرکات منطقه ای اش از زمان ورود به جنگ با حوثی ها در یمن از دست داده است.

آل سعود به اشتباهات استراتژیک در برخورد با متغیرات و تحولات منطقه ای و داخلی ادامه می دهد.پس از رخ دادن حادثه منا، بیشتر کشورهای اسلامی خواهان انتقال اداره حج به هیئت اسلامی بودند.

سعودی ها برای حفظ جایگاه خود در این موضوعات به طرح مجدد شیخ نمر النمر دست زد و آن را ابزاری برای فشار بر محور مقاومت در منطقه دانست و دادگاه تجدید نظر و دادگاه عالی عربستان اقدام به تایید حکم اعدام شیخ النمر کرد .مفهوم آن این است که زندگی وی هم اکنون در دست سلمان بن عبدالعزیز است و وی می تواند این حکم را تایید یا تعلیق کند.

به اعتقاد ناظران، آل سعود بیشتر گزینه های استراتژیک خود را از دست داده است و شکست های متوالی ریاض سبب شده است که به دنبال برگه و اهرم فشار جدید برای تاثیر گذاری برتحولات منطقه ای باشد.فرو ریختن هیبت سعودی ها در مراسم حج بر سیاست های خارجی آنها تاثیر گذار بود.

هم اکنون روابط میان ریاض و قاهره در سطح مطلوبی نیست و این به نفع روسیه است.این برای سعودی ها که خود را در آستانه رهبری منطقه می دیدند شکست بزرگی محسوب می شود.

در سوریه نیز با توجه به پیشروی های ارتش سوریه و تسلط آن بر مناطق جدید و حملات هوایی روسیه، اوضاع برای سعودی ها نگران کننده شده است. مشارکت ایران در مذاکرات ژنو نیز بر حجم نگرانی های آل سعود افزوده است.از همین رو ریاض همه برگه های منطقه ای خود را از دست داده و تنها برگی که در اختیار دارد برگ شیخ النمر است تا از آن در چانه زنی های آیند استفاده کند. در شرایطی که بحث سوریه داغ است حاکمان عربستان به دنبال کسب امتیازات بیشتر در مذاکرات سیاسی مربوط به سوریه است.

دشوار است که فهمید، ملک سلمان چه گزینه ای را در قبال شیخ النمر اتخاذ خواهد کرد.اوضاع منطقه ای گواه افول نقش عربستان سعودی در منطقه است و اجرای حکم اعدام شیخ النمر، عربستان را در برابر بازی بی حاصل در مقابل ایران که حامی قوی بشار اسد است قرار می دهد.از سویی آل سعود نگران واکنش های داخلی در مناطق الاحساء و القطیف پس از هر اقدام ملک سلمان درباره شیخ النمر است.

به اعتقاد برخی از ناظران، محمد بن نایف ولیعهد عربستان به دنبال شکست خورده نشان دادن ملک سلمان در اداره این کشور است.شکست اداره حج و برخورد با ایران در موضوعات سوریه و یمن سبب کاهش قدرت سعودی ها در اداره امور خارجی می شود و از سویی بی ثباتی در القطیف و الاحساء را به دنبال خواهد داشت که عربستان قادر به کنترل بر اوضاع این مناطق نخواهد بود.

سعودی ها خود را در برابر چالش های زیادی می بینند که نفوذ و رخنه گروه الخراسانی در عربستان از جمله آنهاست.اعضای این گروه به مثابه سلفی های نسل چهارم پس از داعش هستند که عربستان را فضایی برای ادامه حیات خود می دانند.بنابراین علاوه بر خطر بی ثباتی در الاحساء و القطیف، آل سعود با چالش های جدید دیگری مربوط به نسل جدید سلفی ها روبرو هستند که با ادامه حکومت آل سعود در عربستان موافق نیستند.

در همین حال نباید از جنگ قدرت در داخل خاندان حکومتی نیز غافل بود.انتقال قدرت به نوه های عبدالعزیز موجب بی ثباتی در داخل عربستان می شود به ویژه که سدیری ها به انحصار طلبی ادامه می دهند و به دنبال کنار زدن فرزندان فیصل بن عبدالعزیز و عبدالله بن عبدالعزیز هستند.

عربستان با چالش های فراوانی دست و پنجه نرم می کند و جنگ قدرت میان شاهزادگان نسل جدید وجود دارد و داعش هم به داخل اراضی سعودی رخنه کرده است.این اوضاع آینده و بقای آل سعود را در معرض خطر قرار می دهد.اگر ملک سلمان حکم اعدام شیخ النمر را اجرا کند، حامیان وی موضع سیاسی جدیدی اتخاذ خواهند کرد که به نفع آل سعود نیست.

سناریوهای احتمالی در موضوع شیخ النمر از دو حالت خارج نیست؛یا احتمال اقدام ملک سلمان بن عبدالعزیز برای تایید حکم اعدام شیخ نمر النمر وجود دارد که به بی ثباتی واقعی در عربستان منجر می شود و حامیان شیخ النمر در الاحساء و القطیف خواب و آسایش را از آل سعود می ربایند و از سویی با توجه به شرایط منطقه ای برای کنترل اوضاع، دخالت بین المللی لازم می شود.دخالت نظامی نیز اوضاع را پیچیده تر خواهد کرد.سعودی ها در این حالت مجبور به پذیرش گزینه های بین المللی جدیدی خواهند شد که مستلزم دادن امتیازات به نفع شیعیان در الاحساء و القطیف و دادن حقوق آنها و دادن فدرالی برای کنترل اوضاع است که این خود بر عربستان در عرصه سیاست خارجی و داخلی تاثیرگذار است.

به عقیده نویسنده این مقاله، این حالت یعنی اعدام شیخ النمر و قیام طرفداران وی در مناطق شرقی عربستان، ایران اقدام به تقویت گروه های سیاسی و مدنی در مناطق الاحساء و القطیف خواهد کرد و در راستای تقویت نقش منطقه ای خود حرکت خواهد کرد و به حمایت از حوثی ها برای کنترل اوضاع در یمن اقدام می کند و در سوریه نیز عربستان مجبور به پذیرش گزینه های روسیه و ایران خواهد بود و خلاصه اینکه عربستان وضعیت نابسامانی پیدا می کند.

این رسانه عراقی حالت دوم را تعلیق حکم اعدام شیخ النمر از سوی ملک سلمان دانست و در پایان نوشت: موضوع شیخ النمر جدای از شرایط منطقه‌ای نیست.

انتهای پیام/654
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۱۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۷
حوادث بعد از اعدام این شیخ فتنه گر نشان داد که تحلیلتان خیلی آبکی بوده و این ایران ما بود که به مشکل خورده و هرچه تلاش میکند بدتر هم میشود .