۰
الصباح تحلیل کرد؛

کوبیدن غربی‌ها بر طبل تجزیه عراق و هوشیاری مرجعیت

یک رسانه عراقی با اشاره به مواضع غربی‌ها بر کوبیدن طبل تجزیه عراق به هوشیاری مرجعیت در این باره و تلاش برای حفظ یکپارچگی این کشور پرداخته است.
کد خبر: ۱۰۴۵۲۰
۱۱:۳۸ - ۱۶ آبان ۱۳۹۴
به گزارش «شیعه نیوز»، روزنامه الصباح در مطلبی با عنوان تجزیه عراق و هشدار زودهنگام مرجعیت درباره آن آورده است: مسئولان امنیتی آمریکایی و فرانسوی اخیرا در اظهار نظرهای خود مطرح کرده اند که مرزهای قدیمی و کنونی برخی کشورهای منطقه از جمله عراق در حال تجزیه است و بازگشت به این مرزها محال است.به گفته این مسئولان غربی شرایط جغرافیایی کنونی به گونه ای است که کشورهای منطقه به سوی تجزیه پیش می روند.

الصباح می نویسد: این مواضع در راستای مواضع قبلی رسمی و غیر رسمی آمریکایی ها و اروپایی ها در سال های گذشته از جمله مواضع جو بایدن معاون رئیس جمهوری آمریکاست.همگی نسخه حل بحران های عراق، سوریه و لیبی را تجزیه آن به چند کشور بر اساس قومیت، نژاد و مذهب می دانند.

اما تفاوت فاحشی میان این مواضع قبلی و کنونی وجود دارد زیرا اولی بیشتر یک توصیه بود اما مواضع جدید از تجزیه به عنوان یک واقعیت مسلم و جغرافیایی حکایت دارد.

این رسانه عراقی می افزاید:جدای از مواضع جدید، سئوالات چندی مطرح می شود مبنی بر اینکه آیا واقعا شرایط کنونی در عراق و دیگر کشورها از یک واقعیت مسلم و غیر قابل انکار مبنی بر تجزیه حکایت دارد؟آیا این تلاشی برای سنجیدن واکنش هاست؟ آیا این زمینه سازی برای اجرای طرح تجزیه ای است که برخی کشورها به دنبال اجرای آن هستند.

کسانی که بر این باورند که اوضاع و شرایط خاص در عراق در این راستا حرکت می کند یعنی به سوی تجزیه پیش می رود در واقع ترویج دهنده تلاش های رسانه های غربی برای ساختن و فراهم کردن فضای لازم برای تحقق تجزیه هستند.

نکته قابل تامل این است که مرجعیت درباره تجزیه عراق قبل از مواضع جدید غربی ها هشدار داده بود.مرجعیت در 21 آگوست گذشته در این باره هشدار داد و نماینده مرجعیت در کربلا درباره کُندی اصلاحات و شبح تجزیه عراق هشدار داده بود.

این رسانه می نویسد: هشدار مرجعیت درباره شبح تجزیه عراق بر اساس برداشت دقیق از اوضاع سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و امنیتی در عراق است. اما اینکه تجزیه عراق به ضرورت انجام اصلاحات واقعی در عراق ربط داده شود نشانه اقداماتی است که همه اعم از دولت و موسسات دولتی و نخبگان سیاسی و روشنفکران باید در راستای آن تلاش کنند تا شبح تجزیه از عراق دور شود.هدف از اصلاحات واقعی در واقع توسعه نظام سیاسی کنونی و خدمات رسانی بهتر به شهروندان و برقراری عدالت اجتماعی است.

هر چند که مرجعیت نقش عامل خارجی را در تجزیه نادیده نگرفته است اما هشدار مرجعیت در واقع بیشتر متوجه جبهه داخلی و نقش موثر آن در مقابله با تلاش های تجزیه طلبانه عراق به ویژه در مرحله کنونی است. خواسته مرجعیت اصلاحات واقعی بدون تعلل است.اینکه مرجعیت انجام اصلاحات را به تجزیه عراق گره زده و نقش عامل داخلی را مهم دانسته به این علت است که ناتوانی در تحقق اصلاحات واقعی سبب خواهد شد که طیف های اجتماعی و سیاسی از دولت مرکزی که رمز اتحاد و همدلی است نا امید شوند و اینگونه احساس کنند که حل مشکلات و برآورده کردن خواسته ها و اهداف آنها محقق نشده است و از همین رو به سمت و سویی حرکت که خواسته آنها برآورد شود.

الصباح می نویسد: در پایان باید گفت اگر چه مواضع غربی ها در راستای تجزیه عراق و دیگر کشورهای منطقه است اما هشدار مرجعیت درباره این تلاش های تجزیه طلبانه و راهکار ارائه شده مبنی بر اصلاحات واقعی که همچنان بسیاری انتظار آن را می کشند، در راستای حفظ یکپارچگی عراق و دور کردن شبح تجزیه کشور است.

انتهای پیام/ 852
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: