۰
بازتاب سخنان امیرعبداللهیان در رسانه های استکبار؛

تهدید ایران رسانه های غرب را تکان داد

رسانه های غربی ادعا کردند که ایران از ابتدا نیز علاقه چندانی به حضور در این نشست نداشته و با این کار قصد دارد اسد را در منسب قدرت حفظ کند.
کد خبر: ۱۰۴۱۸۱
۱۳:۴۹ - ۱۲ آبان ۱۳۹۴
به گزارش «شیعه نیوز»، سخنان دیروز (دوشنبه) حسین امیرعبداللهیان معاون عربی آفریقایی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در رسانه های استکبار و غرب با واکنش های منفی مواجه شد و ادعا کردند که ایران از ابتدا نیز علاقه چندانی به حضور در این نشست نداشته و با این کار قصد دارد اسد را در منسب قدرت حفظ کند.

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز (new york times) در گزارشی با سوری قلمداد کردن این تهدید نوشت: "ایران به خاطر نقش غیرسازنده عربستان است که تهدید به عقب نشستن از این گفت وگو ها کرده است. البته هنوز مشخص نیست که این تهدید جدی است یا بیشتر شبیه به موضع گیری های دیپلماتیک می باشد ولی نشان دهنده شکاف عمیق میان آنها و سعودی هاست."

این روزنامه با اشاره به صحبت های معاون وزیر امور خارجه مدعی شد که اگر ایران از مذاکراتی که برای مدت ها خواهان آن بود، خارج شود؛ چیزهای زیادی را از دست می دهد و این تهدید ایران تنها سه روز پس از پایان جلسه اول گفت وگوها بیان شد.

خبرگزاری انگلیسی رویترز (reuters) با اشاره به درگیری‌های سیاسی جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی پرداخت و مدعی شد که بخاطر بالا گرفتن تنش‌ها میان این دو کشور، ایران تهدید کرد که از مذاکرات صلح سوریه خارج خواهد شد.

رویترز در این باره نوشت: "روز دوشنبه (امروز)‌ ایران با اشاره به نقش منفی عربستان سعودی اعلام کرد که اگر مذاکرات غیرسازنده باشد، از آنها کنار خواهد کشید. این جدیدترین پیچش لفاظی‌ها میان این رقبای منطقه‌ای است که خود را وارد هر معرکه‌ای در خاورمیانه می‌کنند!"

"صحبت‌های نامناسب روبه افزایش میان ایران شیعه و عربستان سنّی باعث کم شدن امیدها برای روابط بهتر پس از آرام شدن دشمنی‌ها جهت شرکت کردن در اولین جلسه مذاکرات صلح سوریه شد."

نشریه نیوزویک (newsweek) به درگیری لفظی میان وزیر خارجه عربستان و ایران پرداخت و نوشت: "در انتقادی غیرمعمول از یک شخص (سیاسی) رئیس جمهور ایران روز شنبه عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان را یک مرد جوان بی‌تجربه خطاب کرد."

این نشریه با اشاره به گزارش رویترز معتقد است که حالا بعد از اینکه برای اولین بار تهران و ریاض دور یک میز مذاکره برای حل کردن درگیری‌ها در سوریه میان ایران و روسیه که خواهان ماندن اسد و عربستان، ترکیه و دیگر کشورهای خلیج فارس که حامی تروریست‌ها و شورشیان در سوریه هستند، جمع شدند؛ امیدها برای دست یابی به نتیجه در حال از دست رفتن است.

روزنامه بیزنس استاندارد (businessstandard) با انتشار خبر تهدید ایران به خارج شدن از مذاکرات صلح سوریه نوشت: "وزیر خارجه عربستان معتقد است که گفت وگوها باید به یک تاریخ و اقدامات مورد نیاز برای براندازی بشار اسد ختم شود."

این روزنامه با اشاره به مخالفت ایران با فشارهای خارجی بر دولت قانونی سوریه نوشت: " ایران گفته که فشارهای خارجی بر رئیس جمهور اسد را به بهانه حل بحران سوریه نمی پذیرد. "

هافینگتون پست (huffingtonpost) نیز که علت تصمیم ایران برای خروج از مذاکرات را اظهارات توهین آمیز وزیر خارجه عربستان می داند، نوشت: "هنوز 24 ساعت از گفت‌وگوهای وین نگذشته بود که جبیر در یک کنفرانس مهم امنیتی در منطقه بشدت به سیاست‌های ایران حمله کرد. وی همچنین ایران را متهم به ارسال سلاح به بحرین و عربستان کرد."

 رسانه صهیونیستی آروتز شوا (arutz sheva) نیز با انتشار این خبر گزارش داد که ایران اگر مذاکرات را سازنده ارزیابی نکند به سرعت از آنها خارج می شود زیرا معتقد است که عربستان سعودی در حال ضربه زدن به شانس دستیابی به صلح است. درحالی که 17 کشور دنیا برای اولین جلسه گفت وگوهای صلح سوریه حاضر شدند.

دیگر خبرگزاری ها، روزنامه  ها و پایگاه های خبری نیز برای پوشش این خبر، به بازنشر گزارش رویترز پرداخته و با لحنی هراسناک نوشتند که ایران این مذاکرات را ترک خواهد کرد.

حسین امیرعبداللهیان روز دوشنبه در مصاحبه اش گفته بود: "اگر نشست‌ها صرفا نمایشی و اعلام مواضع و نشست‌هایی باشد که حقوق مردم سوریه بخواهد در آن نادیده گرفته شود، طبیعی است که یا باید مسیر این نشست‌ها و گفت‌وگوها اصلاح شود و یا اینکه چنان‌چه گفت‌وگوها بی‌ثمر باشد ایران در آن شرکت نخواهد کرد."

انتهای پیام/ 852
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: