۰
فاکس نیوز؛

ایران نقشی در آزادسازی بیجی نداشت!

«در پی اعلام پیروزی در بیجی، ائتلاف تحت رهبری آمریکا که بیش از یک سال است حملات هوایی خود علیه داعش در عراق و سوریه را آغاز کرده است، لیستی از حملات هوایی که در اطراف شهر بیجی صورت گرفته را منتشر کرد...»
کد خبر: ۱۰۴۰۰۰
۰۹:۱۳ - ۱۱ آبان ۱۳۹۴
به گزارش «شیعه نیوز»، با گذشت یک هفته از آزادسازی شهر استراتژیک بیجی به دست ارتش عراق و نیروهای بسیج مردمی، مقامات و رسانه های آمریکایی تلاش دارند آبروی نداشته خود در عراق را با تخریب نقش نیروهای بسیج مردمی و ادعای دست داشتن در این پیروزی، حفظ نمایند.

در همین راستا پایگاه اینترنتی شبکه "فاکس نیوز" آمریکا (Fox News) با انتشار گزارشی به آزادسازی بیجی پرداخته و می نویسد: «پیروزی بزرگ اخیر بر داعش در بیجی، دستاویزی جدید در اختیار بسیاری از شیعیان عراقی که ایران را شریکی بهتر از آمریکا در میدان جنگ می دانند، قرار داده است؛ با وجود اینکه شواهد، گویای آن است که واشنگتن به زودی نبرد خود علیه تروریست ها در عراق را تشدید خواهد کرد.

شبه نظامیان شیعی و سیاستمداران تحت حمایت ایران مدعی نقش عمده در بازپسگیری شهر و پالایشگاه بیجی هستند. پس از این پیروزی، شبه نظامیان شیعی بر روی تانک ها و خودروهای زرهی در نزدیکی بزرگترین پالایشگاه عراق شادی کرده و برای عکس گرفتن ژست می گرفتند.

اما مقامات آمریکایی می گویند که شبه نظامیان شیعی تحت حمایت ایران که به "نیروهای بسیج مردمی" مشهورند، تنها نقش حمایتی داشته اند. افسران آمریکایی می گویند که بخش عمده نبرد توسط پلیس فدرال عراق و نیروهای ویژه واحد ضد تروریست که توسط آمریکا آموزش دیده اند صورت گرفته است.»

این رسانه آمریکایی به اظهارات سیاستمداران عراقی در رابطه با نقش عمده نیروهای بسیج مردمی اشاره کرده می نویسد: «در عین حال هنوز هم سیاستمداران قدرتمند عراقی و رهبران شبه نظامیان می گویند که عملیات یک ساله و بازپس گیری بیجی از داعش، شواهدی روشن بر این موضوع است که عراقی ها می توانند به تنهایی و یا با کمک شبه نظامیان تحت حمایت ایران، با داعش مبارزه کنند. برخی نیز در حال لابی با حیدر العبادی نخست وزیر عراق هستند تا کمتر بر ائتلاف تحت رهبری آمریکا تکیه شود و بیشتر اتکا بر نیروهای بسیج مردمی باشد.»
 
در ادامه این گزارش به نقل از سخنگوی سپاه بدر عراق آمده است: «نه تنها ما بلکه تمام مردم عراق، اکنون این احساس را دارند که آمریکایی ها در مبارزه با داعش جدی نیستند. هر پیروزی که نیروهای بسیج مردمی بدون کمک آمریکایی ها به دست آورده اند یک خجالت بزرگ برای آمریکایی ها است.»

 "فاکس نیوز" در ادامه به حملات هوایی ائتلاف آمریکایی به داعش در بیجی اشاره می کند؛ حملات بی نتیجه ای که مدت ها در عراق ادامه داشته و نتوانسته مانع از پیشروی داعش گردد. این رسانه آمریکایی می نویسد: «در پی اعلام پیروزی در بیجی، ائتلاف تحت رهبری آمریکا که بیش از یک سال است حملات هوایی خود علیه داعش در عراق و سوریه را آغاز کرده است، لیستی از حملات هوایی که در اطراف شهر بیجی صورت گرفته را منتشر کرد.

"مایکل فیلانوسکی" یکی از افسرانی که در سازماندهی عملیات های ائتلاف تحت رهبری آمریکا دست داشته می گوید: "راحت است که پس از پیروزی بگویید این کار ما بوده است؛ اما اگر به سلسله رویدادها نگاه کنید می بینید که این نیروهای امنیتی عراق هستند که عملیات های تهاجمی را انجام داده اند." او شبه نظامیان را نیروهای نگه دارنده توصیف کرده که پس از آزادی مناطق توسط نیروهای عراقی آن ها را حفظ می کنند.»

 در ادامه این گزارش با اشاره به تصمیم مقامات آمریکایی برای اقدامات جدید علیه داعش درعراق از جمله فرستادن بالگردهای آپاچی و اعزام احتمالی صدها نیروی نظامی به عراق، آمده است: «پس از حمله زمینی مشترک هفته گذشته آمریکا و کردهای عراق به زندان داعش، "اشتون کارتر" وزیر دفاع گفت که ارتش آمریکا حملات اینچنینی بیشتری را صورت خواهد داد و حمایت فعال بیشتری از گروه هایی مانند مبارزان کرد که می توانند با افراط گرایان مقابله کنند، خواهد داشت. او گفت که آماده بوده است که نیروهای آمریکایی بیشتری را نیز در این حمله به کار گیرد.»

در حالی که مقامات آمریکایی از نقش جانبی نیروهای بسیج مردمی می گویند، روز گذشته "حیدر سامری" خبرنگار عراقی طی گزارشی مفصل به تشریح دلاوری های نیروهای مردمی و ارتش عراق در آزادسازی برق آسای بیجی پرداخته و با اشاره به یکی از عملیات های مهم "گردان علی اکبر" [از گردان های بسیج مردمی عراق]، می نویسد: «بخش مرکزی بیجی، شاهد درگیری‌های شهری خونینی بود. ماه‌ها بود که مرکز شهر مورد حمله نیروهای عراقی قرار داشت، اما حضور تک تیراندازهای داعش و بمب‌های دست ساز متعددی که در منطقه کار گذاشته بودند، باعث شده بود که پیشرفت چندانی به دست نیاید. هر بار که نیروهای عراقی پیشروی‌ می‌کردند، با موجی از بمبگذاری‌های انتحاری مواجه می‌شدند و به خانه اول بازمی‌گشتند.

در نهایت نیروهای گردان علی اکبر پرچم عراق را بر فراز مسجد الفتح، که از مراکز اصلی داعش و نماد حضور آن‌ها در بیجی بود، به اهتزاز درآوردند.»


انتهای پیام/654
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: