۰

احتمال تایلند به ایغورهای چینی وارد شده در ترکیه

نخست وزیر تایلند بدنبال حمله به مراکز دیپلماتیک این کشور در ترکیه پس از استرداد بیش از 100 اویغور به چین، گفت که 52 اویغور باقی مانده در تایلند در صورت اثبات ملیت خود فرصت انتقال به ترکیه را دارند.
کد خبر: ۹۴۳۰۰
۱۳:۲۹ - ۲۳ تير ۱۳۹۴
به گزارش «شیعه نیوز»، ژنرال 'پرایوت چان اوچا' نخست وزیر تایلند روز سه شنبه پس از نشست امنیت ملی، گفت که ترکیه و چین از بانکوک خواسته اند اویغورها به این کشورها انتقال یابند، بنابراین ما باید ملیت و جرم این افراد را بررسی کنیم، اگر این افراد بیگناه بودند به ترکیه انتقال می یابند.

18 گروه اسلامی تایلند از دولت این کشور خواسته اند بیش از 50 پناهجوی اویغور که اکنون در تایلند بسر می برند را به چین بازنگرداند. دولت تایلند هفته گذشته 109 پناهجوی اویغور را به چین مسترد کرد. پکن می گوید این افراد قصد داشتند به گروههای تروریستی از جمله داعش ملحق شوند.

چین نسبت به فعال شدن جنبش تروریستی ترکستان شرقی در شمال غرب این کشور هشدار می دهد و نگران است که این منطقه دچار آشوب و ناآرامی شود.

روزنامه 'ملیت' ترکیه نیز خرداد ماه امسال از کشف شبکه جذب ترک های اویغور به عنوان پیکارجو برای گروه تروریستی تکفیری داعش و دستگیری 400 ترک اویغور در مرز ترکیه با سوریه خبر داده بود.

در همین حال ملی گرایان افراطی ترکیه بدنبال انتقال این اویغورها به این کشورند و هفته گذشته کنسولگری تایلند در شهر استانبول را به بهانه تحویل اویغورها به چین مورد هجوم قرار دادند. ترکیه بیش از 500 اویغور را که از منطقه سین کیانگ چین گریخته بودند در شهر کایسری این کشور اسکان داده است.

به نوشته تارنمای 'بانکوک پست'، نخست وزیر تایلند، اعلام کرد 'آنوسیت کوناکورن' رئیس شورای امنیت ملی و یک هیات تایلندی را برای مشخص شدن سرنوشت 109 اویغوری که تحویل چین شده اند از امروز تا روز جمعه به پکن اعزام می کند.

یک دیپلمات سابق تایلند نیز معتقد است موضوع اویغورها، تایلند را در موقعیت نامناسب قرار داده است، حتی اگر ملیت و سابقه این افراد بررسی شود، استراداد آن ها با هنجارهای بین المللی ناهماهنگ است.

انتهای پیام/ 852
منبع: IRNA
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: