۰

توان فزاینده حوثیها برای خونین کردن مرز عربستان

«بروس ریدل» مدیر پروژه اطلاعات در اندیشکده بروکینگز با تاکید بر اینکه بعید است مذاکرات ژنو نتیجه داشته باشد، درباره توان انصارالله برای «خونین کردن» مرز عربستان هشدار داد.
کد خبر: ۹۲۱۰۵
۱۰:۵۸ - ۲۷ خرداد ۱۳۹۴
به گزارش«شیعه نیوز»، یک تحلیلگر ارشد آمریکایی در مطلبی اذعان کرد که با وجود ادامه تجاوزهای نظامی سعودیها به یمن، پیشروی نیروهای انصارالله ادامه دارد.

مدیر پروژه اطلاعات در اندیشکده بروکینگز در مطلبی برای این اندیشکده نوشت: «در حالی که مذاکرات صلح سازمان ملل در ژنو درباره یمن آغاز شده، ائتلاف شورشیان شیعه زیدی حوثی و حامیان علی عبدالله صالح رئیس‌جمهور سابق به پیشروی خود در صحنه میدانی ادامه می‌دهند».

«بروس ریدل» که پیشتر در یادداشتی(+) با «عجولانه و بی‌برنامه» خواندن حملات عربستان به یمن هشدار داده بود، این حملات آینده شاه و شاهزادگان سعودی را به خطر انداخته است، در یاددشاتی تازه باز هم به ریاض هشدار داد.


او با اذعان به پیشرویهای انصارالله علی رغم ادامه تجاوزات سعودیها تصریح کرد: «همین هفته بود که حوثیها الحزم مرکز استان الجوز را تصرف کردند. در اختیار گرفتن الحزم کنترل آنها بر یک استان دیگر در مرز با عربستان سعودی را تحکیم بخشید. الجوف خانه نیم میلیون یمنی است که اکثر آنها شیعه زیدیه هستند و شهر الحزم در ۹۰ مایلی جنوب مرز سعودی است».

تحلیلگر ارشد آمریکایی با هشدار درباره کشیده شدن جنگ به سمت خاک عربستان افزود: «شورشیان به طور بیش از پیش جنگ را به شمال سرزمین سعودی کشانده‌اند. آنها یک موشک اسکاد به پایگاه نیروی هوایی سعودی زدند. ماه گذشته نیروهای شورشی از مرز عبور کردند. راکتهای کاتیوشا و حملات خمپاره‌ای به طور مرتب به شهرهای مرزی عربستان شلیک می‌شود. حوثیها نمی‌توانند سرزمین سعودی را اشغال کنند اما می‌توانند مرز را خونین کنند».

او با اشاره به بی‌نتیجه بودن حملات سعودیها تاکید کرد: «به دنبال بیش از دو ماه درگیری، شورشیان تسلطشان بر قسمت اعظم یمن را تحکیم بخشیده‌اند. فقط در استان شرقی حضرموت آنها در پیشروی ناکام مانده‌اند و القاعده آنجا را در کنترل خود دارد که از همین منطقه در حال انجام حملات تروریستی علیه مواضع حوثیها است».

ریدل با اشاره به مذاکرات ژنو نوشت: «عمان در پشت پرده نقش اساسی در قانع کردن شورشیان و دولت در تبعید هادی برای پیوستن به مذاکرات ایفا کرده و مقامات عمانی همچنین مذاکره بین دیپلماتهای آمریکایی و حوثیها را ترتیب دادند. سلطان قابوس تنها پادشاه خلیج فارس بوده که از جنگ سعودی حمایت نکرده است».

عضو ارشد بروکینگز در توضیح علت مخالفت عمان اینطور نوشت: «بدون تردید مسقط نگران است که رشد و گسترش القاعده در نزدیکی استان غربی ظفار عمان، تهدیدی بالقوه برای امنیت عمان باشد و همچنین از ایجاد معضل پناهندگان و مهاجران ناشی از جنگ نگرانی دارد».

او درباره پیامد مذاکرات ژنو تصریح کرد: «هادی و متحد سعودی او خواهان تمرکز مذاکرات ژنو روی اجرای قطعنامه ۲۲۱۶ شورای امنیت سازمان ملل باشد که در آن بر خروج حوثیها از صنعا و دیگر شهرهای مهم تاکید شده است. حوثیها هیچ انگیزه‌ای برای چنین کاری ندارند و بعید است مذاکرات پیشرفتی داشته باشد».

کارشناس آمریکایی درباره مواضع انصارالله اینطور تصریح کرد که آنها «خواهان رها کردن ریاست جمهوری از سوی هادی و پذیرش تسلط حوثی‌ها بر کشور هستند. ریاض به ویژه با توجه به اینکه خواستهای حوثیها پیروزی نفوذ و تاثیر ایران در شبه جزیره عرب تلقی خواهد شد، با آنها موافقت نخواهد کرد».

انتهای پیام/654

منبع: افکار نیوز
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: