۲

در شکل گیری داعش کدام یک مقصر هستند، بغداد یا اربیل؟

اقلیم همانطور که از سوالات کمیته تحقیق در این زمینه برآشفته است آیا خود نقشی در به قدرت رسیدن داعش نداشته است؟ عناصر بعثی که به داعش پیوستند ابتدا به ساکن در همین اربیل اقلیم مستقر نبودند؟ یا در مراحل بعدی که موصل اشغال شد و روابط بعثی ها و داعش شکرآب شد آیا همین بعثی ها به اربیل کوچ نکردند؟
کد خبر: ۹۲۱۰۲
۱۰:۵۰ - ۲۷ خرداد ۱۳۹۴
به گزارش«شیعه نیوز»، مدتها البته دقیق تر بگوییم بیش از یکسال از اشغال شهر موصل توسط داعش می گذرد و هنوز بسیاری از زوایای پنهان این اتفاق برملا نشده است.

مهمترین بخش این اتفاق عوامل اشغال موصل می باشد که در این میان اقلیم کردستان عراق بطور مکرر بغداد را متهم به کمک غیر مستقیم به داعش می کنند. در حالیکه اقلیم و برخی سران آن فرار ارتش را بهانه قرار می دهند و می گویند داعش از سر همین فرار ارتش مسلح شد اما کسی سوال نمی کند که زمینه های ایجاد این فرار توسط چه کسانی فراهم شد؟

اقلیم همانطور که از سوالات کمیته تحقیق در این زمینه برآشفته است آیا خود نقشی در به قدرت رسیدن داعش نداشته است؟ عناصر بعثی که به داعش پیوستند ابتدا به ساکن در همین اربیل اقلیم مستقر نبودند؟ یا در مراحل بعدی که موصل اشغال شد و روابط بعثی ها و داعش شکرآب شد آیا همین بعثی ها به اربیل کوچ نکردند؟
هنوز نیروهای پیشمرگه در اقلیم از نبود سلاحهای سنگین می نالند در حالیکه همه و البته خود آمریکاییها اعتراف می کنند که سلاحهایی که خارج از عرف قانون هم به وزارت پیشمرگه حکومت اقلیم داده است به جز چند محور خاص به دست نیروهای پیشمرگه نرسیده است. بالاخره این سلاحها با چه هدفی انبار و در کدامین جبهه مورد استفاده قرار خواهد گرفت؟

اقلیم اگر اعتراف می کند که به قانون اساسی عراق پایبند است و این قانون را مبنای کاری خود قرار داده است چگونه است و براساس کدامین بند قانون اساسی وارد پروسه توطئه علیه دولت مرکزی می شود؟

در شکل گیری داعش کدام یک مقصر هستند، بغداد یا اربیل؟کدام کشور فدرال در دنیا وجود دارد که بخشی از مناطق فدرال آن وارد یک توطئه بین المللی علیه دولت مرکزی شود؟ آیا قانون اساسی عراق به اقلیم کردستان عراق این مجوز را داده است؟

در حالی که مخالفین دولت مرکزی در اربیل به بهانه آزادی سیاسی علیه دولت مرکزی جلسه و نشست برگزار می کنند آیا نیروهای حشد الشعبی در عراق که بخشی از هویت دفاعی عراق در برابر داعش شده اند می توانند در اربیل تشکیل جلسه دهند؟

این اقدامات که تمامی ندارد در کجای قانون اساسی یک کشور فدرال آمده است که در قانون اساسی عراق نیز آمده باشد؟

در حالیکه اقلیم خواهان روابط با کشورهای منطقه می شود گروههای تروریستی در جوار مرزهای ایران جولان می دهند، اگر حکومت اقلیم مسئول است چرا سکوت گزیده است؟ اگر مسئول نیست چرا امنیت مرزها را به دولت مرکزی واگذار نمی کند؟

در شکل گیری داعش کدام یک مقصر هستند، بغداد یا اربیل؟امروز اگر اقلیم مدعی مبارزه با داعش می باشد چرا بخش زیادی از سلاحهای اهدایی به اقلیم سر از بازار قاچاق در می آورند ؟ چه کسی مسئول است؟ دولت مرکزی یا قانون اساسی عراق!
این همه بعثی که در اقلیم هستند چه ارتباطی با حکومت اقلیم دارند؟

محصولات اقلیم در بازارهای داعش در موصل و تلعفر خرید و فروش می شوند چگونه است این وسایل در تدابیر شدید امنیتی در کردستان عراق روانه مناطق تحت کنترل داعش می شوند؟
کمیته ای که برای مجازات عاملان همکاری اقتصادی با داعش در اقلیم تشکیل شده بود چکار کرد؟ نتایج این کمیته بعد از یک سال اشغال موصل کجا و چگونه اعلام می شود؟ آیا اصولا اقلیم تمایلی برای بازگشایی این پرونده ها را دارد؟

اگر به قبل تر برگردیم باید بپرسیم چرا فرماندهان ارتش عراق که در موصل بودند و از جبهه ها گریختند سر از اقلیم کردستان عراق درآوردند؟ آیا اقلیم به آنها وعده ای داده بود؟ میلیونها دلار یک فرمانده ارتش که بدست نیروهای پیشمرگه بعد از سقوط موصل افتاد به کجا رفت و چگونه هزینه شد؟

در شکل گیری داعش کدام یک مقصر هستند، بغداد یا اربیل؟


مهمتر از همه اینها این سوال را باید بار دیگر مطرح کرد که قانون اساسی عراق که اقلیم با حداکثر رای به آن رای مثبت داد این مجوز را در اختیار اقلیم قرار می دهد که با مصالح ملی عراق برخورد منفعت طلبانه حزبی داشته باشد؟

بله این سوالها و صدها سوال دیگر هنوز وجود دارند که کالبد شکافی از آنها می تواند سبب روشن شدن پاسخ این سوال شوند که چه کسانی باعث شکل گیری و تقویت داعش شده و می شوند؟

هنوز چند صباحی از انتشار مطلبی در یکی از مجلات نزدیک به سیستم های امنیتی اقلیم بنام سفیل نمی گذرد که به مسئولین اقلیم توصیه می کرد عزت الدوری و بعثی ها و حتی داعشی ها باید برای حفظ بالانس سیاسی در عراق مورد حمایت قرار گیرند.

ضرب المثلی معروف است که می گوید ( نقل به مضمون است) تو که سوزن را در چشم دیگران می بینی آیا کلنگ را در چشمان خود نمی بینی؟!

انتهای پیام/654


منبع: بولتن نیوز

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
نظرات بینندگان
رزمنده
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۷
امروز علت اصلی قدرت گرفتن داعش در عراق و سوریه نتیجه خیانت بعضی از نیروهای خودی است وگرنه داعش جرأت جولان در این منطقه را نداشت ( خش خش دلار های عربستان وسوسه کننده است برای دنیا طلبان ).
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
ما همه سرباز توایم خامنه ای
گوش به فرمان توایم خامنه ای
ما بچه شیعه ها مطیع امر ولایتیم
داعش با وجود فرزندان علی ابن ابیطالب در ایران حتی تصور جولان دادن در اطراف مرزهای ایران رو هم نداره. مرگ بر ضد ولایت فقیه مرگ بر اسراعیل
یا علی مدد