۱

چرا نصرالله حوادث جنگ یمن را با دقت بالایی پیش‌بینی می‌کند؟

به طور کلی، «مدل مقاومت» که مورد اشاره نصرالله قرار گرفته است مبتنی بر توانایی‌های چریکی برای حداقل کردن خسارات خودی و افزایش تدریجی خسارات وارده به دشمن است. افزایش تدریجی خسارات دشمن معمولا با گلوله‌باران مناطق مرزی شروع می‌شود یعنی همان کاری که حزب‌الله در سال 2006 انجام داد.
کد خبر: ۹۱۶۷۱
۱۱:۳۶ - ۲۳ خرداد ۱۳۹۴
 به گزارش«شیعه نیوز»، نزدیک به یازده هفته است که عربستان با این بهانه که شیعیان حوثی یمن متحد ایران هستند، مشغول بمباران یمن است. با وجود هزاران حمله هوایی، حمله سعودی‌ها به هر چیزی که رسیده باشد به یک پیروزی قاطع نرسیده است. حمله سعودی‌ها نتوانسته توازن قدرت را در این کشور به هم بزند، نتوانسته منصور هادی را به قدرت بازگرداند و نتوانسته سبب خروج حوثی‌ها از صنعا شود.
 
به نقل از فارین پالیسی، حمله سعودی‌ها به یمن شباهت قابل توجهی به حمله اسرائیل به لبنان در سال 2006 دارد. آن جنگ هم ناتوانی نیروی هوایی را در برابر یک نیروی چریکی پر جنب و جوش نشان داد. اسرائیل پس از انجام دوازده هزار حمله هوایی طی 34 روز نتوانست از شلیک روزانه موشک به شمال خود و فلج شدن زندگی در آن جلوگیری کند. ده سال پس از آن جنگ، حزب‌الله هنوز همچنان قدرتمندترین بازیگر داخلی در لبنان و دشمنی قابل توجه برای اسرائیل است.
 
این شباهت تصادفی نیست. وقتی که در سپتامبر سال گذشته حوثی‌ها وارد صنعا شدند و حکومت منصور هادی را سرنگون کردند، بسیاری مدعی شدند که حوثی‌ها از الگوی حرکت حزب‌الله پیروی می‌کنند. یکی از مهم‌ترین مسائل جانبی ادامه حمله سعودی به یمن، توجه به این نکته است که استراتژی جنگی حوثی‌ها تا حد زیادی از حزب‌الله سرمشق گرفته است.
 
ماه گذشته فایننشال تایمز به نقل از یکی از فرماندهان حزب‌الله مدعی شد که مبارزان حوثی بعد از آموزش‌های دیگر، توسط حزب‌الله هم در لبنان و یمن آموزش دیده‌اند. فایننشال تایمز به نقل از یکی دیگر از فرماندهان حزب‌الله مدعی شده است که حزب‌الله به دلیل تجربه خود در جنگ‌های چریکی، به یمنی‌ها آموزش داده است که در چه شرایطی باید شکیبایی به خرج دهند و در چه شرایطی باید دست به حمله بزنند.
 
ولی این سید حسن نصرالله بود که جالب‌ترین نشانه از تاثیرگذاری حزب‌الله بر حوثی‌ها را بیان کرد. نصرالله همواره گفته است که تجربه نظامی حزب‌الله در برابر اسرائیل الگویی قابل استفاده برای گروه‌هایی است که با یک نیروی نظامی بسیار قوی درگیر می‌شوند. برای مثال وی در اوت 2013 در این باره گفت که جنگ سال 2006، دکترینی را ایجاد کرده است که در سراسر دنیا در دانشگاه‌های نظامی مورد بررسی قرار می‌گیرد. به طور کلی، الگوی «مدل مقاومت» که مورد اشاره نصرالله قرار گرفته است مبتنی بر توانایی‌های چریکی برای حداقل کردن خسارات خودی و افزایش تدریجی خسارات وارده به دشمن است. افزایش تدریجی خسارات دشمن معمولا با گلوله‌باران مناطق مرزی شروع می‌شود یعنی همان کاری که حزب‌الله در سال 2006 انجام داد.
 
این الگو به دو نتیجه ختم می‌شود؛ یا دشمن به تدریج حملات خود را محدود کرده و متوقف می‌کند یا این که دست به حمله زمینی می‌زند. و البته درگیری زمینی برای نیروی نظامی قوی‌تر پرهزینه خواهد بود و نیروهای چریکی در آن توانایی بیشتری خواهند داشت.
 
این دقیقا همان چیزی است که نصرالله در هفته‌های اخیر به سعودی‌ها گفته است.یک روز پس از شروع حمله سعودی‌ها به یمن وی به تلویزیون امد و به سعودی‌ها یادآور شد که تجربه حملات اسرائیل در حال تکرار است ولی حمله امریکا به ویتنام، افغانستان و عراق نشان می‌دهد که حملات هوایی نمی‌تواند به پیروزی در جنگ منجر شود.
 
سه هفته بعد، نصرالله همین موضع را بار دیگر برای سعودی‌ها تکرار کرد و به انها گفت که مشغول چندباره و بی‌فایده یک هدف هستند. وی در نهایت آنها مجبور خواهند شد که دست به حمله زمینی بزنند و در این موقعیت است که ضعف‌های انها روشن خواهد شد.
 
یک ماه پیش بود که روزنامه لبنانی الاخبار که به نزدیکی به حزب‌الله مشهور است، مدعی شد که حوثی‌ها به قابلیت‌های ضدهوایی و نیز موشکی دست یافته‌اند که می‌تواند در توازن نبرد تغییراتی ایجاد کند. ظاهرا هواپیمای سرنگون شده مراکشی با همین امکانات سرنگون شده است. همزمان ادعا شده است که حوثی‌ها دانش فنی ساخت راکت‌های فجر 5 با برد بیش از صد کیلومتر را به دست آورده‌اند.
 
نصرالله بسیاری از اتفاقات در جنگ یمن را پیش‌بینی کرده است. هفته‌ها پیش از این که حوثی‌ها حمله به اهدافی در آن سوی مرزهای سعودی‌ها از آغاز کنند وی این وضعیت را پیش‌بینی کرد. در ششم آوریل بود که وی از توانایی حوثی‌ها برای حمله راکتی به اهداف سعودی و نیز پیشروی در عربستان خبر داد. در هفدهم آوریل نصرالله به صبر استراتژیک حوثی‌ها تا ان زمان اشاره کرد و گفت آنها اکنون امکان این را دارند که به نجران، جیزان و عسیر حمله کنند.
 
در پنجم ماه می بود که حوثی‌ها حمله به همان اهدافی که نصرالله تعیین کرده بود را آغاز کردند. این کار ابتدا با استفاده از خمپاره و کاتیوشا آغاز شد ولی به تدریج از راکت‌های بزرگتر و با برد بیشتر استفاده شد. روز بعد بود که سعودی‌ها از کشته شدن پنج تن در جیزان و نجران خبر دادند.
 
رسانه‌های حوثی‌ها این روزها مملو از گزارش‌های همراه با جزئیات از حمله به سعودی‌ها است. دو هفته پیش، ویدئوهایی در یوتیوب منتشر شد که ظاهرا حمله موفق به یک پایگاه هوایی بزرگ سعودی‌ها در 60 مایلی شمال مرز را نشان می‌داد. در آخرین روز ماه می، حوثی‌ها ویدئویی را منتشر کردند که ظاهرا شلیک راکت زلزال با برد 90 نایل(150 کیلومتر) را نشان می‌داد. هفته پیش بود که سعودی‌ها از موفقیت خود در هدف قرار دادن یک موشک اسکاد شلیک شده به سوی این کشور خبر دادند که هدف آن بزرگترین پایگاه هوایی عربستان در خمیس مشیط بوده است.
 
ظاهرا فعلا نمی‌توان از خاتمه سریع جنگ در یمن خبر داد. علاوه بر این سعودی‌ها کنترل سنگینی را بر فضای رسانه‌های خود حاکم کرده‌اند و تصویر درستی از میزان تاثیرگذاری حملات حوثی‌ها بر این کشور به دست آورد. ولی به هر حال، توانایی غیرقابل کتمان حوثی‌ها در به خطر انداختن قابل توجه نقاط مهم عربستان، سعودی‌ها را در شروع درگیری مجددی با حوثی‌ها به تردید خواهد انداخت.
 
در طولانی مدت، سعودی‌ها به شرطی به موفقیت می‌رسند که اجازه شکل‌گیری نیرویی مانند حزب‌الله در مرزهای خود را ندهند ولی تجربه اسرائیل نشان می‌دهد که انجام این کار تا چه حد سخت است. این کار به چیزی بیش از نیروی هوایی نیاز دارد.

انتهای پیام/654
منبع: ASRIRAN
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
نظرات بینندگان
عرب
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
عربستان تنها شکست خورده این جنگ خواهد بود هیچ تردیدی در این نیست .