۰

درباره ولیعهد جدید عربستان بیشتر بدانید

با مرگ پادشاه عربستان و آغاز دوره سلطنت سلمان بن عبدالعزیز، نام شخص دیگری نیز در خاندان آل سعود برجسته شده است که کارشناسان معتقدند وی زودتر از آنچه که باید در این خاندان به سلطنت خواهد رسید.
کد خبر: ۸۳۲۹۰
۱۰:۰۱ - ۰۴ بهمن ۱۳۹۳
به گزارش «شیعه نیوز»، مقرن بن عبدالعزیز، اکنون ولیعهد عربستان و دومین فرد در سلسله مراتب خاندان آل سعود است. وی در سال 2014 توسط ملک عبدالله پادشاه متوفی عربستان به عنوان "ولیعهدِ ولیعهد" سمتی که تا آن زمان در عربستان سابقه نداشت، منصوب شد.

در مارس 2014 پادشاه عربستان با صدور دستوری مقرن را به عنوان ولیعهدِ سلمان بن عبدالعزیز، که در آن زمان خود ولیعهد عربستان بود، انتخاب کرد و در یک بند این دستور تاکید کرد که تغییر ولیعهدی مقرن بن عبدالعزیز برای هیچ کس مجاز نیست و با این کار به قدرت رسیدن مقرن را تضمین کرد.

مقرن بن عبدالعزیز در سال 1945 به دنیا آمد و سی و پنجمین پسر ملک عبدالعزیز، موسس عربستان سعودی است و هیچ برادر تنی در میان خاندان آل سعود ندارد.

وی به دلیل ارتباط خاصی که پادشاه متوفی داشت، به عنوان مشاور ویژه ملک عبدالله و نماینده خاص وی تعیین شد و در فوریه 2013 به عنوان معاون دوم رئیس کابینه عربستان که سومین مقام در عربستان بعد از پادشاه و ولیعهد محسوب می‌شود نیز تعیین شد.

این اقدامات ملک عبدالله و ارتقای سریع مقرن در خاندان آل سعود حساسیت دیگر اعضای خاندان سعود را برانگیخت به گونه‌ای که گفته می‌شود که ملک عبدالله قصد داشت از طریق مقرن پادشاهی را در میان فرزندان خود موروثی کند.

همزمان با ترقی مقرن بن عبدالعزیز از پست‌های حکومتی خاندان آل سعود، متعب بن عبدالله، فرزند پادشاه متوفی عربستان نیز پله‌های ترقی را با کمک پدرش طی کرد و با تبدیل شدن گارد سلطنتی عربستان به وزارت خانه، متعب به عنوان وزیر گارد سلطنتی به شورای وزیران عربستان راه یافت.

بر اساس یک فرضیه گفته می‌شود براساس توافق‌هایی که بین عبدالله و مقرن صورت گرفت، قرار است پس از به قدرت رسیدن مقرن، پسر پادشاه عربستان به عنوان ولیعهد وی انتخاب شود و با توجه به بیماری سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه کنونی عربستان وی توسط شورای بیعت از قدرت کنار گذاشته شود و مقرن به تخت بنشیند.

شورای بیعت عربستان نیز توسط ملک عبدالله، پادشاه متوفی تاسیس شد و گفته می‌شود یکی از ابزارهای عبدالله برای موروثی کردن قدرت در خاندان خود و دور کردن دیگر پسران ملک سعود از قدرت بوده است.

انتهای پیام/ ص . خ
منبع: ISNA
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: